Jaga hästen istället för att locka på den.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Det är lugnt! :)
Instämmer till fullo med dina 100%-are.

Ett stilla påpekande. NH är inte en gren, utan folk med NH-inställning hittar man i alla typer av grenar.

LIA
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Jag vet det Lia, jag vet det... *suck* Men försök få "oss alla andra" i alla andra grenar att förstå det också. Det är lite likadant med AR för mig. AR för mig är egentligen inte bara själva "ridningen" utan tanken BAKOM ridningen. Men försök förklara det, utan att bli idiotförklarad och ifrågasatt för att man är allmänt virrig i sina utlägg, eller hålfotsinlägg... får du se... :rofl:
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

En dag ville inte min häst heller komma, då sa en i stallet att jag "jaga" iväg henne, sen kom hon själv fram till mig ...
Det är väl ett sätt att visa att man bestämmer ...
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Vet nu inte om den användaren är Nh-människa, men jag tror det.
Hon visade en film på hur hon gjorde när den inte ville komma till henne, då den skulle tas in från hagen för att ridas.

Denna häst fick aldrig en chans till att komma, utan jagades i full galopp, där det även smackades på mer:crazy:
Tja, den behövdes inte rastas mer den dagen.

Sen undrar man varför hästen sticker iväg när man kommer:confused: :devil: :eek:

här är vi dominanta o ska minsann visa vem som bestämmer:crazy:

hur ska hästen någonsin få förtroende för denna människa o vilja komma fram?
tro :devil: att det blir problem om man förutsätter att hästen är dum, men den kan bli "dum"=rädd av den hanteringen..



Man har ju även sett exempel på folk som "lär" sina hästar att INTE komma.. Ni kanske funderar vad jag menar nu, men allt för många gånger har man sett folk gå å hämta en havre hink när hästen inte vill komma... eller gå in i transporten!! mm. Detta sättet för mig är att lära hästen att "om du inte kommer nu så får du havre!" Hallå!

Vad tycker ni om detta??!:banana:
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Suck!
Den får inte belöningen förrän den har kommit fram eller är helt inne i trailern.
Alltså moroten som sitter fast framför åsnan. Lockbete.

Mina hästar kissar i hink på kommando o vet att de får en morot efteråt
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

det är en sak.. men vissa gör inte så. dom kanske får hästen att gå ett steg å sen får den havre... Själv tycker jag att man ska skippa det helt... Den riktiga belöningen kallas eftergift!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 792
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Pålle är uppfödd på stort stuteri där han gått på lösdrift med sin mamma. Pålle togs hem som ettåring och sedan satte hantering av Pålle...
2
Svar
25
· Visningar
5 032
Senast: Spirit
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp