Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur ska jag kunna bevisa att jag inte är ansvarig?
Är man rädd att den ska få något av någon förbipasserande etc så får man väl vakta?
Många vet ju inte heller att det blir kvar på fingrarna exempelvis om man själv stoppar i sig en huvudvärkstablett och sedan kanske man direkt ger hästen mat. De kan ju mäta oerhört lite substanser i blodet numera.
...
*kl*
Det kommer mer i denna saken.
Hon håller inte på ned 'sånt skit', men har just det yttersta ansvaret för att ingen annan håller på med 'sånt skit' med hennes häst. Precis som alla vi andra är ytterst ansvariga för vad som händer med våra djur.
Däremot är det enligt sveriges grundlag INTE tillåtet att döma en person för ett brott som inte går att bevisa att denne inte har gjort.
Man kan dömas till böter för att man är ytterst ansvarig, men det är inte tillåtet att ge tidsbestämda domar. (inkl avstängningar under vissa tidsintervaller)
De flesta länder i Europa har en likalydande princip och FEI har inget mandat att döma utanför något lands grundlagar!
I norge har de rivit upp beslut pga detta, det kommer även att ske i flera andra länder inkl. Sverige.
Jag tror på Susanne ! Av en jäkla massa orsaker.
Det är samma för alla tävlande. Man är själv ansvarig för sin häst. Är man rädd att den ska få något av någon förbipasserande etc så får man väl vakta? Det finns ingen regel vad jag vet som säger att du inte får vara 24/7 i boxen hos din häst? Man kan dessutom hänga upp skynken etc som hindrar hästen från att sticka ut huvudet och få godis av de som passerar. På den typen av tävlingar jag rör mig (reining) så har jag nog aldrig sett att främmande människor ens klappar andras hästar inne i stallet, än mindre ger godis.
Min egen häst tävlar internationellt och där förekommer dopingkontroller. Boxarna är nästan alltid plomberade dessutom vilket ska garantera en ren box. Skulle det visa sig att hon är dopad så får jag ta på mig det. Jag har brustit någonstans. Många vet ju inte heller att det blir kvar på fingrarna exempelvis om man själv stoppar i sig en huvudvärkstablett och sedan kanske man direkt ger hästen mat. De kan ju mäta oerhört lite substanser i blodet numera.
Det är alltid tragiskt att höra om dopingfall, och i det här specifika fallet kan jag inte uttala mig då jag inte alls är insatt i körsporten och vet därmed inte vem personen är.
Jag tror faktiskt inte att det är särskilt vanligt förekommande att folk får sina hästar dopade av konkurrenter. Det är ju inga direkta pengar att tala om i de flesta sporter. Utom möjligen inom trav och galopp kanske där det kan vara enorma summor som står på spel.
Verkligen tråkigt, men det är verkligheten om man tävlar...
Hoppas det här bidrar till en ökad säkerhet i stallarna på tävlingsplatsen. Orimligt att vi ska vara ansvariga men samtidigt helt försvarslösa inför vad andra utsätter hästarna för.
Men visst måste dopinglagar ligga utanför? Det är inte första gången någon döms för doping. Om det skulle vara olagligt att bli dömd för doping så skulle reglerna kring det ha ändrats för länge sedan.