James Wellbeloved

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jappisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 437
J

jappisen

Är det någon av er som har testat detta foder till era hundar? Jag har inte hört så mycket om fodret men ska nu ge det till min hund. Vill gärna höra era erfarenheter om ni gett det till er hund?

Sv: James Wellbeloved

När min ena hund var yngre gav jag henne James Wellbeloved Lamb & Rice (Adult) men hon blev stenhård i magen och hade svårt att hålla vikten så jag bytte till ett annat fodermärke. Nu äter hon återigen JWB fast den här gången Ocean white fish & Rice (Puppy) och på det klarar hon av att hålla hullet och är jätte bra i magen, jag har dessutom fått beröm för att hennes hud blivit så fin (nakenhund) så jag är jätte nöjd :)

jag har använt Jwb i många år och har även rekomenderat det till flera vänner
Kan bara säga att jag är kanon nöjd med detta foder !! Har alltid unga hundar ,valpar och veteraner hemma och alla går bra å det.

Tesora

Hur menar du med hullet? Blev de smala av fodret? Jag måste ha ett mindre fett foder till min hund och detta var det foder som liknar det min går på nu förutom att James. W. innehåller mindre fett tydligen

Ja, min hund behövde uppenbarligen mer fett än de 10% som var i vuxenfodret i allafall för jag fick ge henne dubbel dagsranson och tyckte ändå inte att det syndes på henne att hon åt mer. Nu när hon äter valpvarianten, som innehåller mer fett, så klarar hon sig på normal dagsgiva och ser fin ut i kroppen.

Ok kan vara bra att veta, tack. Jag har problemet med att få ner min i vikt pga en medicin han går på som gör att han ökat mycket i vikt så nu behöver han ett fóder med lite fett i men som han ändå tål

Varför ska du börja ge det?

För mej är GWB foder som man tar till om hunden har problem med magen, päls etc. En sista utväg. Nu har dom säkert foder som lämpar sej till "vanliga" hundar med samt att du kanske har en ras som inte har mag eller andra problem.

Vad jag vet är GWB ett väldigt milt foder o frågan är vad man ska ge hunden om den skulel få problem med tex magen när den redan får GWB

Jag har gett JWB till mina tidigare och även fött upp en valpkull på det. Började med det då en av mina hade lite problem med huden. Det är ett jättebra foder men precis som Saybia så hade mina lite svårt att hålla hullet med det eftersom det är så fettsnålt. Har hört att man ska ge valpfoder av JWB till hundar som behöver "lite mer" och då fungerar det säkert bra.

Jag bytte till slut ändå men det berodde enbart på att det var svårt att få tag på här just då (man fick beställa flera veckor i förväg och jag har inte sådan framförhållning...) + att mina hundar blev lite smala av det.

Har din hund problem med att gå ner i vikt funkar nog JWB kanon :)

Jag har provat det till mina, eftersom jag bara hört gott om det. Min tik var väldigt fin på fodret (Jag gav Turkey & Rice Puppy), men min hane blev alldeles för smal. Men han är en högaktiv hund, som både är igång mycket psykiskt och fysiskt. Han behöver äta foder med minst 28% fett i för att inte bli för smal.
Jag hade absolut gett det igen, om dom hade kommit ut med ett högenergifoder :)

KL!
Ska erkänna att jag aldrig hört talas om det fodret! Ä r det färskfoder eller??? Själv ger jag min hund Royal Canine Maxi, men tycker det är så trist med torrfoder... Funderar på att byta till färskt, men vilken djungel! Ska kanske starta en ny tråd om detta...?

Lena!

Det är vanligt hederligt torrfoder.

Ska du byta till färsk tipsar jag om klass. Kommer i 0,5 kilos korvar och alla vovvar gillar det. Nordic ska dock vara bättre, klass är väl mer ekonomiskt.
Jag har grannar som kör Fodax med gott resultat, men jag tycker att sammansättningen i klass är bättre.

Varför ska du börja ge det?

För mej är GWB foder som man tar till om hunden har problem med magen, päls etc. En sista utväg. Nu har dom säkert foder som lämpar sej till "vanliga" hundar med samt att du kanske har en ras som inte har mag eller andra problem.

Vad jag vet är GWB ett väldigt milt foder o frågan är vad man ska ge hunden om den skulel få problem med tex magen när den redan får GWB

Min hund går nu på veterinärfoder då han har en kronisk magsjukdom och allergiska besvär. Det var veterinären som sa igår att vi skulle byt atill detta då det han går på är för fett att ta i samband med medicin han går på. Han ökar så i vikt trots att han är en aktiv hund. Detta foder var det som var mest likt det han går på nu som han tål förutom att detta foder är mindre fett.

Min hund är också en aktiv hund så får se hur han blir av detta. Men han går inte ner i vikt oavsett hur mycket jag motionerar honom just nu pga medicin så jag måste byta foder. Då kanske detta kan vara bra om det är många som blivit smalare av det.

KL:
Tack för alla era svar. Känns bra att höra att det finns en del som är nöjda med fodret. Tyvärr är det inte så lätt att få tag på här. Men pratade med företaget idag och det går alltid fixa sa dem så nu har jag hittat en säck och ska börja blandra ut idag.

Du kan lugnt prova JW till din hund.
Jag har tidigare haft det fodret i många år var nöjd med det. Anledningen till att jag inte ger min nuvarande hund det, är att hon är mer kräsen och mest får färskfoder.

JW tillhör dom torrfoder som räknas som mer "rena" foder. Alltså, det är inte så mycket olika ingredienser utan några få som gott och väl räcker för en normal hund. MIna hundar har alltid behövt ett foder med lägre fetthalt och då fungerar den bra. Behöver en hund mer fett och protein, så fungerar deras valpvariant.

Visserligen ger många JW till "problemhundar" såsom magproblem, allergier mm men det är just pga att fodret är så pass "rent" att det är lättare eliminera vissa saker. För övrigt så är det oerhört många som har icke problemhundar som ger av fodret, just för att det har ett vettigt innehåll. Självklart passar det inte alla hundar, lika lite som att andra foder passar alla...men väl värt för dig att pröva som har en känslig hund och som dessutom behöver gå ner i vikt.

Lycka till:)

Gör han av med mycket energi, så borde han ju tappa lite vikt på det fodret ja.

Min hane ser bäst ut när han äter ett foder med 30% protein och 32% fett.
Nu har jag även provat Standardt Extra för tikens skull, och det fungerar hanen rätt okej på också. Han behöver få lite extra fett tillsatt bara, så han får olja i maten varje dag.

Då förstår jag precis. Då skulle nog jag prova JWB. Det är nog det som skulle fungera.

Har aldrig behövt använda mej själv av det (tack o lov). Min hund är frisk på alla sett o har stålmage:D

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 459
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam... 2
Svar
28
· Visningar
2 315
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 213
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 899
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka