Suspiria

Trådstartare
Vi flyttade till vår gård förra året och har en fundering gällande jakt, då vi är intresserade av att ta licens.
Där vi bor får man inte vara med i jaktlaget om man äger mindre än 20 hektar mark :mad: Får det vara så? Det ger oss ingen som helst möjlighet att delta.

Vi har några hektar egen skog, där får vi jaga småvilt iallafall gissar jag?
 
Vi flyttade till vår gård förra året och har en fundering gällande jakt, då vi är intresserade av att ta licens.
Där vi bor får man inte vara med i jaktlaget om man äger mindre än 20 hektar mark :mad: Får det vara så? Det ger oss ingen som helst möjlighet att delta.

Vi har några hektar egen skog, där får vi jaga småvilt iallafall gissar jag?
Klart det får vara så, de har rätt att sätta upp sina egna regler.
Ni kan jaga småvilt i er skog, men tänk på beståndet och viltvården, det bör alltid komma först.
 
Ta licens? Vad innebär det? Ta jägarexamen? Skaffa vapenlicens?

Jaktlag sätter upp sina egna regler, självklart får de göra det. Ska ni tvinga dem att ta in er?
 
Jaktvärlden är en egen värld. :)

Många jagar utan egen skog för att de köpt in sig i ett jaktlag. De arrenderar helt enkelt jakträtten av någon som inte utnyttjar den. Kanske kan @Suspiria komma in i laget på det viset? Om någon i grannskapet inte nyttjar jakten på den egna marken..

Det är ett trevligt sätt att komma nära grannar och bygdens folk.
 
Min bror är mycket aktiv jägare, men bor i stan och äger niohundra kvadratmeter villatomt. Han har alltid jagat i jaktlag där antingen medlemmar ägt marken eller arrenderat den, på landet i närheten av stan. Jag trodde att det var vanligt - det räcker ju att någon i laget har jakträtten, kunde inte föreställa mig att det var kutym att ha krav på eget markägande för att få vara med och jaga utan att det var mer en social fråga vem som är välkommen och inte. Brorsan har aldrig betalat för att få vara med och jaga (men däremot om han fäller något, men det är ju en annan sak). Men uppenbarligen finns båda varianterna (och säkert allt däremellan).
 
Vi flyttade till vår gård förra året och har en fundering gällande jakt, då vi är intresserade av att ta licens.
Där vi bor får man inte vara med i jaktlaget om man äger mindre än 20 hektar mark :mad: Får det vara så? Det ger oss ingen som helst möjlighet att delta.

Vi har några hektar egen skog, där får vi jaga småvilt iallafall gissar jag?
Ett jaktlag får sätta sina egna regler om vem som får eller inte får vara med eller bara tycka nej den personen får inte vara med i laget.

Nu vet jag inte hur eran mark ser ut (avlång, trekantig mm) men rekommenderar starkt att ni läser den teori bok som heter lagen.

Visst ni kan säkert panga på djur men för mig är jakt viltvård och det ser jag som en omöjlighet på så liten markbit om det inte är ett stort samarbete med andra som jagar.
 
Jag har 17 ha och vill inte vara med i något jaktlag. Sonen har tagit jägarexamen och har licens på en hagelbössa och får alltså skjuta småvilt.
Om jag vill kan jag upplåta till någon att skjuta älg eller annat vilt som kräver kula.
Det gör jag inte. Jag brukar säga att jag gömmer älgen hos mig.
På er mark bestämmer ni. Man behöver inte vara med i något lag.
 
Så olika det kan vara. Flera lag här skriker efter skyttar och det samma gäller flera lag uppe hos särbon. Bara jag tar jägarexamen vet jag flera lag som skulle välkomna mig och det enda jag äger är ca 1 ha tomt/åkermark :D

@Suspiria: Har ni pratat med jaktledaren eller är det något som "alla" vet regeln med 20 ha? Om ni inte pratat med jaktledaren hade jag helt klart gjort det.
 
Så olika det kan vara. Flera lag här skriker efter skyttar och det samma gäller flera lag uppe hos särbon. Bara jag tar jägarexamen vet jag flera lag som skulle välkomna mig och det enda jag äger är ca 1 ha tomt/åkermark :D

@Suspiria: Har ni pratat med jaktledaren eller är det något som "alla" vet regeln med 20 ha? Om ni inte pratat med jaktledaren hade jag helt klart gjort det.
Han vi köpte gården av berättade detta och så har vi fått höra av några av jägarna att det är så. Jag tycker det är tråkigt. Det passar att vara glad när några under 100 år köper en gård i området (där övriga boende är typ 100år :p) men att de ska få vara med och jaga - gud nej.
 
Han vi köpte gården av berättade detta och så har vi fått höra av några av jägarna att det är så. Jag tycker det är tråkigt. Det passar att vara glad när några under 100 år köper en gård i området (där övriga boende är typ 100år :p) men att de ska få vara med och jaga - gud nej.

Jag skulle fortfarande ha pratat med jaktledaren direkt.
 
Vi flyttade till vår gård förra året och har en fundering gällande jakt, då vi är intresserade av att ta licens.
Där vi bor får man inte vara med i jaktlaget om man äger mindre än 20 hektar mark :mad: Får det vara så? Det ger oss ingen som helst möjlighet att delta.

Vi har några hektar egen skog, där får vi jaga småvilt iallafall gissar jag?
Som flera har sagt så sätter jaktlagen sina egna regler, i det jaktlag jag är med så säger reglerna att man ska ha anknytning till marken, äger man dessutom mark så är det svårare för jaktlaget att säga nej, även om det har hänt. En anledning till att man har ställt de krav ni har kan vara att de inte har så stor tilldelening och att dela en älg på 20 skyttar blir inte bra som ett exempel.

Jag förstår på dina funderingar att ingen av er har jägarexamen så det kan vara ett bra sätt att börja, gå en kurs lokalt för att lära känna fler människor som är intresserade av jakt i närområdet. Det ger fler jakttillfällen i förlängningen. Kompisen har genom sin kurs fått tillgång till älgjakt i norrland, trots att hon är själv bor i mellansverige. Jägarexamens kursen är ofta givande och ger en fördjupad förståelse för jakten i Sverige, om man inte har otur och får en dålig kursledare vill säga. ;)
 
Vi flyttade till vår gård förra året och har en fundering gällande jakt, då vi är intresserade av att ta licens.
Där vi bor får man inte vara med i jaktlaget om man äger mindre än 20 hektar mark :mad: Får det vara så? Det ger oss ingen som helst möjlighet att delta.

Vi har några hektar egen skog, där får vi jaga småvilt iallafall gissar jag?

Beroende på storlek på din mark kan du ex ha till delning på kalv eller vuxen älg. Det är lite olika regler o antal jaktdagar beroende på markens storlek. Man måste lösa jaktkort för att få jaga. Den kan du kolla med länsstyrelsen ev Riksjägarna eller jägarförbudet angående till delning av högvilt på din mark. Nu står Riksjägarna och Jägarföbundet för lite olika värderingar.
Mvh
Pudlan
 
Vi flyttade till vår gård förra året och har en fundering gällande jakt, då vi är intresserade av att ta licens.
Där vi bor får man inte vara med i jaktlaget om man äger mindre än 20 hektar mark :mad: Får det vara så? Det ger oss ingen som helst möjlighet att delta.

Vi har några hektar egen skog, där får vi jaga småvilt iallafall gissar jag?

Som andra sagt är det jaktlagen runt om som bestämmer vilka regler de har för att få vara med. Det kan ju även vara så att det är 20ha som gäller för att få vara med på t ex älgjakten. I en del jaktlag finns det inget intresse för småviltsjakt, så är det främst det ni är intresserade av går det kanske att deala till sig småviltsjakten i området mot att jaktlaget får jaga älg på er mark t ex.
Att jaga på bara några få hektar går så klart, men det begränsar ju jaktupplevelserna otroligt mycket. Kanske kan det vara mer värt att kolla om det finns andra jaktlag i närheten som säljer platser i stället?

Jag kan faktiskt se flera anledningar till att man begränsar jaktlaget på det sättet :p Om er mark ligger strategiskt, t ex mitt i de övrigas jaktområde, så kanske de kan göra ett undantag för er?
Som några andra skrivit, det enklaste är att prata direkt med jaktledaren :)
 
Jag ser ju absolut meningen med att sätta en gräns på minsta areal. Den som äger en trädgård men vill vara med och jaga högvilt - snacka om att köpa dyrt billigt.

Eftersom det trots allt handlar om viltvård, handlar det ju om att få så stor överblick över området som möjligt, och kunna fatta vettiga beslut tillsammans.
 
Jag ser ju absolut meningen med att sätta en gräns på minsta areal. Den som äger en trädgård men vill vara med och jaga högvilt - snacka om att köpa dyrt billigt.
Med utgångspunkten att jakt handlar om viltvård så ser jag inte riktigt hur ägande av en viss markareal nödvändigtvis korrelerar med viltvårdskompetens eller för den delen skjutkompetens...?
Man vill väl rimligen dels ha god kunskap och vana i jaktlaget, dels behöver det ju stämma socialt.

(Däremot ser jag absolut hur en arealgräns kan vara användbar i de fall ett jaktlag på hyfsat smidigt sätt vill slippa ha med personer som är socialt och/eller jaktmässigt inkompetenta och äger jämförelsevis litet mark. ;) )
 
Min bror är mycket aktiv jägare, men bor i stan och äger niohundra kvadratmeter villatomt. Han har alltid jagat i jaktlag där antingen medlemmar ägt marken eller arrenderat den, på landet i närheten av stan. Jag trodde att det var vanligt - det räcker ju att någon i laget har jakträtten, kunde inte föreställa mig att det var kutym att ha krav på eget markägande för att få vara med och jaga utan att det var mer en social fråga vem som är välkommen och inte. Brorsan har aldrig betalat för att få vara med och jaga (men däremot om han fäller något, men det är ju en annan sak). Men uppenbarligen finns båda varianterna (och säkert allt däremellan).

Det är vanligt, alldeles för vanligt. Tyvärr är de största idioterna man stöter på i skogen under jaktperiod stadsbor som köpt sin plats i jaktlaget. Värst är de jaktlag där 90% är stadsbor. De saknar ofta förståelse för att den köpta platsen inte ger dem rätt att köra bort andra från skogen och respekten för boende är obefintlig. Viltvård vet de knappt vad det är och allmänt skjutglada.
 
Med utgångspunkten att jakt handlar om viltvård så ser jag inte riktigt hur ägande av en viss markareal nödvändigtvis korrelerar med viltvårdskompetens eller för den delen skjutkompetens...?
Man vill väl rimligen dels ha god kunskap och vana i jaktlaget, dels behöver det ju stämma socialt.

(Däremot ser jag absolut hur en arealgräns kan vara användbar i de fall ett jaktlag på hyfsat smidigt sätt vill slippa ha med personer som är socialt och/eller jaktmässigt inkompetenta och äger jämförelsevis litet mark. ;) )

Om jag bidrar med 100 hektar jaktmark, fodrar på dessa hektar så är jag marginellt intresserad av att ta in någon som har 600 kvm och inte lägger ut en morot. Det blir lite sned balans i vad man tar med till festen.

Tillägg: sedan blir det ju odiskutabelt bättre viltvård om man gör gemensam sak över större arealer hellre än sin egen lilla plätt.
 
Senast ändrad:
Det är vanligt, alldeles för vanligt. Tyvärr är de största idioterna man stöter på i skogen under jaktperiod stadsbor som köpt sin plats i jaktlaget. Värst är de jaktlag där 90% är stadsbor. De saknar ofta förståelse för att den köpta platsen inte ger dem rätt att köra bort andra från skogen och respekten för boende är obefintlig. Viltvård vet de knappt vad det är och allmänt skjutglada.
Det är en stor orsak till varför "mitt" jaktlag säger att man måste ha anknytning till marken, man känner alla runtomkring och vi har bra dialoger med andra som vill utnyttja skogen. I princip alla bor i anknytning till marken och det sker en daglig översyn över viltet. En vinter var det en älgko som såg mager ut på en plats, efter att hon var observerad ett par gånger, dvs under ett par dagar så flyttade man raskt ut en utfodring till den plats hon uppehöll sig på och hon åt upp sig och fick fina dubbelkalvar till våren.

Sen är vi nog alla glada i att skjuta, det är en av anledningarna till att vi arrangera träningar och tävlingar i rent skytte inom jaktlaget under icke jaktsäsong. ;) Men det gör även att alla tränar sitt skytte och är bättre jägare i skogen.
 
Det är en stor orsak till varför "mitt" jaktlag säger att man måste ha anknytning till marken, man känner alla runtomkring och vi har bra dialoger med andra som vill utnyttja skogen.
Vår mark ligger intill jaktmarken men vi äger inte så mycket och det sker ingen jakt över vår mark. De arrenderar sin jaktmark tydligen. Får se hur det går att lösa längre fram.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 891
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Spinner vidare i egen tråd ang. privat väg och vägföreningar Vi är 4 hushåll på vår väg. Eftersom vi har hyrt ut möblerat rum och bor...
Svar
5
· Visningar
1 144
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 413
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp