- Svar: 38
- Visningar: 2 859
Förundersökningen mot den jägare som i oktober sköt två ponnyer i en hage har lagts ner. Jägaren tog de två hästarna för vildsvin efter att ha fått rapport om att det fanns vildsvin runt hagen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så det som händer är alltså.... ingenting?Förundersökningen mot den jägare som i oktober sköt två ponnyer i en hage har lagts ner. Jägaren tog de två hästarna för vildsvin efter att ha fått rapport om att det fanns vildsvin runt hagen.
Håller med. Är man så dålig på att se skillnad på djur borde man inte få jaga, punkt.Alltså det var väl inte bara ponnyerna i hagen, och det fanns lampor på... och en av ponnyerna var en skäck (?) - och inte bara en, utan TVÅ jägare var så totalt jävla lost att de trodde det var grisar.
Det syntes inte på formen, rörelsemönstret eller någonting att det var en helt annan art?!
Jag köper det inte.
Låter som skadestånd, annars lär han fortsätta som vanligt bara är min gissning.Vad menas med det som står under bilden, att det blir bötesstraff? Får han fortsätta jaga? Han borde ju inte få ha vapen?
Men skadestånd och böter är ju inte samma sak? Jag fattar inte vad det är för böter om det inte finns nån brottsmisstanke.Låter som skadestånd, annars lär han fortsätta som vanligt bara är min gissning.
Vad är en shettis värd? Typ 10 000?
Fast det står ju ingenting om böter, eller är jag blind?Men skadestånd och böter är ju inte samma sak? Jag fattar inte vad det är för böter om det inte finns nån brottsmisstanke.
De dog tyvärr inte direkt, men brist på uppsåt eller likgiltighet tror jag det stod.Allmänfarlig vårdslöshet eller något liknande borde väl brottsrubriceringen vara tycker jag, att det inte är skadegörelse fattar ju vem som helst för det var inte avsiktligt och inte heller djurplågeri om de dog direkt(?).
"Förundersökningen mot en jägare som tog två hästar för vildsvin och sköt läggs ner. Det blir bötesstraff för den jägare som skött två ponnyhästar"Fast det står ju ingenting om böter, eller är jag blind?
"
Nu återstår för jägaren att göra upp med ägaren till hästarna.
– Han har helt klart vållat skadan och är ersättningskyld. Det kommer att regleras med hästägaren."
Jahaaa, där! Jag missade det. Tror det är slarvigt skrivet bara - böter istället för skadestånd."Förundersökningen mot en jägare som tog två hästar för vildsvin och sköt läggs ner. Det blir bötesstraff för den jägare som skött två ponnyhästar"
under bilden.
Böter är nog inte istället för skadestånd..? Men jag är lite för trött nu..Jahaaa, där! Jag missade det. Tror det är slarvigt skrivet bara - böter istället för skadestånd.
Ingen aning, men det står ingenting vidare om böter- och om det inte är brottsligt kan man väl inte bli dömd till böter? Det står bara att jägaren ska göra upp med hästägaren.Böter är nog inte istället för skadestånd..? Men jag är lite för trött nu..
En av ägaren till hästarna dök upp på TikTok och dom skulle göra allt dom kunde. Dom skulle inte ge sig i första taget så kanske det inte är över än.Hoppas någon överklagar eller lagen förändras om det blev ett beslut utan något vapenförbud.