Jäkla skit!

wrangler

Trådstartare
Hittade en av kattungarna apatisk och allmänt jättehängig, trodde först att det var någon hemsk sjukdom...

Såg att han hade drägglat lite blod och vid närmare undersökning kände jag att underkäken är helt lös!

Min misstanke är att min 16 veckors schäfervalp har gått för hårt åt kisse och att det är någon form av fraktur, säkert är han både chockad och har jätteont!

Mitt problem är att jag bor mitt ute i ingenstans och sambon är iväg på jobb till fredag! Nu finns det ingen möjlighet i världen att jag kan ta mig till en veterinär....
Ringde jouren och dom sa att jag ska försöka få i honom vätska och "rinnande" mat, samt hålla honom varm.

Någon som har några fler tips om hur jag kan underlätta för honom??? Jag har gjort i ordning en spruta med vatten och arnica som jag ska försöka trycka i honom så fort pillrena är upplösta, men hur 17 ska jag få i honom mat? Vad kan jag ge?

:cry:

Sv: Jäkla skit!

:(
Hur gammal är han?

Kopierar in Sols svar från en annan tråd, då handlade det om en nyfödd unge men jag kan tänka mig att vällingen är näringsrik och bra mat och om han gjort illa käken så måste ju maten vara flytande:

Du kan ge Anderssons välling:

Koka ihop 5 dl standard mjölk, 1-2 msk maizena och 1 msk druvsocker och låt detta svalna. Genom kokningen bryts laktosen ner. Låt svalna och tillsätt därefter 1 msk smör och en äggula. Färdigt!

Om du inte kan göra exakt som det står i receptet, gör så liknande variant du kan och köp mjölkersättning så fort som möjligt.

Stolpar upp det viktigaste:

1. Mata varannan timme. Kattungen ska absolut inte ligga på rygg när den äter utan den ska stå på sina fyra ben, då minskar risken att den får ner mat i lungorna. Spruta inte heller i maten i munnen utan låt ungen suga. Det går att i nödfall försiktigt pilla i mat i munnen, men då får man vara extremt försiktig så att det inte hamnar i lungorna.
2. Massera kattungens anus efter varje måltid så att den kan kissa och bajsa, kattungar behöver nämligen hjälp med det de första veckorna.
3. Håll kattungen varm! Utsätt den inte för drag.
4. Tvätta kattungen med en varm, fuktig trasa varje dag (efterliknar mammans tvättning och förutom att det är mysigt stimulerar det blodcirkulationen.
5. Avmaska kattungen innan den blivit 21 dagar gammal (efter det behöver du inte avmaska den mer om den är inne och inte delar låda med en utekatt).

Och separera hunden från de andra ungarna.
Lycka till!

Dom är födda 5-e november, så dom är ju inte pyttesmå...

Men det måste nog som sagt vara flytande, det var illa nog att få ner arnicavattnet ed en spruta, inte alls populärt. Det luktar inte gott om honom heller,jag är rädd att det har blivit infektion. Hur fort kan det märkas/luktas om det är infekterat?

Usch vad jag mår dåligt av att se honom såhär.... :( Känner mig hemsk!

det låter som det är bättre att ta bort honom så han slipper lida. Det finns en del jägare i trakterna. Dom kan hjälpa dig.

Kan du inte få distriktsveterinären att komma ut och hjälpa dig? Nu vet jag inte var du bor men buss? Taxi? Vänner som kan skjutsa?

*kl*

Jag har försökt få tag på en veterinär som kan komma ut och avliva honom... men ingen vill! :eek: Det är för långt, dom har inte tid, för kort om folk osv.... Kattungar är tydligen inte så viktiga för veterinärer... Distriktarna blev rentav sura på mig!
Den enda som ville hjälpa till var min hästveterinär som bor flera mil bort men han hade inte möjlighet av andra skäl.

Han tipsade om en kvinnlig vet som bor på andra sidan berget här, vid Hornborgarsjön på ett ställe med ridhus, men han kom inte på namnet och jag hittar inte någon sådan på gula sidorna. Någon som bor däromkring som vet???

Taxi är svårt när man inte har så mkt pengar... Jag har inga grannar här och känner inte några i närheten. Bussen går inte här heller (bor ute i skogen)

Jag börjar överväga att göra det själv, hur i helvete jag nu ska klara det... Hur gör man på bästa, enklaste sätt???

Eller är det någon som känner en jägare eller dyl i närheten av Häggum??? Gordon, vet du någon?

det låter som det är bättre att ta bort honom så han slipper lida. Det finns en del jägare i trakterna. Dom kan hjälpa dig.

Jag skulle inte rekomendera en jägare till att avliva katten, Är du jägare själv eller? Vad ska han "pepra" katten med då??? Hagel eller?? :mad: Eller vad hade du annars tänkt? Ett klass ett vapen skulle inte bara döda katten, Katten skulle inte se UT som en katt efteråt! Det skulle ju fan bara vara småbitar av den!

*kl*

Jag har försökt få tag på en veterinär som kan komma ut och avliva honom... men ingen vill! :eek: Det är för långt, dom har inte tid, för kort om folk osv.... Kattungar är tydligen inte så viktiga för veterinärer... Distriktarna blev rentav sura på mig!
Den enda som ville hjälpa till var min hästveterinär som bor flera mil bort men han hade inte möjlighet av andra skäl.

Han tipsade om en kvinnlig vet som bor på andra sidan berget här, vid Hornborgarsjön på ett ställe med ridhus, men han kom inte på namnet och jag hittar inte någon sådan på gula sidorna. Någon som bor däromkring som vet???

Taxi är svårt när man inte har så mkt pengar... Jag har inga grannar här och känner inte några i närheten. Bussen går inte här heller (bor ute i skogen)

Jag börjar överväga att göra det själv, hur i helvete jag nu ska klara det... Hur gör man på bästa, enklaste sätt???

Eller är det någon som känner en jägare eller dyl i närheten av Häggum??? Gordon, vet du någon?

Men snälla! Gör det inte själv! Vet du något om att avliva ett djur?? Hur vet du om du klarar av det, Eller missar?? Nä herre gud hur vissa människor tänker!
:mad:
Tänk på att det är ju fredag imorron, Är det då din kille kommer eller är det nästa fredag? Du har inga vänner med bil? Familj?

men du måste väl kunna ta en taxi till "stora vägen" och buss därifrån?

arrcitccatsgirl: jag tycker att det är det bästa Wrangler kan göra att överväga olika avlivningsmetoder om hon nu inte kan få katten till veterinär. Katten själv har ju inte ont av att det "bara är småbitar kvar" efteråt! Det enda viktiga är att den inte plågas i onödan! Och jag beundrar henne för att hon överväger att göra det själv för att den ska slippa lida!

Senast ändrad:

Jag skulle inte rekomendera en jägare till att avliva katten, Är du jägare själv eller? Vad ska han "pepra" katten med då??? Hagel eller?? :mad: Eller vad hade du annars tänkt? Ett klass ett vapen skulle inte bara döda katten, Katten skulle inte se UT som en katt efteråt! Det skulle ju fan bara vara småbitar av den!

Det är väl totalt irrelevant vad katten ser eller inte ser ut som efteråt! Det viktiga (om man ska avliva) är att katten dör omedelbart.

Hade jag haft någon som kunnat hjälpa mig hade jag givetvis fixat detta för länge sedan. Mne detta hände igår och jag har inte fått tag i en enda vet som velat komma ut. Min familj bor 25 mil härifrån.

Jag hade hellre sett att en jägare gjort slut på min lille väns lidanden än att han skulle fortsatt lida som han gjorde...

Nu gjorde jag det själv, efter att ha konsulterat min veterinär som hade kommit själv om han hade kunnat. Det var det värsta jag har gjort i hela mitt liv och jag vill aldrig aldrig göra om det.

Alternativet hade varit att låta honom självdö med fruktansvärda smärtor och en svår infektion.

Liten lider inte längre dock.

Vill gärna slippa eventuella påhopp angående detta, jag hade aldrig vänt mig till ett internetforum om jag hade haft minsta aning om vad jag skulle gjort annars!

Både min mamma och min morfar är jägare och dom har avlivat ett stort antal katter (både vildkatter och katter som råkat illa ut), det blir inte småbitar av katten! Att ta dit en jägare är iaf skonsammare än att försöka göra det själv och kanske inte lyckas.

Fast min personliga åsikt är ju att om man inte har råd att ta sina djur till veterinären då ska man inte ha djur.

Jag har råd att ta mina djur till veterinären! Herregud.

Jag har ju försökt få hit en veterinär, och hade jag bara haft bilen hemma hade jag åkt och avlivat honom igår redan! Och betalat för det!

Jag har inte pengar hemma till en taxi just precis idag, och på det konto jag har kort till har jag vad jag beräknat skulle räcka till vet, även om han velat operera. Resten har jag tillgång till på fredag när min sambo kommer hem.

Detta har ingenting med min personliga ekonomi att göra, det har att göra med osedvanligt olyckliga omständigheter som att min bil just nu inte fungerar, min sambo är med den andra bilen bortrest, något händer akut och jag kunde inte ta mig härifrån.

Det enda du ska ha är beundran över att du orkade göra det du gjorde!
*kramar*
Bry dig inte om klumpiga kommentarer från folk som inte vet bättre. Du gjorde det enda rätta.

*kl*

Vet inte hur man ska tolka detta annars...

Jag tycker det va jätte bra gjort att du tog slut på den lilles lidande!

Det enda du ska ha är beundran över att du orkade göra det du gjorde!
*kramar*
Bry dig inte om klumpiga kommentarer från folk som inte vet bättre. Du gjorde det enda rätta.

Varför är det klumpigt och varför skulle jag inte veta bättre? Jag skrev bara min åsikt, det är väl det forumet är till för eller?

Jag har själv haft katter som kommit hem med brutna ben osv efter trafikolyckor som jag avlivat på plats, men inte för att jag inte hade råd med en taxi, utan för jag vet att katten hade fått lida mycket även om han kom till veterinären och då är det bättre att ta bort dom med en gång.

Nej, dom kontanta medlen räckte ju inte till taxi också och resterande kommer jag inte åt förrän imorrn. Du tolkade det fel.
Gör inga utförligare redovisningar av min ekonomiska status, men veterinärvård till mina djur har jag råd med. Jag hade mer än gärna betalat för den nu också.

Tack!

Bra gjort!!! Vet hur det känns, men det är ändå det bästa, att du kunde göra det.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 197
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV