Jägare och jakthund!!!

B

Blossom7

Är det någon som vet vad för regler som gäller för jägare och dess hundar. Har ett återkommande problem med en Drever som varje helg spårar i vår trädgård. Hunden jagar dessutom allt som rör sig i min trädgård, katter, barn m.m.

Har idag återigen varit ute och jagat den förbannade hunden.
Får jägare verkligen lov att släppa sina jakt hundar hur som helst.
Vi bor i ett villa område, inget stort men absolut inte öde.

Jag antar att det är en jakt hund eftersom den bär jägar halsband med utrustning (för att jägarn skall kunna pejla in var hunden är).

Så hjälp,,,, hur får jag tag i jaktlaget? Vet polisen vilka det är på olika platser...

Annars råkar jag nog bli en hunddräpare någon dag :crazy:
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

Om hunden är öronmärkt så ta numret ring polisen (114 114) så slår de upp ägarens telefonnummer åt dig eller kan du gå in på SKK:s hemsida och slå upp det själv, men det är inte alltid som ägaren är "offentlig" på den sidan. SKK (Hunddata)

Vet att de regler om strikt hundägaransvar inte gäller på samma sätt för jakthundar under jakt. Vet att en bilist ville få skadorna på sin bil ersatta av hundägaren då bilen skadats då han kört på en jakthund, men eftersom hunden jagade så fick bilisten själv stå för skadorna. Hade det varit vid ett icke jagande tillfälle eller en icke jakthund hade föraren blivit ersatt av hundägaren.

Äger själv tre jakthundar, min sambo är jägare, och de vet ju inte när jaktmarken tar slut utan fortsätter ibland in på grannens. Framförallt en drever kan jaga i timmar och kan därför komma ganska långt bort. Ägaren blir nog bara glad om du ringer honom, så han kan hämta hunden, de tycker oftast det är väldigt tråkigt att gå och vänta på att hunden ska söka sig tillbaks. Hunden jagar ju ändå inte längre eftersom han kommit in i ett villaområde eller han jagar iallafall inte på tillåten mark.
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

Jag lyckas inte få tag i hunden:(
Har nog jagat och kastat skor för mycket på den för att den skall komma fram till mig :crazy:

Tycker bara det är så tröttande när detta händer varje helg.
Sen är jag faktiskt rädd för att den skall ta någon av katterna, barnen springer den bara rätt över i sandlådan (ingen skada men dom blir jävligt rädda varje gång.
Skall prova att ringa polisen på måndag, dom borde ju veta någon kontakt man för jaktlaget här ute.
Vad är det man jagar nu? är det hare?
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

Man får jag rådjur, dovhjort, vildsvin, hare. Älgkalv och kronhjort om man har kvar på licensen. Drevern används mest till rådjur. Hundjakten upphör den 31 jan. Polisen vet ju vem markägaren är och han vet ju vem som jagar på hans mark. Problemet är om det finns flera olika jaktlag i trakten, då kan det ta tid att spåra vems hund det är för det kan ju finnas x antal drevrar i de olika jaktlagen. Det bästa vore ändå om någon kunde få tag på just den hunden, fast det är ju inte säkert att det löser problemen. Jägaren kommer ju troligtvis att släppa sin hund igen, men då vet ni ju vart ni ska ringa om den kommer igen eller så får man hoppas att den glömt av er trädgård till nästa säsong.
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

När en hund och en bil kolliderar blir det ett så kallat kolliderande stirkt ansvar. Jag tror att det har mer med det att göra än med att hunden var i jakt vid tillfället. Lagen om tillsyn över hundar och katter gör mig veterligt ingen skillnad på en hund i arbete eller i jakt jämfört med en hund som rymt eller så. Däremot har ju bilägaren ett strikt ansvar för det denne kör på och hundägaren ett strikt ansvar för alla skador hunden orsakar.

Rättsläget i dessa fall är lite oklart. Det finns olika teorier om hur man bör hantera sådana skador men inget säkert alltså. Endera ersätter man "varandras" skador alltså hundens ägare får ersätta bilskadorna och bilisten får ersätta skadorna på hunden. Eller så säger man att kollisionen medför att ingen av ägarna har rätt till ersättning. Man kan även argumentera för att den som varit vållande till olyckan blir skadeståndsskyldig eller att man ersätter 50 % av varandras skador. Det sistnämnda är för närvarande det allra vanligaste men det återstår alltså att se hur HD skulle se på det.

Inget svar till TS direkt men...

Eller jo förresten, om du kan ta reda på vem som äger hunden - framställ ett skadeståndsanspråk!
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

En jakthund får absolut bara jaga på egna jaktlagets mark och jägarna skall också bara jaga på "sin"mark. Svårt för hunden att veta, spec om den passerat ngn väg, då kan de bli rätt förvirrade. LRF i kommunen kan normalt jaktlagen och hundarna, ring till deras ordförande. Nu borde ägaren ge Dig en del av bytet med tanke på att hunden stört. Alltid bäst att prata direkt, jägare brukar vara rädda om sin hundar.
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

En annan tanke ang jakthundar: jag har problemet att jag träffar på sådana när jag rider (ett par olika), som är på min häst. Dom biter efter benen på henne, skäller o hoppar. riktigt obehagligt! :crazy: Vad gör man då? låter bli att rida hela säsongen?
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

har åxå råkat ut för jakthundar på rymmen. Men dom har bara varit superglada och jättesnälla och bara velat kela. inte brytt sig om varken katter, hundar, höns eller hästar.

Men jagskuller inga polisen om jag vore dig.
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

Man skriker riktigt jäkla högt så att jägarna hör det, alternativt letar upp dem. Sen frågar man snällt om man kan få deras jaktschema så att man kan hålla sig ur skogen vid jakt.

Själv vänder jag alltid om jag ser att det är jakt. Men det kan ju ha med att göra att jag själv jagar och respekterar detta.

//E
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

Ofta står ägarens telefonnr på hundens halsband. För att kunna läsa det så måste du alltså få tag på hunden... lika så för att få tag på hundens id-märkning för att söka ägaren via SKK...

Det är det enklaste sättet att få direktkontakt med ägaren.

Annars får du gå via markägaren för att få reda på vem som är jakträttsinnehavare. Kan vara samma person. Jakträttsinnehavaren bör veta vems hunden är. Om hunden från början är släppt i det området... Men den kan komma längre bort ifrån och därför är det inte säkert att någon med bestämdhet vet vems hunden är.

I nio fall av tio så är nog denna hundägare bara glad om du kan meddela honom när hunden kommer till din trädgård. När hunden är där så gör den ju inte sitt jobb som den ska och är därför inte speciellt värdefull som jakthund. Ägaren har då två möjligheter.

Träna bort detta beteende hos hunden. För att kunna göra det så måste han få reda på när hunden gör fel. Alltså är han tacksam när han får reda på att hunden befinner sig hos dig. Alternativ två om det inte går att ändra beteendet så handlar det om att skaffa ny jakthund...

Hunden är som det låter på din beskrivning försedd med pejl... Det är dock inte någon garanti för att ägaren hittar hunden hur lätt som helst. Drevrar är kända för att lägga rätt stora sträckor bakom sig när de jagar. Alltså kan det vara så att hunden är långt från platsen där den släpptes och ägaren kan alltså inte pejla hunden på det avståndet.

Även här har du en orsak till att ägaren förmodligen är tacksam om du har möjlighet att meddela honom/henne óm var hunden befinner sig.

Alltså bör du försöka få tag på hunden när den kommer på besök. Lyckas du med det så koppla upp den och bind fast den i trädgården. Låt ägaren hämta. Om du gör så ett par gånger så kommer hunden förmodligen att lära sig att det inte händer något roligt i din trädgård... Effekten kan bli att den inte kommer tillbaka till dig i fortsättningen...
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

*kl*
Fast vi plockade upp en jakthund på en 90-väg en gång på väg till stallet. Var ju rädda att den skulle bli påkörd. Hade bråttom att släppa ut hästarna så därför körde vi till stallet och ringde ägarna (nummer på halsband) och sa att de gärna fick komma och hämta sin hund, som var snäll och go.

För det första körde de rakt över vår stallägares gräsmatta när de kom och sedan sa de inte ens tack när de hämtade hunden.

Antagligen blev de tjuriga för att de fick avbryta jakten?
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

Även jag hade efterlyst ett "tack".
Jag tog hand om en drever som satt på vägen på morgonen och som var helt slut och bar hem den. Kollade ID-nummer, fick genom SKKs hunddata numret till ägaren. Inget svar. Ringde polisen. Letade rätt på den person som var kontaktman för bortsprungna/upphittade hundar. Framåt kvällen kom en person och hämtade den (inte ägaren som var bortrest).
Jag var alltså bunden hela dagen av denna hund plus allt jobb jag lagt ner, men inte ett enda litet tack.
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

Fast jag är alltid väldigt tacksam om någon skulle plocka upp min hund om de virrar i väg, har iofs hänt en gång...

Dock händer det, alltför ofta, att folk kör igenom jaktmarken, ser hunden, tror att den är vilsen och plockar upp den och kör hela proceduren.

De kan bli sura för att de vill lära hundarna att hitta tillbaka själva, som sagt, jag hade varit tacksam om någon tog min hund vid en stor väg. Men jag vet en hund som vande sig vid att folk plockade upp honom, så hans jagade tills han inte ville och sökte sedan upp folk, dem det var kvittade... :D

//E
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

Svårt när du har katter som den här hunden gärna kommer och jagar, men annars skulle jag också göra det otrevligt för hunden att komma till dig.
Har själv två grannhundar som går lösa ute och som ofta kom till min gård och uträttade behoven i mina land och muckade gräl med min hund. Varje gång jag såg dem komma gick jag ut och härjade med riktigt otrevlig röst, sparkade grus mot dem om de inte gick undan eller tog till vattenslangen om den låg nära. När de vänt om och gått iväg har jag ropat ett ganska glatt BRAA! åt dem, men har de velat komma tillbaka då har jag blivit otrevliga grannen igen... Måste se ut som jag har värsta personlighetsstörningen men det kan jag bjuda på. Det tog några veckor men sen insåg de att de inte var välkomna hos mig, numera går de i krok för vår gård :D
Detta gör det också lite knepigt om jag möter ägarna tillsammans med hundarna och vi stannar och pratar, då gäller det att vara så neutral som möjligt och ignorera hundarna, så de inte får för sig att vi blivit kompisar och det är ok att komma till mig igen.
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

Har också problem med att jakthundar kommer hit. Vissa perioder är det tätt mellan besöken, andra inte. Senast igår var det en hane här, och min tik löper så det var inte allför idealiskt. Särskilt som hon går lös när jag fodrar hästarna, och hade jag inte sett hunden just när jag skulle ut, då vete gudarna vad som hade hänt.

Men jag ropade till mig min hund, och schasade iväg den andra. Tog en stund, men den var så lättskrämd så det räckte att sträcka ut handen och göra ett "psch" ljud så försvann den iväg.

Har du provat att spruta vatten på den? Brukar vara impopulärt för hunden, och då kommer den ofta inte tillbaka. Smidigt att ha vatten i hinkar, eller vattenslang och sätta på vattnet och måtta mot hunden. Dock inte hårt, och absolut inte nu på vintern.
 
Sv: Jägare och jakthund!!!

Man skriker riktigt jäkla högt så att jägarna hör det, alternativt letar upp dem. Sen frågar man snällt om man kan få deras jaktschema så att man kan hålla sig ur skogen vid jakt.

//E

Har hittills aldrig träffat jägarna, bar hundarna... :crazy: Jag sitter på en nyinriden unghäst, och det är svårt nog att få henne att inte få panik av hundarna, utan att jag sitter på ryggen och vrålar... :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 469
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 914
Senast: Lazio
·
Övr. Hund Käre Bukefalister. Jag behöver eran gedigna jakterfarenhet p.g.a. att jag inte har någon egen som räcker för tillfället. Vi har...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: Diplomaten
·
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
32 203
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp