Jag blir inte arg men jag är lite partisk eftersom jag känner och har tidigare jobbat med den ursprungliga åklagaren.
Och hon hade ju också ett alternativt yrkande, om än inte sexuellt övergrepp, som hon kände sig pressad av hovrättens frågor att inte längre göra gällande. Vilket är lite illavarslande i sig, för att även att jag är partisk så handlar det här om en både erfaren och mycket beslutsför kollega, som normalt inte skulle vika ner sig för att något blir lite ifrågasatt. Det måste ha varit ganska ledande och pressande frågor för att hon skulle återkalla.
Jag hade möjligen formulerat gärningsbeskrivningen lite annorlunda men jag skjutsar alltså ändå tillbaka problemet till hovrättens första sammansättning på samma sätt som HD, domstolen kan inte bara utgå från att "vi väljer att göra den här tolkningen" när det redan av ansvarsyrkandet i sig är helt uppenbart att åklagaren hävdar en annan tolkning.
I vart fall när hovrätten omedelbart borde se att även med deras tolkning, så är det ett brott, men med annan rubricering. Ansvaret
måste ligga på hovrätten att lösa sådana situationer under pågående rättegång och åtminstone lyfta "vi anser att tolkningen av detta begrepp är oklar, kan åklagaren vara vänlig och förtydliga vad som påstås". Det behövs inte mer för att man som åklagare ska greppa att ok, här gäller det att täcka upp med alternativ om hovrätten väljer en annan tolkning än min, eller så kan man välja att argumentera övertydligt om man bara vill ha prövat min tolkning.
Så felen i detta tycker jag inte faller på åklagaren utan:
1) en obefintlig processledning från domstolen i den första hovrättsrättegången och sedan
2) har jag förvisso inte sett förhören, men ett brottsoffer kan ju visa också med gester utöver det som sägs i ord (vilket hon påstods ha gjort här). Och var det tveksamt förut så kan jag tycka att tveksamheten borde vara undanröjd när hon också visar hur mannen gjort. Dvs oavsett semantik så får man anstränga sig rätt hårt för att alls komma till slutsatsen att det är oklart vad målsäganden beskriver, utifrån förhöret som helhet.