Jägaren som sköt ponnyer inte längre brottsmisstänkt

Förundersökningen mot den jägare som i oktober sköt två ponnyer i en hage har lagts ner. Jägaren tog de två hästarna för vildsvin efter att ha fått rapport om att det fanns vildsvin runt hagen.

Alltså det var väl inte bara ponnyerna i hagen, och det fanns lampor på... och en av ponnyerna var en skäck (?) - och inte bara en, utan TVÅ jägare var så totalt jävla lost att de trodde det var grisar.
Det syntes inte på formen, rörelsemönstret eller någonting att det var en helt annan art?!

Jag köper det inte.

Alltså det var väl inte bara ponnyerna i hagen, och det fanns lampor på... och en av ponnyerna var en skäck (?) - och inte bara en, utan TVÅ jägare var så totalt jävla lost att de trodde det var grisar.
Det syntes inte på formen, rörelsemönstret eller någonting att det var en helt annan art?!

Jag köper det inte.
Håller med. Är man så dålig på att se skillnad på djur borde man inte få jaga, punkt.

Låter som skadestånd, annars lär han fortsätta som vanligt bara är min gissning.
Vad är en shettis värd? Typ 10 000?
Men skadestånd och böter är ju inte samma sak? Jag fattar inte vad det är för böter om det inte finns nån brottsmisstanke.

Allmänfarlig vårdslöshet eller något liknande borde väl brottsrubriceringen vara tycker jag, att det inte är skadegörelse fattar ju vem som helst för det var inte avsiktligt och inte heller djurplågeri om de dog direkt(?).

Men skadestånd och böter är ju inte samma sak? Jag fattar inte vad det är för böter om det inte finns nån brottsmisstanke.
Fast det står ju ingenting om böter, eller är jag blind?
"
Nu återstår för jägaren att göra upp med ägaren till hästarna.

– Han har helt klart vållat skadan och är ersättningskyld. Det kommer att regleras med hästägaren."

Han kanske använder ansvarsförsäkringen i hemförsäkringen. Den täcker inte brott men om man oavsiktligt orsakat skada på annans egendom.

Fast det står ju ingenting om böter, eller är jag blind?
"
Nu återstår för jägaren att göra upp med ägaren till hästarna.

– Han har helt klart vållat skadan och är ersättningskyld. Det kommer att regleras med hästägaren."
"Förundersökningen mot en jägare som tog två hästar för vildsvin och sköt läggs ner. Det blir bötesstraff för den jägare som skött två ponnyhästar"

under bilden.

• Gilla
Reactions: Sel
Förstår inte hur det inte kan vara brottsligt att skjuta mer eller mindre mot/nära människor in i hagar, det är galet. Dessutom borde han bli åtalad för djurplågeri. Det är ju i mina ögon en hyfsat farlig person och borde verkligen inte få vara nära vapen.

Tycker också det verkar underligt att bara lägga ned, allmänfarlig vårdslöshet och framkallande av fara för annan borde prövats (och ev. även djurplågeri när hästarna inte dog direkt). Hästar i en hage har ju ofta människor i närheten vid utfodring, hämtning osv. och det fanns väl även hus i närheten har jag för mig. Här är ett liknande fall och han dömdes i tingsrätten

https://www.tidningenridsport.se/skot-ihjal-hast-av-misstag-doms/#:~:text=Det var under hösten år,rapporterar Sveriges Radio P4 Kristianstad.

Ett annat fal där jägaren dömdes för brott mot jaktlagen,

https://svenskjakt.se/nyhet/skot-hast-doms-till-dagsboter/

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En jägare sköt på fredagskvällen ihjäl två shetlandsponnyer i en hage i Nykvarn, efter att ha misstagit dem för vildsvin. Två personer...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 663
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två skott och två döda ponnyer. På fredagskvällen skulle jägaren jaga vildsvin, men sköt istället Aileens två hästar Bubbe och Carisma...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två shetlandsponnyer sköts till döds i en hage i Nykvarn. En jägare som var ute efter vildsvin ska ha skjutit hästarna av misstag...
Svar
0
· Visningar
151
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar blev på fredagskvällen allvarligt skadade av en jägare som sköt mot vildsvin i Nykvarn. Aileen Köpper, vars barn förlorade...
Svar
0
· Visningar
83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka