Jäkla överskott på fosfor!

wrangler

Trådstartare
Vad gör man åt det om foderstaten i övrigt är perfekt, inklusive alla kvoter och hästen klarar sig på enbart detta grovfoder. Finns ju ingenting att ta bort/ersätta liksom. :confused:

Har ett kanonhösilage (för avelsston då) samt kompletterar med lite hö och detta täcker alla behov, men hur jag än räknar ihop det blir fosforhalten för hög.

Sv: Jäkla överskott på fosfor!

Det beror helt på hur stort överskottet på fosfor är och hur det förhåller sig till kalcium.

Om du har lagom med kalcium i foderstaten och fosformängden är högre än kalcium (dock inte betydligt högre än hästens behov) kan du utfodra med foderkalk för att höja kalciuminnehållet i foderstaten för att rätta till kvoten. Ett visst överskott på kalcium är ingen fara, överskottet kommer ut via urinen.

Foderkalk innehåller ca 380 g Ca/kg (kolla in exakta innehållet på det prep. du köper), alltså behöver du troligtvis inte ge så mycket och kan blanda ut med en gnutta betfor el dyl.

Om du har hösilage som enda foder bör du även ge extra E-vitamin eftersom det "försvinner" i konserveringsprocessen. Kolla även Selen. E-vit och selen kan till viss del ersätta varandra men det finns bra preparat som innehåller en kombination av de bägge.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret.

Hon får lite urlakad betfor med jäst för magen samt tokosel. Kalket ligger lite högt också så jag vet inte om jag ska öka på det ännu mer? Har inte de exakta värdena i huvudet just nu... (Det är ett "dunderfoder")

Det gör inget om kalcium ligger dubbelt så högt som det borde, det viktigaste är att kvoten är korrekt! :)

Om du har hösilage som enda foder bör du även ge extra E-vitamin eftersom det "försvinner" i konserveringsprocessen. Kolla även Selen. E-vit och selen kan till viss del ersätta varandra men det finns bra preparat som innehåller en kombination av de bägge.

Lycka till!

Varför skulle hö vara bättre än ensilage? Visst sker vissa förluster av E-vitamin under ensileringen, men förlusterna vid tillverkning av hö är betydligt större. I Animal Nutrition finns meningen "Losses during haymaking can be as high as 90 per cent, but losses during ensilage or artificial drying are low." I fodertabeller för idisslare anges innehåll av vitamin E till 12 mg/kg ts för fälttorkat hö och 15-70 mg/kg ts för ensilage. Samma siffror finns i utfodringsrekommendationer för häst.

David

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 421
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka