Vår mark ligger intill jaktmarken men vi äger inte så mycket och det sker ingen jakt över vår mark. De arrenderar sin jaktmark tydligen. Får se hur det går att lösa längre fram.

Det bästa är att prata direkt med jaktledaren :)
Om de andra arrenderar jaktmarken så borde ni kunna få komma med genom att betala en andel, det kanske t om finns lediga platser i laget? Eller blir lediga platser till nästa år, så har ni ju god tid på er att ta er examen. Har ni inte mycket mark lär ni tyvärr inte få så stor rabatt på arrendet.
Jag vet inte var i landet ni bor, eller hur stor den totala jaktmarken är, men det varierar jättemycket vad arrendet kostar. Även vad man får jaga spelar in. Det kan vara allt från 0-2000kr/ha. Normalt i södra Sverige är väl typ 50-250kr/ha, varierande högvilt+småvilt/vakjakt/endast högvilt osv.
 
Det bästa är att prata direkt med jaktledaren :)
Om de andra arrenderar jaktmarken så borde ni kunna få komma med genom att betala en andel, det kanske t om finns lediga platser i laget? Eller blir lediga platser till nästa år, så har ni ju god tid på er att ta er examen. Har ni inte mycket mark lär ni tyvärr inte få så stor rabatt på arrendet.
Jag vet inte var i landet ni bor, eller hur stor den totala jaktmarken är, men det varierar jättemycket vad arrendet kostar. Även vad man får jaga spelar in. Det kan vara allt från 0-2000kr/ha. Normalt i södra Sverige är väl typ 50-250kr/ha, varierande högvilt+småvilt/vakjakt/endast högvilt osv.
Nu är det ett sidospår men vi betalar 1500 för småvilt och 2500 för älg och småvilt per år. Pga av vildsvinen ses som ett problem så räknas de in i småvilt. Men vi har å andra sidan väldigt låga arrendekostnader. Det är ju mest markägare som är med och jagar så det verkar lite dumt att betala sig själva. ;)
 
Nu är det ett sidospår men vi betalar 1500 för småvilt och 2500 för älg och småvilt per år. Pga av vildsvinen ses som ett problem så räknas de in i småvilt. Men vi har å andra sidan väldigt låga arrendekostnader. Det är ju mest markägare som är med och jagar så det verkar lite dumt att betala sig själva. ;)

Ja, det är ju svårt att sätta nån siffra eftersom det är så otroligt olika beroende på hur det ser ut med ägare, vilttillgång, fastigheter osv :)
Vi har 400ha själva men arrenderar till ytterligare 250 från staten med fulla jakträttigheter. Vi tar ju dock inte in ett jaktlag på det traditionella viset utan jagar allt själva och bjuder in folk som vi vill ha med från gång till gång. Så de som jagar hos oss betalar inte något, om vi inte sålt någon specifik jakt då. Vi står för hela arrendet, men kan styra viltvård och jakt helt själva i stället :)
 
Rent spontant tycker jag det känns märkligt med en absolut areal som villkor för att få vara med (särbon har tex "bara" 17 ha) utan det viktigaste är anknytningen till marken. Dvs att man bor där och vistas i skogen (och därmed har koll på tex magra älgar och skabbrävar).
Ja, och det gör vi ju. Skabbrävarna är här på vår gård och tar våra hönor (:cry:) och skogarna rider jag i samt motionerar hundarna i så vi rör oss mycket i området.
 
Ja, och det gör vi ju. Skabbrävarna är här på vår gård och tar våra hönor (:cry:) och skogarna rider jag i samt motionerar hundarna i så vi rör oss mycket i området.

Om ni tar jägarexamen får ni utan problem skjuta rävar vid hönsgården, oavsett om ni är med i jaktlaget eller ej :)
 
Rent spontant tycker jag det känns märkligt med en absolut areal som villkor för att få vara med (särbon har tex "bara" 17 ha) utan det viktigaste är anknytningen till marken. Dvs att man bor där och vistas i skogen (och därmed har koll på tex magra älgar och skabbrävar).

Ja, en absolut areal låter konstigt. Men vi vet ju inte helt vad som är sagt, och inte heller TS förrän hen pratat med jaktledaren. Det kanske går jättebra att vara med om de har 10ha, förutsatt att de betalar samma summa som de andra för resten av marken och det finns platser lediga i laget.
 
Ja, och just det anser jag borde väga tyngre än en absolut areal. Några fler ögon i skogen utöver jakttid helt enkelt.
Fast idag kan vem som helst ta jägarexamen över en helg, så för att kunna gallra lite kanske jaktlagen sätter upp någon slags gräns. I Skåne köper norrmän och danskar små fastigheter på ett par hektar, lägger upp en bunke betor och sitter sen där och skjuter för glatta livet, kanske inte såna man vill ha i sitt jaktlag....
 
Fast idag kan vem som helst ta jägarexamen över en helg, så för att kunna gallra lite kanske jaktlagen sätter upp någon slags gräns. I Skåne köper norrmän och danskar små fastigheter på ett par hektar, lägger upp en bunke betor och sitter sen där och skjuter för glatta livet, kanske inte såna man vill ha i sitt jaktlag....

Nej, det håller jag med om men i TS fall bor de ju där och är intresserade av att vistas i skogen även utan bössa. Som sagt, det bästa är att få en dialog med jaktledaren. De flesta lag jag hört om vill ju faktiskt ha in folk som engagerar sig och bryr sig om skogen och viltet.

De där helgkurserna är :yuck: aldrig att du blir en jägare och en god skytt på en sådan. Jag kommer inte ens att försöka skjuta upp innan särbon gett sitt ok (han är väldigt kinkig med sådant ;) plus att jag lär skjuta upp där uppe och han vill ju inte skämmas för mig :rofl:).
 
De där helgkurserna är :yuck: aldrig att du blir en jägare och en god skytt på en sådan. Jag kommer inte ens att försöka skjuta upp innan särbon gett sitt ok (han är väldigt kinkig med sådant ;) plus att jag lär skjuta upp där uppe och han vill ju inte skämmas för mig :rofl:).

Jag tog min jägarexamen över en helg ;)
Jag tycker det är både och med de där helgkurserna. För mig var det väldigt praktiskt att få examen "avklarad" över en helg. Jag är uppvuxen i jägarfamilj, har varit med på jakt från att jag var något år, tränat familjens jakthundar, skjutit på skytteträningarna osv.
Har man ingen jaktlig bakgrund alls är det så klart mycket mer lämpligt att läsa en längre kurs, t ex studiefrämjandets som ofta sträcker sig över ett år.
För att bli en jägare och duktig skytt spelar typen av utbildning mindre roll, jag tror att det är snarare intresset och viljan att lära som avgör.
 
Jag tog min jägarexamen över en helg ;)
Jag tycker det är både och med de där helgkurserna. För mig var det väldigt praktiskt att få examen "avklarad" över en helg. Jag är uppvuxen i jägarfamilj, har varit med på jakt från att jag var något år, tränat familjens jakthundar, skjutit på skytteträningarna osv.
Har man ingen jaktlig bakgrund alls är det så klart mycket mer lämpligt att läsa en längre kurs, t ex studiefrämjandets som ofta sträcker sig över ett år.
För att bli en jägare och duktig skytt spelar typen av utbildning mindre roll, jag tror att det är snarare intresset och viljan att lära som avgör.

I ditt fall förstår jag att det funkade :D men kommer man som mer eller mindre helt nollad vad gäller jakt och skog... nej. Klart att mycket beror på vilja men nog behövs det nötning också.
 
I ditt fall förstår jag att det funkade :D men kommer man som mer eller mindre helt nollad vad gäller jakt och skog... nej. Klart att mycket beror på vilja men nog behövs det nötning också.

Jaa, som sagt, jag är lite kluven. Jag har flera vänner som läst den långa kursen, på olika ställen, och trots det var det bara hälften av alla som klarade uppskrivningen t ex.
Jag tänker att finns inte intresse och vilja för att verkligen lära sig och bli duktig, så spelar det ingen roll om man läser ett år, en helg eller jagar ett helt liv :p
Jag vet flera som blivit intresserade av jakt utan att ha någon jaktlig bakgrund, som tagit sin jägarexamen över en helg och är fantastiska jägare idag. Precis som det finns "jägare" som jagat i 30 år och som jag aldrig skulle vilja ha med i mitt jaktlag :p
 
Det är vanligt, alldeles för vanligt. Tyvärr är de största idioterna man stöter på i skogen under jaktperiod stadsbor som köpt sin plats i jaktlaget. Värst är de jaktlag där 90% är stadsbor. De saknar ofta förståelse för att den köpta platsen inte ger dem rätt att köra bort andra från skogen och respekten för boende är obefintlig. Viltvård vet de knappt vad det är och allmänt skjutglada.

Respekten för jakten kan också vara obefintlig!
Här uppe hade de ett år en Stockholmare med på jakten. Tio minuter efter att jaktledaren blåst av jakten för dagen hörde de att de small. Stockholmaren kom med det största leendet någon av dem sett och sa "han var så fin så jag kunde inte låta bli...". Den killen åkte ut med huvudet före och var aldrig mer välkommen tillbaka. Idioter finns det och de har inte att göra i jaktlag.

Ett litet sidospår bara...
 
Respekten för jakten kan också vara obefintlig!
Här uppe hade de ett år en Stockholmare med på jakten. Tio minuter efter att jaktledaren blåst av jakten för dagen hörde de att de small. Stockholmaren kom med det största leendet någon av dem sett och sa "han var så fin så jag kunde inte låta bli...". Den killen åkte ut med huvudet före och var aldrig mer välkommen tillbaka. Idioter finns det och de har inte att göra i jaktlag.

Ett litet sidospår bara...
Får rysningar av sånt, totalt livsfarligt.
 
@athena_arabians och @AraSlei Jag är också väldigt kluven, jag gick visserligen den långa kursen men kände att den gav väldigt lite, kursledarna var totala katastrofer och jag hade betydligt mer utbyte av mina kurskamrater, varav en polis, en veterinär, och några från rena jaktfamiljer. Sen har jag lärt mig allra mest av "gubbarna" i vårat jaktlag som är överlyckliga att få in lite tjejer så frågar jag något så får jag väldigt långa utläggningar och praktiska övningar. Samtidigt så fanns det vissa inslag i kursen som gick i jägarförbundets regi som var super, vi hade bland annat en hel dag på deras anläggning och tittade på olika fällor, hur de fungerade, olika sätt att sköta utfodring av olika djurslag och även lite hur man kan föda upp fåglar av olika slag och återföra till naturen. Vi hade även en suverän föreläsning om eftersök av en veterinär som även var inbiten jägare, hen hade tagit kort på allt möjligt och visade vad som sågs på skottplats och vad man skulle titta efter osv.
Så jag skulle önska att jägarförbundet skulle ta större ansvar för jägarexamenskurserna och kanske till och med ställa krav på de som håller i kurserna att de måste gå utbildningar.
Skyttet var bara ett stort skämt i min kurs, de hade inte hittat något ställe som hade vapen att låna ut, ingen av dem kunde instruera och ingen av dem hade koll på vilka regler som gällde... Jag klarade min hageluppskjutning tack vare att jag hade kunnat öva med maken. Älgbanan gick inte alls utan den klarade jag av nu i år istället tack vare jaqt. :D
 
Jag tänker att finns inte intresse och vilja för att verkligen lära sig och bli duktig, så spelar det ingen roll om man läser ett år, en helg eller jagar ett helt liv :p

Och det är väl det som skrämmer mig med helgkurserna... Det behövs inte intresse och vilja för att lära sig, det behövs bara ett halvvägs fungerande korttidsminne. Som proven i skolan, plugga på morgonen så är det glömt när man lagt ifrån sig pennan.

Jag förstår att det är ett upplägg som funkar för någon som dig, som har bakgrunden redan. Men de enda jag känner som gått helgkurs har inte någon sådan bakgrund, utan det var mer eller mindre ett infall (ett dyrt infall dock). Och jag känner mig inte trygg med sådana jägare i markerna...
 
Och det är väl det som skrämmer mig med helgkurserna... Det behövs inte intresse och vilja för att lära sig, det behövs bara ett halvvägs fungerande korttidsminne. Som proven i skolan, plugga på morgonen så är det glömt när man lagt ifrån sig pennan.

Jag förstår att det är ett upplägg som funkar för någon som dig, som har bakgrunden redan. Men de enda jag känner som gått helgkurs har inte någon sådan bakgrund, utan det var mer eller mindre ett infall (ett dyrt infall dock). Och jag känner mig inte trygg med sådana jägare i markerna...

Ja, alltså, det missbrukas ju så klart också. Jag har bara lite svårt att tro att man betalar massor med pengar för en intensivkurs, lika mycket som många lägger på ett körkort, sedan köper vapen och utrustning för 5-35000, väntar i typ ett halvår på licenserna och sedan inte är intresserad.
Jag vet ju att det finns rätt många där de här pengarna inte spelar någon roll, men få vill hålla på med dyra hobbies om det inte är ett intresse.

Man kan ju lika gärna läsa in allt hemma och boka en uppskrivningstid bara, och i det läget är det nog väl så bra med en intensivkurs. Du klarar inte provet om du inte är påläst.

Sedan ser jag så klart massor med fördelar som i @Snurrfian s exempel ovan också, med den långa kursen :)
 
Ja, alltså, det missbrukas ju så klart också. Jag har bara lite svårt att tro att man betalar massor med pengar för en intensivkurs, lika mycket som många lägger på ett körkort, sedan köper vapen och utrustning för 5-35000, väntar i typ ett halvår på licenserna och sedan inte är intresserad.

Vad jag upplever är väl kanske främst att det är vad man är intresserad av som varierar...
 
Vad jag upplever är väl kanske främst att det är vad man är intresserad av som varierar...

Ja, lite så. En del har ju aldrig intresse för det som jag tycker är det bästa med jakten, helheten. Hundarna och deras träning, viltvården, alla timmar med att märka ut och röja pass, skjutträningen och gemenskapen som allt detta skapar. Så klart även att fälla vilt, det är ju också en viktig del, även om den verkligen är olika viktig för folk. En del tycker ju att det stora nöjet är just att skjuta djuren, även om jag ändå tycker att det är ett förhållandevis fåtal :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 891
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Spinner vidare i egen tråd ang. privat väg och vägföreningar Vi är 4 hushåll på vår väg. Eftersom vi har hyrt ut möblerat rum och bor...
Svar
5
· Visningar
1 144
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 413
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp