Jakthund till lydnad? Rätt eller fel?

lakrits

Trådstartare
Min lillebror har skaffat sig en beagle som nu blivit 6 månader gammal.
Han ska ha henne till jakt.
Jag har tagit åt mig att träna henne i lite lydnad.
Hon är en hund som behöver aktiveras ganska mycket och lite tänkande kan nog göra henne gott.

Nu är det så att hon är ganska vass.
Blir man arg på henne , hon bits ganska mycket, så blir hon arg tillbaka och försöker bita till en ännu mer.

Jag brukar rätta henne genom ett tag i nackskinnet men det är inte alltid hon lyssnar.
Detta är en hund som man absolut måste ha övertaget över annars blir det inte lätt när hon blir äldre.

Kan jag använda någon annan metod?

Jag har dålig erfarenhet av jakthundar och undrar om de tar någon"skada" vid viss lydnad?

Om vi är ute och går så vill jag att hon ska gå fot.
Hon nosar gärna i väg en bit ifrån mig och då rättar jag tillbaka henne och berömmer men om jag drar henne i från nosandet, kan hon sedan bli ointresserad sedan när hon väl ska jaga?

Kan man kombinera lydnad och jakt ?

Jag har ingen jätteerfarenhet av lydnadsträning men har gått någon kurs och har litteraturen hemma.

Vill ju inte förstöra hennes jakt instinkter med lydnaden.

Sv: Jakthund till lydnad? Rätt eller fel?

Jag tror att du eller din bror ska försöka gå en kurs med hunden, att den biter i ilska är inget vidare bra tecken...

Ang lydnad på jakthundar så är det bara fördelar, det finns inget som kan bli förstört eller bli sämre utan enbart bättre.
Ett tips kan vara att gå på kurs hos en jaktintresserad tränare då det finns saker som kan vara bra att träna in tidigt som man inte behöver med en "vanlig" hund.

Jag vet inte var du bor men om du Pm mig kan du få telefon nummer till en som vi har varit hos i flera omgångar som är mycket duktig tränare och uppfödare. Han har hjälpt många som har haft problem och är inriktad på att lydnaden ska fungera i jakten.

Spontant så kände jag bara "HA!" när jag läste ditt inlägg.....

Jakthundar är oftast en "ras" för sig - inte sagt att man inte KAN eller BÖR träna lydnad med dem - det är ju jätte viktigt för alla hundar!

Just Beagel är ju en spännande hund. Dom gör som dom vill, läs gärna på rasklubbens hemsida.

Jag har en Beagel som är väldigt lydig när han har något konkret att vinna på det tex mat eller godis. Att sedan en så enkel sak som inkallning kan ta 20 minuter - fast kräket står mitt på gräsmattan och tittar på mig är en helt annan sak....

Man kan aldrig ha för mycket lydnad på en sådan hund! Jaktlusten är så pass stor, så den lydnad man tränat till vardags kommer att försvinna snabbt :P Oftast krävs det lite mer konkret jaktlydnad som har mycket större krav. Det som fungerar i vardag och på lydnadsplanen har ingen chans när jaktlusten dras på.

Vi gjorde en övning som var rätt så kul. Min hund drar inte efter levande fågel. Vi släppte fågel rätt upp i ansiktet på henne utan att hon reagerade. Hon är tränad för det att det rör man inte. Det tog f.ö. inte lång stund att träna in. Men så släpade vi fram döda fåglar, och då jäklar! Då blev det pip, gnäll och en massa stress och olydighet. Där har man ju tränat in att med död fågel följer aktivitet och med levande fågel händer det inget. Så det är svårare att få till en lydnad på saker som man får göra "ibland" än aldrig.

"fot" och "gå fint" är inte samma sak. men det visste du kanske redan. vidare kan en ung hund inte koncentrera sig så länge, så du kan inte begära ett fotgående med än någon minut i taget. du måste själv vara aktiv och inte bara gå i ett jämt tempo rakt fram och rycka i kopplet när hunden inte går i rätt position.

gå ett par kurser med hunden, det kostar inte så mycket och är väldigt lärorikt. kan du hitta en privat tränare med erfarenhet av jakthundar så är det ännu bättre.

