Jaktkandar utan kedja.

Linnea_1987

Trådstartare
Har ett litet dilemma. Har just gått över till att rida på jaktkandar och jag började med att rida utan kedjan (första gången) för att se vad pållen tyckte om hur det låg i munnen och för att vänja in honom gradvis. Både jag och han trivdes superbra med det. Enda kruxet var att när jag inte hade kedjan så åkte sidostycken fram mot ögonen litegrann när man tog i tyglarna.
Sen red jag med kedja nästa gång och det tyckte han inte om. Han spände sej och kändes allmänt ovillig och seg.

Det jag funderar över nu är:

- Finns det ngn lösning på problemet med sidostycken?
- Hur påverkar det bettet när jag inte har kedjan?
- Tips på liknande bett men utan kedjan.

Tack på förhand!
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

Har ett litet dilemma. Har just gått över till att rida på jaktkandar och jag började med att rida utan kedjan (första gången) för att se vad pållen tyckte om hur det låg i munnen och för att vänja in honom gradvis. Både jag och han trivdes superbra med det. Enda kruxet var att när jag inte hade kedjan så åkte sidostycken fram mot ögonen litegrann när man tog i tyglarna.
Sen red jag med kedja nästa gång och det tyckte han inte om. Han spände sej och kändes allmänt ovillig och seg.

Det jag funderar över nu är:

- Finns det ngn lösning på problemet med sidostycken?
- Hur påverkar det bettet när jag inte har kedjan?
- Tips på liknande bett men utan kedjan.

Tack på förhand!
Är det ett rakt jaktkandar så köp ett valigt rakt bett med fasta ringar. Är det ett två/tredelat jaktkandar köp ett två/tredelat äggbett.
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

Är ett jaktkandar med tungfrihet. Har provat både två - och tredelat bett med/utan fasta ringar tidigare och det är dessa vi byter ifrån. Rakt bett m. fasta ringar har jag och provat tidigare och det funkade inte.

Söker ett rakt bett m. tungrihet och ev. lite hävstångeffekt men utan kedja.
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

Har du tungfrihet och hävstång måste du ha kedja annars är det bara brutalt mot hästen. Kedjan hindrar tungfriheten att gå upp i gommen på hästen bland andra saker.
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

pess5.jpg

Ett sådant kanske?, finns på Lill hästen i stav

Tidigare hade dom ett rakt bett med tungfrihet med "vanliga" rörliga bettringar.
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

Alltså de där betten blir jag inte klok på.

De har inga skänklar som håller tungfriheten där den ska vara...vad säger då att den inte stör mer än att fria?

Någon som kan förklara det?
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

Jag använder ett jaktkandar med två öglor i bettringen. Då kan man välja att sätta tygeln i den övre öglan och då får man inte någon hävstångseffekt, så då glider inte sidostyckena. Funkar utmärkt!
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

Kolla Myler-bett

Är ett jaktkandar med tungfrihet. Har provat både två - och tredelat bett med/utan fasta ringar tidigare och det är dessa vi byter ifrån. Rakt bett m. fasta ringar har jag och provat tidigare och det funkade inte.

Söker ett rakt bett m. tungrihet och ev. lite hävstångeffekt men utan kedja.
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

Är ett jaktkandar med tungfrihet. Har provat både två - och tredelat bett med/utan fasta ringar tidigare och det är dessa vi byter ifrån. Rakt bett m. fasta ringar har jag och provat tidigare och det funkade inte.

Söker ett rakt bett m. tungrihet och ev. lite hävstångeffekt men utan kedja.

Stackars häst :crazy: jaktkandar utan kedja....

Har aldrig varit med om att sidostyckena har åkt upp i ögonen, hur hårt satte du kedjan?
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

Hon hade ingen kedja och då är det inte svårt att få sidostyckena mot ögonen...eller ge kross skador i gommen. :crazy:
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

Jag lindar mina kedjor med lite skum-underlägg, och så några varv vet-trap.
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

jag rider med jaktkandar och jag har köpt "skydd" från H***s som man ska ha till kedjor och det funkar jättebra..
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

Att rida utan kedja är inget jag planerat att fortsätta göra utan jag gjorde det första gången för att se hur han trivdes med hur det låg i munnen. Han har aldrig haft ett bett med kedja så jag tänkte att det var bättre att börja så, visste inte att det kan ge krosskador i gommen :(

Red dock mest på långa tyglar och gjorde halt så jag hoppas att det inte gjort ngn större skada.

- Har sett att det finns s k kedjeskydd, hjälper dessa till att förmildra effekten från kedjan?

- Är det ngn som har ngt tips på en bok, hemsida etc. där man kan läsa på lite om olika bett och vad det har för verkan?
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

Red du på långa tyglar har du nog inte gjort skada. Tro mig du hade märkt reaktionen om tungfriheten gått upp i gommen. Det gör ordentligt ont på hästarna så huvudet kommer farandes upp i en jäkla fart (har lyckats tappa kedjan någon gång).

Kedjeskydd gör så att det blir mindre "vasst" anlägg av kedjan. Du kan också testa en billigare variant: att bara ta en textilremsa och byta ut mot kedjan. Stången ska gå att ta 45grader bakåt inte mer när remsan/kedjan är ordentligt på plats.
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

Sätt på tex en sporrrem eller en nosrem istället för kedjan, blir mildare då! Eller rid med ett rakt jaktkandar istället så behöver du ingen kejda/rem alls, eller är det tungfriheten du speciellt är ute efter?
 
Sv: Jaktkandar utan kedja.

Sätt på tex en sporrrem eller en nosrem istället för kedjan, blir mildare då! Eller rid med ett rakt jaktkandar istället så behöver du ingen kejda/rem alls, eller är det tungfriheten du speciellt är ute efter?

rakt jaktkandar UTAN kjedja är en dum idé!!!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 668
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp