Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idag provade vi igen och stallägaren var med och höll hästen. hon sa att man såg i hästens ögon att han blev rädd. Sedan gickd et över ett tag, bakbenen var inte lika farligt, dom gick jättebra.
Det är frambenen som är mest problem. Fick tillslut lyfta ena frambenet och hålla i det en stund innan jag släppte. Andra gick också bra men inte lika bra.
Han är alltså märkbart RÄDD när man ska lyfta MEN glömmer detta när han står och äter, därför tror jag inte han har ont heller.
Han är även longerad i skritt och trav utan att visa något, riden i skritt och trav utan att jag känt något (både i form och med hängande tyglar), rejsat i hagen utan att ha visat något i både "älg-trav" och galopp.
saila: jag tror inte han testar gränser på samma sätt som en envis liten ponny gör som kliver rakt på människor osv...
Däremot tror jag han blivit skrämd vid besiktningen, inte för att det gjort ont utan för att ha varit fasthållen vilket han har haft tidigare problem med, inte kunnat stå uppbunden i gången för han har kastat sig när han känt att han sitter fast mm...
Jag tror han har kopplat DEN panikkänslan till när man lyfter frambenen.
Och det är detta jag vill träna bort.
Ska absolut göra ledarskap och vänskapsövningar så fort det blir acceptabelt underlag på ridvolten.
Rädsla kommer inte utan anledning. Om hästen verkligen litar på dig så ska den känna sig trygg. När den äter så fokuserar den på maten och skiter i rädsla och smärta så länge det kan och törs äta.Idag provade vi igen och stallägaren var med och höll hästen. hon sa att man såg i hästens ögon att han blev rädd.
Det är bara dina egna antagande. Dom kan ha ont och välja att ignorera detta så länge det finns mat.Han är alltså märkbart RÄDD när man ska lyfta MEN glömmer detta när han står och äter, därför tror jag inte han har ont heller.
Och det är detta jag vill träna bort.
Ska absolut göra ledarskap och vänskapsövningar så fort det blir acceptabelt underlag på ridvolten.