Försök få tag i en bra tränare!

Vi har haft stora bekymmer med gråhundstik då hon är mycket speciell och har gener från den gamla sortens gråhund dvs då domare fick räkna fingrarna efter en bedömning i utställning.

Vår har blivit bättre med lydnadsträning men är mycket stark i psyket och tar gärna kommandot om någon visar sig svag.

Vi har bestämt att inte avla på denna men trots allt är hon otroligt duktig när det gäller jaga älg.

Jag brukar tänka som så: Vill jag ha en till likadan?

Min äldre hund har många förtjänster. Kanske tillräckligt för att sätta henne i avel. Men samtidigt... Jag har fått slita arslet av mig med henne. Det finns hundar med lika mycket och mycket mer fördelar, som man inte ens behöver slita hälften med... Så nej. Hon har aldrig gått i avel. Nu inte enbart pga av psyket, men ändå...

Min yngre hund kan jag snegla på och tänka: Kanske... Vi får se vart det bär hän. Folk bara tittar på henne och frågar om jag ska ha valpar på henne för att hon ser så trevlig ut. Men jag känner att jag vill ha lite mer än så att erbjuda en valpköpare. Sån tur har man väl inte så att det bara blir en valp :D

Sitter med 2 jakthundar av olika raser. Jag kan bara säg att det självklart går alldeles utmärkt med jakt/lydnad på jakthundar .Bara bra!
Man kan lära dom att vid en viss "ritual" är det jakt och utan "ritual" är det inte jakt.Min tik vet när det är frågan om jakteller ej, och kan då gå lös i skogen med oss,visst jag får kalla in henne imellanåt för att vara säker på att hon är uppmärksam.Men när min sambo öppnar vapenskåpet då vet hon att nu är det dax.Då är man chanslös om man bara försöker gå lös med henne utan att hon tar upp och driver.
Jag sköter lydnads biten vilket funkar kanon och hon tycker det är roligt att få använda hjärnan.Och gubben står för jakten och kondisen på henne.
Så träna på men som de andra skrev,med tanke på hennes välvilja till att hugga tillbaka så bör du absolut ta hjälp av en tränare som har vana av jakthundar.
Lycka till och fortsätt träna. ;)

Ju mer lydnad och samarbete du har med din jakthund desto bättre! Det är tufft och mödosamt arbete, för ofta vill de bara nosa iväg och försvinna i sin egen lilla värld, men det är värt det om man får det att fungera! Kämpa, kämpa och kämpa. Ge inte upp.

Vi har själv en jakthund, hon är inte fyllda året än, men husse skall ha den till jakt och jag tränar lydnad och det är tänkt att vi ska tävla lydnadsettan så snart hon är tillräckligt gammal för att få vara med.

Vi har tränat henne från dag ett att vara lös och hålla sig till oss. Hon vet att gevär och jaktkläder betyder jakt, men hon spårar inte förrän hon fått kommandot "sök". Vi väntade med jakt till grundlydnaden var okej. På så sätt lär de sig inte att bara kunna driva iväg. Vi har henne alltid lös, har aldrig haft henne i koppel. Vi går dagligen i skog och mark med henne lös och hon har aldrig jagat eller spårat iväg.

Däremot inte sagt att det var lätt att få henne dit, snarare tvärtom :D Jag har försökt att aktivera henne mycket, leta godis och göra konster ute. Så fort hon visat tendenser på att vilja spåra efter något så har jag plötsligt börjat springa och tjoa eller gjort något som fått henne att tappa koncentrationen på det hon gjort. På så vis har vi sluppit ganska mycket tjat. Var noga med konsekvens och att bara säga kommandot EN gång, annars lär de sig aldrig att lyssna första gången.

Jag har, vid sidan av fot, lärt in kommandot "gå här" som betyder at hon skall gå vid min sida, men hon behöver inte ha ögonkontakt. Hon får gärna nosa men hon skall hålla mitt tempo och gå vid min sida. På så vis känns det inte lika "krävande".

Lycka till med lydnaden!

Jag har fått lära mig att den "bästa" jakthunden är den du kan beordra att inte jaga! Om du kan kontrollera din jakthund lös utan att den far iväg efter djur så är det en lydig jakthund. Då står du som förare över jaktinstinkten. Mitt råd till dig är att söka hjälp hos en tränare, det har vi gjort och vi ångrar att vi inte gjorde det tidigare. Pga att vovven blir 3 år i år så är det många års felinlärning som ska läras om. Det som står överst i mitt inlägg har vi lärt oss nu i efterhand! :smirk:

/Timsetim

Superbra beskrivning!!

Det är också 10 ggr lättare att få hunden att inte jaga om man gör rätt från början. Jagar man med en olydig hund så gör man sig själv en otjänst. Men jag vet hur jäkla svårt det är att låta bli. Jag svor heligt att jag inte skulle göra det med denna hund. Men vad gör jag? Står och skriker på en olydig hund *suck* Men NÄSTA hund... :angel:

lakrits skrev:
Min lillebror har skaffat sig en beagle som nu blivit 6 månader gammal.
Han ska ha henne till jakt.
Jag har tagit åt mig att träna henne i lite lydnad.
Hon är en hund som behöver aktiveras ganska mycket och lite tänkande kan nog göra henne gott.

Nu är det så att hon är ganska vass.
Blir man arg på henne , hon bits ganska mycket, så blir hon arg tillbaka och försöker bita till en ännu mer.

Jag brukar rätta henne genom ett tag i nackskinnet men det är inte alltid hon lyssnar.
Detta är en hund som man absolut måste ha övertaget över annars blir det inte lätt när hon blir äldre.

Kan jag använda någon annan metod?

Jag har dålig erfarenhet av jakthundar och undrar om de tar någon"skada" vid viss lydnad?

Om vi är ute och går så vill jag att hon ska gå fot.
Hon nosar gärna i väg en bit ifrån mig och då rättar jag tillbaka henne och berömmer men om jag drar henne i från nosandet, kan hon sedan bli ointresserad sedan när hon väl ska jaga?

Kan man kombinera lydnad och jakt ?

Jag har ingen jätteerfarenhet av lydnadsträning men har gått någon kurs och har litteraturen hemma.

Vill ju inte förstöra hennes jakt instinkter med lydnaden.

Du kan läsa lite i min tråd om Beagle här om du är intresserad; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=544945

En jakthund kan absolut aldrig få för lite lydnad tvärtom! Och bits hon så sätt hellre gränsen hårt och tydligt en gång än smårätta många gånger. En jakthund som bits är inte godtagbart överhuvudtaget! Hur ska det gå när ni vill ta viltet ifrån hunden i framtiden? Jag har en historia om en älghund vilken bet tummen av en tysk journalist under älgjakten då denne tog tag i älgens horn utan att hunden först kopplats.

Mitt råd är att gå med i en brukshundsklubb eller en svenska hundklubben klubb och träna "vanlig" lydnad. Beagleklubben brukar också anordna lydnadskurser men de är få och med glesa mellanrum.

Att göra skillnad på nosande i koppel och under jakt hämmar ingen jaktlust utan förenklar endast hanterandet av hunden i framtiden då ni ska gå ut till släppet.
Vidare krävs det rätt handfasta och kontinuerliga konsikventa uppläxningar för att få hunden att inte jaga visst vilt som tex rådjur om rådjursrenhet och harjakt är ambitionen.

Grattis till ägandet av en helt otroligt trevlig och fenomenal jakthundsras förresten ;)

Mvh
Björn

Timsetim skrev:
Jag har fått lära mig att den "bästa" jakthunden är den du kan beordra att inte jaga! Om du kan kontrollera din jakthund lös utan att den far iväg efter djur så är det en lydig jakthund. Då står du som förare över jaktinstinkten. Mitt råd till dig är att söka hjälp hos en tränare, det har vi gjort och vi ångrar att vi inte gjorde det tidigare. Pga att vovven blir 3 år i år så är det många års felinlärning som ska läras om. Det som står överst i mitt inlägg har vi lärt oss nu i efterhand! :smirk:

/Timsetim
Kan inte sägas bättre!

Men tänk också på att Beaglen är en handfull att få ordning på! Deppa inte ihop för att det inte sker över en dag.
Jag har stor erfarenhet av hundar, egna och andras vilka jag tränat, men med min treåriga beagle finns det dagar då jag undrar vad jag gjort för fel och om det någonsin kommer bli rätsida på det hela.
Men sakteliga gör vi framsteg.

Tänk på att träna MKT kontakt och inkallning i olika miljöer! Där missade jag personligen eftersom det gick så bra på de inhängnade områdena och på tomten. Under jakt är min hund fullkommligt okontaktbar och jag måste vråla som en gris för att upprätta kontakt innan jag kan komendera henne. Tänk också på att jag har rätt höga krav på mina hundar, mina bekanta inom Beaglevärlden förstår inte vad jag klagar på eftersom ingen av dem kan kalla in hunden när de vill.

Tänk också på att ALDRIG gå ut i marken och hämta hunden vilket kan vara nog så svårt med den här rasen. De är mkt självständiga och man får vänta från morgon till kväll om man vill göra rätt!
Övningar som att gå ut i skogen med den lilla valpen och gömma sig bakom ett träd rekomenderar jag också starkt! Jag gjorde det med min hund från det jag fick hem henne. Meningen är att de ska bli lite skrämda och leta upp husse/matte och på så vis lära sig hålla koll på föraren med jämna mellanrum. Men min hund var väck i elva timmar åt gången och kom tillbaks för att hon var trött, inte för att hon var orolig på egen hand.

Vid ca 1,5 års ålder började jag gå ut och hämta henne genom att bryta och kalla in eftersom det är hopplöst att vänta ut henne till skymmningen och det tror jag är en stor bidragande orsak till kontaktproblemen under drevet - hon har lärt sig att jag håller koll på henne istället för tvärtom. :cry:

Se också till att släppa henne så tidigt som möjligt på det vilt ni ämnar jag och ha i åtanke att det är bäst att jaga in mot hare även om ni ämnar jaga rådjur eftersom hunden då blir mer spårnoga då haren är ett svårare villebråd att spåra.

Ett jakthorn! Eller något annat som hörs lååångt är också att rekomendera för framtida inkallningar.

Mvh
Björn

Jag har en finskspets som jag går både lydnad och agility (lr hur de stavas) med, och pappa jagar med henne endå och det går jätte bra..

Jag har själv jakthundar av olika varianter (grythund, fågelhund och apportör) och visst mår de utmärkt av lydnad. De märker ändå när det är jakt, de lär sig snabbt vad som gäller.

Men vad jag reagerade över är hur du lär in saker och ting... Det var iofs väldigt oklart, men jag ifrågasätter lite iaf :crazy:

Jakthund eller inte, du ska alltid vara ledare över din hund, det har du redan förstått. Men det blir man genom att bestämma allt, speciellt på en sådan här hund. Du bestämmer när hunden ska äta, gå ut genom dörren, när hunden ska resa sig upp efter ett "sitt" (som du har kommenderat den till), när hunden ska hälsa på andra osv (i teorin alltså). Detta ska alltid ske lugnt och metodiskt. Korrigering är sedan en smaksak.

Men när du lär hunden saker så vet den inte vad den ska göra, ingen hund är inprogramerad med "fot", "sitt", "ligg", dock hoppas vi alla på den nya datatekniken :idea:
Skämt åsido, du måste motivera hunden till att lyda. Vissa hundar lyder på ren förarvekhet, de har "will-to-please", men jag tror att din hund behöver motivering!!
Allt som du kräver av hunden måste berömmas, hur du sedan berömmer är din sak, bara det är nånting som hunden vet är bra. Vissa hundar uppskattar kel, andra fördrar en godisbit, vissa vill kampa.

F.ö, så anser jag att fot är dumt att lära in med koppel, det ska läras in med full fokusering, ett steg i taget. Du får då bäst resultat, annars går man och rycker i kopplet titt som tätt (95% av alla hundägare gör det omedvetet).

//E- som tävlar lydnad med sina jakthundar (hrmmm, jakthund... :angel: )

Vet inte om det är mig du frågar hur jag lär in saker Lady Vip?

Jag är skolad inom Svenska hundklubben men har även tränat och tävlat i Brukshundsklubben.
Fått fram en lydnadschampion (SVHK) och en jaktchampion (Vorrstehklubben) men nått långt med tre hundar om än inte till championat av helt andra orsaker än att de inte skulle gått så långt.

Jag tror på "mjuk" konsekvent träning med uppmuntran och beröm snarare än bannor och handfasta tag.
Men lets face it det finns inget, absolut inget! som går upp mot att jaga för min Beagle. Jag har provat allt från falukorv till lever till redan skjutna harar och gud vet vad. Så att motivera henne till mer kontakt är svårt! Men jag håller på för fullt eftersom det inte fungerar tillfredsställande för mig nu. Men skulle jag släppa henne på prov är jag övertygad om att klara certifiering för championatet. Hennes kullbror tog det i höst och han är inget bättre än min hund, snarast tvärtom.

Sedan behövs hårdare tag ibland. Självklart beroende på hundens personlighet.
Men ingen av mina hundar utom min nuvarande Springer spaniel har gått att "motivera" till att inte dra iväg efter vilt då de inte får. Endast med konstant och konsekvent ledarskapsträning av den typ du beskriver går det att "undertrycka" en del hundars konflikt mellan jakt och lydnad och garranterat går det inte att få någon drivande hund viltren utan rejäla bannor och handfasta tillrättavisningar såvida hunden inte har ett lågt jaktintresse för det specifika viltet redan genetiskt och inte ens då är det lätt.

Mvh
Björn

Sorry!

Nu fattade jag att du nog gav råd till trådskaparen? Jag är lite trög i huvudet ibland ;)

Håller med fullständigt! Fot är inte det första man böjar träna eftersom det kräver en hel del andra moment för att förenkla inlärningen.
Sedan så är motivation det enda rätta! Jollrande som jag kallar det och varför inte en godbit för att förstärka kontakten (fot innebär att hunden ska hålla ögonkontakt med dig och inte intressera sig för något annat än dig som förare)
Därför råder jag trådskaparen att gå med i någon lydnadsklubb. Där kommer du få hjälp att i sakta mak steg för steg öva in moment för att på bästa sätt nå fram till en lydig hund.

Men som sagt det är en sak att greja det med en godbit på brukshundsklubben eller för den delen utan godbit på lydnadsprov.
Eller sålänge hunden är i förarens närhet.
En helt annan sak att få det att fungera under ett drev då hunden är långt bort, ibland kilometer bort.

Här är mitt bekymmer;
Fot ut till släppet, inga problem. Sitt/plats inga problem. Kontakt/bryt under drevet? STORA problem --- inkallning efter att kontakt upprättats? Inga problem.

Någon med goda råd till mig? Snälla?

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Något som du själv varit inne på. Pipa eller jakthorn. Men det lärs ju med fördel in redan i valplådan ;) Det blir ju en sådan helt annan specifik signal. Nä jag läste i hundsport om en gubbe som alltid kallade in sin Basset med jakthorn, inget annat fick hunden att bryta, men den var ju tränad mat/signal sen han fick hunden. Så ska du få in henne nu så är det nått annat som ska till. Kanske att du lyckas genskjuta henne och hugga henne frammifrån, lätt va? Så fick min tränare sin Vorsthe att sluta jaga älg. Han hade lyckats få tag på hunden mitt under jakten.

funkar det på yra labbar också? jag är alltid lite nervös för att han ska sticka efter rådjuren (det KRYLLAR av dom här och de är nästan helt tama, flyttar inte på sig förän man nästan kan röra dom) och hade behövt något som jag kan lita på fungerar. han sticker inte längre än något hundratal meter, med det räcker för att jag ska tro att han kommer dö (dessutom är det rätt gott om bilar här också). kanske jag skulle köpa mig en visselpipa och vissla lite varje gång de ska ha mat?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 068
Övr. Hund Nej nu måste jag få skriva ur mig lite frustration runt våran (hittills) helt misslyckade spårträning. Kom just in efter ännu ett...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka