Jaha, och nu då...?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Calles_matte

Efter 4 månaders försök har nu testet äntligen visat +, jag är gravid! :)

Jag och sambon är lyckligast i världen, men vad händer nu egentligen? Hur göör man? Enligt beräkning på internet så är jag bara i vecka 4 än så länge, ska man ringa barnmorskan redan eller skall man vänta med det?

Vad bör man tänka på? Vad får man/får man inte göra/äta osv? Bra boktips?

Snälla hjälp! Är både lycklig och nervös på samma gång som jag har lite svårt att fatta det!
 
Sv: Jaha, och nu då...?

Grattis!
Det är egentligen bara att vänta och låta bli produkter med opastöriserad mjölk, insjöfisk och vara återhållsam med fet fisk.
Samt om det är aktuellt sluta röka och dricka alkohol.
Ring barnmorskan och hör när de tar emot för inskrivning brukar väl vara ca v10-12.
 
Sv: Jaha, och nu då...?

Ett stort grattis till er!!!
Du kan ringa till er mottagning redan nu så kommer du att få en tid, brukar vara mellan .v9-v11 för fösta besöket.
Familjeliv är en super bra sida för de som väntar barn m.m det är ett forum precis som buke med mycker bra att info m.m
http://www.familjeliv.se/
 
Sv: Jaha, och nu då...?

Tack för era svar!

Sluta röka behöver jag inte som tur är (däremot har sambon lovat att nu skall han sluta definitivt...) och alkohol dricker jag nästan ingen ändå så det blir inte svårt att låta bli.

Jaha, nån gång v9-12 är det alltså dags för inskrivning. Det är ju ganska långt kvar än så länge så då behöver jag kanske inte ha så bråttom med att ringa. (Och då kanske jag hinner fatta vad det är som är på gång också, befinner mig nog i nåt sorts chocktillstånd än så länge...)

Är det någon som har några bra boktips om att vara gravid med allt vad det innebär?
 
Sv: Jaha, och nu då...?

Det första jag gjorde när jag visste att jag var gravid var att köpa 7 gravidböcker. Kanske lite av en överslagshandling så här i efterhand... De man har mest nytta av tycker jag är Mammapraktika som går igenom vad som händer vecka för vecka. Men det finns också väldigt många graviditetskalendrar som beskriver graviditeten vecka för vecka på nätet, dessa är mest utförliga tycker jag:
www.pampers.se
www.barntotal.se (måste dock vara medlem, gratis)
www.familjeliv.se/Gravid/

Annars är Anna Wahlgrens bok Barnaboken bra och utförlig och beskriver hur man kan förhålla sig till barnet vilket känns vettigt. Många andra listar bara vilka plagg bebisen behöver och sånt.
Tycker tex inte att På smällen - från a till bebis och Barnliv (katerina janouchs nya) är så där jättebra eftersom de fokuserar så mycket på föräldrars ev oro över allt och ingenting, men det är ju en smaksak vad man är ute efter.

Man får också en ganska neutral och bra liten bok vid inskrivningen hos MVC.
 
Sv: Jaha, och nu då...?

Du har redan fått massa bra tips, men jag tipsar ändå.. :-)

Familjeliv är en bra sajt, solla med sunt förnuft, det står mkt "otrevligt" där också (läs elände, skit o gnäll), men man kan ju hålla sig till det som passar en själv. Jag har mina få trådar jag följer, tex så träffas vi som ska ha barn i Gbg i sommar regelbundet på fikor mm, och sådana saker är trevliga o passar mig.

Annars så kan du om ngn v ringa din mvc (mödravårdcentral) o boka in ett första möte hos en bm, då kommer hon gå igenom vad du ska tänka på o vad som händer fram över.

För mig var det så att inskrivningen blev v 11, innan dess så läste jag själv i böcker o tog reda på vad man ej skulle äta osv (tex inte rå mat, o sådär, tex ska all kött du äter vara tillagat väl, inget rött kött alls, dvs inte ens nötkött=inga blodiga biffar nu, inte hller gravad mat, inte mögelostar eller brieostar o inte insjöfisk eller hälleflundra, skölj all frukt väl pga ngn bakterierisk o ät ej rått ägg, tex majonäs eller "äggtoddy" eller vad det nu heter...)

Sedan är det läkarkontroll runt v 13-15 tror jag och då kan du ev få göra ett vul (= vaginalt ultraljud, de kollar att graviditeten ligger bra och ser hjärtat picka..) .

Inte förrens v 25 var jag på mitt andra besök (dvs första besöket hos bm efter inskrivning) så det var en rätt så lång o ensam "väntan".

Lycka till!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 741
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 698
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 289
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 826
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp