Barnpsykolog funderade jag påInget annat än en skandal är domen. Man får väl hoppas att det tas upp i HD och att man då låter någon språkvetare eller sexolog eller vad som nu krävs vittna om ordets innebörd. Om det nu är så svårt att förstå
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Barnpsykolog funderade jag påInget annat än en skandal är domen. Man får väl hoppas att det tas upp i HD och att man då låter någon språkvetare eller sexolog eller vad som nu krävs vittna om ordets innebörd. Om det nu är så svårt att förstå
Gissningsvis så hade åklagaren inte tagit upp någon alternativ brottsrubricering för att det var så själv klart att det skulle gå som våldtäkt.För övrigt, även OM en vuxen man hade "bara" fört ned en hand i ett barns underkläder och tafsat på de "yttre delarna", detta ska inte bara frias?! Känns lite som att det är vad de säger, att det är okej att tafsa så länge man inte sticker in något?
Personligen som en flicka som tvingats blotta sitt underliv för någon av motsatta könet så är även bara det ett övergrepp i mina ögon, så borde även ovan vara ett övergrepp. Speciellt när förbrytaren är en vuxen man!
Någonstans måste man utgå ifrån att någorlunda vedertagna ord används i någorlunda vedertagna betydelser (med hänsyn taget till personens sociolekt, ålder etc.). I alla fall tills det finns någon verklig anledning att ifrågasätta att så är fallet.Det blir också helt orimligt om barn som utsatts för sexualbrott ska pressas mer än nödvändigt under polisförhör. När polis och åklagare har en tydlig bild av barnets berättelse måste det räcka. Det får inte vara så att man måste plocka fram en anatomiskt korrekt docka och förevisa könsorganets terminologi bara för säkerhets skull.
Hur kan man ens förvänta sig att en tioåring ska kunna veta exakt hur långt in gubben var med fingret?
Hennes kropp kanske stängde av känseln.
Borde hon haft med linjal och bett honom mäta, kanske?!
Ännu en anledning.Fy fan
Sånt här får mig verkligen att hata män(niskor)
Så jävla mycket vidrigheter överallt, så tacksam över att inte ha några barn.
Alltså... Jag har varit sexuellt aktiv i över 20 år. Skulle någon be mig ge ett mått på hur långt något är instoppat så skulle jag absolut INTE kunna svara på det. Man har ju liksom inte den typen av känsel där riktigt. Eller är jag ensam om det?Hur kan man ens förvänta sig att en tioåring ska kunna veta exakt hur långt in gubben var med fingret?
Hennes kropp kanske stängde av känseln.
Borde hon haft med linjal och bett honom mäta, kanske?!
Kan ju tycka att vara innanför trosor och röra vid "snippan", oavsett den exakta betydelsen, borde falla under det sista, helt klart. Men frågan är ju vad lag och praxis säger kring det hela, men ska man tolka vad som skrivs på Wikipedia ordagrant, låter det ju solklart som om det borde dömts till våldtäkt.Apropå våldtäkt, måste man ha varit inne i slidan för det ska räknas som det? Om jag slår upp våldtäkt på wikipedia så står det "Våldtäkt är en typ av sexualbrott där samlag eller annan jämförbar sexuell handling utförs utan alla parters uttryckliga samtycke." och "Det behöver inte heller röra sig om ett samlag utan räcker med "en jämförbar sexuell handling", exempelvis penetrering med främmande föremål, tvång till oralsex eller tvång till beröring av könsorganen."
Jag tänker på främst det där sista, vad säger den svenska lagen? För isåfall bör ju detta räknas som våldtäkt
Apropå våldtäkt, måste man ha varit inne i slidan för det ska räknas som det? Om jag slår upp våldtäkt på wikipedia så står det "Våldtäkt är en typ av sexualbrott där samlag eller annan jämförbar sexuell handling utförs utan alla parters uttryckliga samtycke." och "Det behöver inte heller röra sig om ett samlag utan räcker med "en jämförbar sexuell handling", exempelvis penetrering med främmande föremål, tvång till oralsex eller tvång till beröring av könsorganen."
Jag tänker på främst det där sista, vad säger den svenska lagen? För isåfall bör ju detta räknas som våldtäkt
Fast om främmande föremål och oralsex räknas och rabblas upp innan så borde det inte vara så självklart att det gäller bara om könsorgan och könsorgan kommer i kontakt?Jag antar att man i texten syftar på att offrets och gärningsmannens könsorgan är i beröring, det räknas nämligen som våldtäkt även om ingen penetration sker.
Därav min undranKan ju tycka att vara innanför trosor och röra vid "snippan", oavsett den exakta betydelsen, borde falla under det sista, helt klart. Men frågan är ju vad lag och praxis säger kring det hela, men ska man tolka vad som skrivs på Wikipedia ordagrant, låter det ju solklart som om det borde dömts till våldtäkt.