Jakt och stresshormoner

Yrja

Trådstartare
Citat: "Detta med boll- och pinnkastning: när hunden jagar efter pinnar och bollar frigörs stresshormoner av binjurarna. Detta hormon behövdes av vargarna vid riktig jakt, då man var tvungen att vara alert. Om man kastar pinnar ofta frigörs hormonet ofta, vilket får till följd att binjurarna förstoras och utsöndrar ännu mer stresshormon. Det gör att hunden får en konstant hög stressnivå i kroppen som man ofta kan se på "pinn- och bollgalna" hundar. Dom får diller på pinnar och kan inte slappna av."

Jag har varit medveten om detta länge men undrar detta:
Jakt efter en pinne är ju inte detsamma för alla hundar. Och det är för många hundar skillnad på att jaga ett djur (jakt) och att jaga en kastad pinne. Har man gjort undersökningar på att dessa hormoner också frigörs vid just lek med pinne - för i regel alla individer? Eller har man bara dragit den slutsatsen att jakt på pinne är detsamma som jakt av djur? Hur är det med lek och bus med annan hund? Jakt av varandra? Så som hundar gör på eget intiativ i alla åldrar. När min hund träffar en hund som han tycker mycket om, kan de jaga runt länge och väldigt hysteriskt och glatt. Är det samma sak där?

Min hund vill i regel fånga pinnar. Jaga är också roligt men helst vill han göra något (hoppa upp på en hög sten eller liknande) och få en kotte kastad till sig. Hur är det med det? När blir det jakt?

Vad har ni för åsikter om detta?

Sv: Jakt och stresshormoner

grejen med pinn/bollkastning är väl att det blir så intensivt under en längre period. alla hundens sinnen blir aktiverade på samma gång och det blir inte tid till återhämtning och vila.

alla hundar blir inte pinn- och bolltokiga. min ena är det, den andra kanske bemödar sig att springa efter bollen någon enstaka gång.

Så det är eg ingen skillnad om man tränar lydnad, spårning eller leker med pinne?

jo visst är det det. vid spårning är t ex bara ett sinne (näsan) fullt "påkopplat". vid lydnad är det två (ögon och öron). dessutom blir det naturliga pauser mellan momenten i lydnad och näsan behöver inte gå på högvarv när du spårar. men jag ska tillägga att hundar som går i alldeles för hög förväntan också kan bli stressade av detta. det är dock inte aktiviteterna i sig som är stressande, utan aktiviteten som hunden vet kommer efteråt.

sedan är det skillnad på att leka och leka. det brukar vara det ständiga kastandet (springa efter och fånga) som stressar upp. inte att gnaga och kampa lite.

Okej, tack för ditt svar. :)

Men jag funderar mest på om det finns några verkliga studier på detta? Vart gränsen går? Jag vet inte men jag upplever inte detta i verkligheten hos alla hundar. Jag tycker att det är väldigt individuellt hur de ser på kastandet och hur de reagerar på det rent mentalt. Därför undrar jag om detta verkligen är något man kan påvisa eller om det bara är en människas egna teorier?

det ÄR väldigt individuellt hur de reagerar! men det är med hundar som med människor, att vissa tål stress bättre än andra.

tror det är tveksamt om det gjorts några studier på detta, men alla som har sett en riktigt pinn- eller bolltokig hund vet vad jag pratar om. det tar lång tid för hunden att varva ner jämfört med andra aktiviteter och de blir rätt tomma i skallen.

däremot finns det studier som visar att återkommande höga stressnivåer leder till hög grundstressnivå.

Tråkigt, jag hade gärna velat ha lite mer konkret fakta. För jag håller som sagt inte med denna teori till fullo.

Jag har en pinn och bollhund. Det bästa han vet är att få hämta kottar men också gärna bollar och pinnar. Han utför diverse konster och hopp bara för att få en kotte kastad till sig när man är ute och promenerar. Det är det bästa han vet men jag upplever aldrig stess hos honom utav detta. Det är en BC-korsning med lite golden och schäfer kanske ska tilläggas.

Jag tänkte sen - vallning. Upplevs inte det som jakt? Det är en annan sak, jag vet, men det är ju pinnkastning också. Vad gör skillnaden? Hur vet vi att pinnkastning är dåligt för dem men inte vallning?

Tråkigt, jag hade gärna velat ha lite mer konkret fakta. För jag håller som sagt inte med denna teori till fullo.

Jag har en pinn och bollhund. Det bästa han vet är att få hämta kottar men också gärna bollar och pinnar. Han utför diverse konster och hopp bara för att få en kotte kastad till sig när man är ute och promenerar. Det är det bästa han vet men jag upplever aldrig stess hos honom utav detta. Det är en BC-korsning med lite golden och schäfer kanske ska tilläggas.

Jag tänkte sen - vallning. Upplevs inte det som jakt? Det är en annan sak, jag vet, men det är ju pinnkastning också. Vad gör skillnaden? Hur vet vi att pinnkastning är dåligt för dem men inte vallning?

jag tror inte din hund ligger så högt i stress om han kan hantera det. som jag skrev tidigare är en del hundar känsligare än andra. det är skillnad på att tycka det är roligt att jaga och fånga saker, och att bli helt besatt av det.

vallning är en form av jaktbeteende. men även om det är intensivt så ingår dels problemlösning, dels duger det inte att hunden bara springer och springer, som förare pausar du hunden när den inte ska driva (mkt förenklat).

bollkastning är noll tankeverksamhet. bara springa och ta bollen. om och om igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Bruce är 5 år och har aldrig varit med på en golfbana, men nu har jag själv börjat spela. Jag insåg ganska snabbt att om jag ska kunna...
Svar
9
· Visningar
5 268
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
Övr. Hund Minn är ingen högintensiv kelpie utan en ganska lugn. I vardagen är hon helt underbar men jag skulle vilja ha mer galenskap i träningen...
Svar
15
· Visningar
1 326
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka