Jaguar och Caracas

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare carre10
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 141

carre10

Trådstartare
Någon som vet om de var hopp el dressyr hingstar? Berätta gärna lite om dem om ni vet. Hälften av alla jag frågar säger hopp, resten dressyr:confused:
MVH / C

Sv: Jaguar och Caracas

T o m 1991 hade Jaguar en avkomma i svår körning, hoppning LB- 21, LA-12, MB-4, MA-2
Dressyr LB-17, LA-24, MB-5, PS-1
Fälttävlan L-1

Av de avkommor jag minns var de bättre i hoppning än i dressyr, men blupindex visar det motsatta.

Jag läser i ASVHs årsbok för 1996: Blupavelsindex för hingstar med minst 15 avk. kvalitetsbed 1973-96; Jaguar, 83 avk, ext 85, gångarter 128, hoppning 104. Caracas 31 avk, ext 85, gångarter 97, hoppning 86.

Caracas hade ju rätt mycket påbrå från modern, Erna, hon hade 17 plac i msv hoppning. Själv placerade han sig i msv dressyr och hoppning. Pappan Jovial lämnade placerade avk. i alla discipliner, 13 i svår klass.

T o m ännu bättre:)

Jovial hade 25 avkommor i svår klass! 2 i dressyr, 16 i hoppning och 9 i fälttävlan. Fast kanske egentligen bara 24 eftersom Ajax gick i två dicipliner;)

Jaguar lämnade mkt ridbara och lättlärda avkommor. Trevliga halsar, lite "födda på tygeln" stuket. Tyvärr blev väldigt många aldrig över 1.60.

Jag skulle gärna vilja ha ett Jaguarsto med bra möderne i avel.

Tävlades inte Jaguar i dressyr?
Hittar inte info om det i hingstkatalogen jag kollade i, men där stod inte heller att Indus tävlats trots att jag vet att han gjorde det.

Jovial står verkligen i en egen klass. Du är nog bättre uppdaterad än mig, läste i Jojas bok-"Gamla tiders... Tack vare småbarn har jag inte lika mycket tid att kolla upp fakta längre;). Det är både på gott och ont att inte få hänga i hästböckerna hela dagarna:p Tur att det finns någon annan som har tid

Jag är ju extra intresserad av honom eftersom han är farfar till mitt eget sto;)

Jag tror inte Jaguar tävlades, däremot tävlade P.Kjellander Indus i dressyr.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Robina
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 713
Senast: ildiko
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 709
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka