jahapp.. då va det gjort..

Sv: jahapp.. då va det gjort..

ska prata med den som kommer att köpa ori att om de känner att de inte vill ha kvar honom eller nått, så endera kommer han tillbaka, eller så blir det avlivning då.. för det blir hans fjärde hem detta.. så absolut inge mer!

var nu inte så naiv. när du har sålt hunden har du ingen som helst kontroll över vad som händer med den. försök få till det som det beskrivs här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=805720, det ökar i alla fall chanserna för att han inte kommer vandra runt.

Ett alternativ är ju att du lämnar honom på foder i 6 mån och om alla trivs så får dom köpa honom då. Så har man iallafall försökt att hindra honom från att bli en vandrignspokal och alla har fått chansen att känna att dom verkligen trivs osv..

det är sant.. Men jag får skriva nått kontrakt eller nått..
Måste kolla dt där.. :p

EmblaAsk: Ja det skulle jag ju iofs kunna göra..

hmm.. är det så? *tror jag är fröken naiv* Trodde att man kunde skriva i kontraktet att man skulle ha förköpsrätt och att det då ska gälla? Doh! Varför gäller inte sånt?

satan.. ja jag får väl hoppas att han stannar iaf..
Kommer iaf att hålla kontakten med dem..

Vill bara berätta att jag också placerat om ett impulsköp via Blocket.
Det var det bästa jag kunde göra och jag har aldrig ångrat det.
Det är att vara äkta djurvän, att inse sina begränsingar.
Att ha ett djur trots att man inte kan tillgodose behoven men behåller den pga att "det är en evig vän" eller liknande är inte att vara djurvän, bara att vara egoist.

På min annons var det massor som ringde, och alla lät bra på sitt sätt. Så det gäller att ha is i magen och inte förhasta sig.

Jag skrev ett papper med min köpare och hade noga från början klargjort mina krav.
Jag ville att hon skulle gå på minst en kurs, att hon skulle ställa ut henne minst en gång och att hon inte fick sälja henne vidare.
Sen att det kanske inte är juridiskt bindande, det visste jag väl någonstans, men jag litade på denna människan och att vi var överens. Det är nog inte alltid det funkar så, var nogrann!

Min vovve finns fortfarande kvar hos denna tjejen och hon fick det mycket bättre än hos mig.

nämen hej! det var ju evigheter sen :). hur är det med dig och jyckarna? vilken var det du placerade om?

Hej där!
Jag blir så lätt beroende av Buke så jag tar det i små doser efter långt uppehåll!

Det var Nellie, min allra första hund. En Lanchashire Heeler och helsyster till Tjorven som jag fortfarande har kvar. Det var 4år sedan. Men som sagt, det var det allra bästa jag kunde göra!

Kram till dig!

om du inte får nåt svar kan du ju lägga ut en anons på blandras.se eller till en hundtidnng tex. härliga hund...

Jorå jag har fått svar.
Och han är nu ute på prov i två veckor, sedan får vi se hur det blir, men vi tror både hon och jag att det kommer funka, så de kommer nog köpa honom. :)

Det spelar ingen roll om du skriver i kontrakt att du ska ha förköpsrätt, när hunden väl är såld har ägaren all rätt att sälja till vem denne vill.

Varför skriver du sådana saker när du uppenbarligen inte är 100% säker ?

Det går visst att skriva in en klausul i ett köpekontrakt att man vill ha förköpsrätt, däremot blir ju klausulen verkningslös om man inte skriver in någon "böter" om nya ägaren väljer att bryta kontraktet..

Dvs, ägaren får fortfarande sälja till vem h*n vill, men i och med att att man skrivit på ett förköpskontrakt och bryter det så får man böta det belopp som står skrivet..

Däremot skulle jag aldrig som köpare välja att skriva på ett kontrakt med förköpsrätt, men det är ju från person till person..

En sak är med omplacering men jag skulle aldrig vilja köpa en hund från blocket... håller emj hällre till kennlar

Det är att vara äkta djurvän, att inse sina begränsingar.
Att ha ett djur trots att man inte kan tillgodose behoven men behåller den pga att "det är en evig vän" eller liknande är inte att vara djurvän, bara att vara egoist.

:bow::bow: Så sant som det är sagt!!!!!

Precis! Blocket i sig är knappast "djävulens påfund". Jag har gjort många bra affärer via Blocket, både som köpare och säljare. Men av någon mystisk anledning så är myten om Blocket som oseriöst när det gäller hundar stark. Trot eller ej, men det finns precis lika många oseriösa hunduppfödare som inte annonserar via Blocket! :angel:

Aha tack det viste jag inte. har bara läst i deras annonser att deras tik vist hadde valpat och dom ville inte ha kvar valparan men det var nog bara fel annons att läsa ;) Eftersom det var våran färsta hund så valde vi att kolla på westiealliansen istället :)

Som alltid med allting måste man sålla rejält. Kunskap är makt! Ju mer man vet i förväg, desto bättre beslut kan man ta. :)

Hej där!
Jag blir så lätt beroende av Buke så jag tar det i små doser efter långt uppehåll!

Det var Nellie, min allra första hund. En Lanchashire Heeler och helsyster till Tjorven som jag fortfarande har kvar. Det var 4år sedan. Men som sagt, det var det allra bästa jag kunde göra!

Kram till dig!

du är klok du. det är kanske så man borde göra innan man blir "hästmänniska"? å kram tillbaka :D

*puttar upp*

Hur går det för er? Tyckte jag såg han ute på blocket idag!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 077
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 893
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10