Jaga hästen istället för att locka på den.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Med detta ska ungarna idag ha hästen bakom sig o ändå kunna läsa av den. Man glömmer att den faktiskt kan blir skrämd eller vara överförfriskad;) Å det tar många år att kunna läsa hsäatr o ingen jag känner har ögon i nacken.
Jag säger det igen - Inte ens Curt Pate gick framför hästarna utan att ständigt ha koll bakåt o att hästens huvud var placerat så att Om den fick fart, så skulle den passera honom på hö. sida o inte vä då han skulle riskera att bli omkulldragen av grimmskaftet.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Hm, ja, fast i mina ögon är det inte NH som det är tänkt från början.
Att tro att man kan kommunisera med en häst på det viset efter att ha läst en bok eller varit på en 2 dagars kurs är ungafär lika lätt som att hoppa en 160 bana bara föratt man sett det på tv, eller rida GP dressyr bara för att man läst Kyras bok...

Vi tycker lika, du och jag, egentligen, men jag har försökt sätta mig in vad NH är av en som kan. Han är nog egentligen en häst, och man måste nog kunna tänka som en häst och vara så otroligt snabb i reaktionerna för att lyckas.

Som sagt, tanken med NH är ju att säkra hästen så att om något oförutsett inträffar, så kommer ingen till skada.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Det är möjligt, men jag har bara sett de som inte kan läsa dem o kör med hästarna iom att de TROR att de gör rätt.

Vadå:idea:
Är man inte fullärd GP-ryttare när man har läst Kyras bok:angel:
Hur många böcker krävs det då:D

Visst krävs det känsla i allt, men en god guide eller tränare behövs det inom allt. Å just inom NH o oxå AR finns det begränsat antal tränare med kunskap o då kan det bli mkt fel på vägen-missförstånd o feltolkningar eller brist på självinsikt.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Visst krävs det känsla i allt, men en god guide eller tränare behövs det inom allt. Å just inom NH o oxå AR finns det begränsat antal tränare med kunskap o då kan det bli mkt fel på vägen-missförstånd o feltolkningar eller brist på självinsikt.

Dagen sanning.:bow:
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Återigen:crazy:
En bra ledare jagar inte hästen, utan bjuder in den.

*harkel*
ehm, alltså. i det vilda jagar ledarhästarna bort de yngre svagare hästarna från sig tills de yngre hästarna börjar tugga och sänker huvudena för att visa att de accepterar ledaren. då låter den starkare hästen den svagare komma fram.
detta funkiar också med människa + häst
jag gjorde så med min förra pålle, han hade ovanan att alltid sticka när han skulle in från hagen, så jag tog med honom till ridhuset och lät honom springa så mkt han ville, men när han sen ville tillbaka till mig fick han det inte. tillslut, när han visade att han visste att jag bestämde fick han komma till mig. efter det kom han när man skulle hämta honom.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Även våra unga hästar tuggar inför en äldre.
de jagas inte runt runt.....utan bara de som är uppstudsiga o för gamla-könsmogna körs bort ur flocken. Det här gäller inte för ston. möjligtvis sätts de på plats, men det räcker med att de flyttar sig en liten bit o inte uppträder dumt igen.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Med detta ska ungarna idag ha hästen bakom sig o ändå kunna läsa av den. Man glömmer att den faktiskt kan blir skrämd eller vara överförfriskad;) Å det tar många år att kunna läsa hsäatr o ingen jag känner har ögon i nacken.

Absolut !!

Sen kan man faktist ställa sig frågan varför hästen överhuvudtaget ska gå bakom........är det för att dominera och visa sin makt som *ledare* eller vill man bjuda in att gå vid sidan som en KOMPIS utan att för den delen bli släpad framåt ?

Min häst går gärna mer bakom när han själv blir osäker på den yttre miljön men då med full koncentration från min sida så jag ej blir översprungen men vanligtvis inbjuds att gå vid min sida och riktar in mig på att hans bog som ej får gå förbi mig och gör den det tar han chans att själv leda mig :angel:

Vi får inte glömma att vi faktist bara hanskas med hästen en kort tid...vid ridning mm sen har den en flockgemenskap med de hästar som går i samma hage resterande tid så jämföra oss som *hästledare* är svårt.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Absolut !!

Sen kan man faktist ställa sig frågan varför hästen överhuvudtaget ska gå bakom........är det för att dominera och visa sin makt som *ledare* eller vill man bjuda in att gå vid sidan som en KOMPIS utan att för den delen bli släpad framåt ?

Min häst går gärna mer bakom när han själv blir osäker på den yttre miljön men då med full koncentration från min sida så jag ej blir översprungen men vanligtvis inbjuds att gå vid min sida och riktar in mig på att hans bog som ej får gå förbi mig och gör den det tar han chans att själv leda mig :angel:

Vi får inte glömma att vi faktist bara hanskas med hästen en kort tid...vid ridning mm sen har den en flockgemenskap med de hästar som går i samma hage resterande tid så jämföra oss som *hästledare* är svårt.


Ja, men ska vi dra det till sin spets på DET viset. Då kan vi ju också fråga oss, varför hästen ska bära omkring på oss. Och till på köpet snurra runt i de krumelurer de gör FRIVILLIGT på sin "fritid" för att VI bestämmer att NU, just NU, ska du göra si och så på den HÄR platsen och absolut inte DÄR. Och du ska göra rörelsen i DEN gångarten och formen ska vara SÅ. Det är ju OCKSÅ en form av dominanshandling i så fall, eller???
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Ja, men ska vi dra det till sin spets på DET viset. Då kan vi ju också fråga oss, varför hästen ska bära omkring på oss. Och till på köpet snurra runt i de krumelurer de gör FRIVILLIGT på sin "fritid" för att VI bestämmer att NU, just NU, ska du göra si och så på den HÄR platsen och absolut inte DÄR. Och du ska göra rörelsen i DEN gångarten och formen ska vara SÅ. Det är ju OCKSÅ en form av dominanshandling i så fall, eller???

Oj, det var inte meningen att provocera..... :confused: vet inte varför du reagerar så starkt på frågan varför hästen skall gå bakom...eller vad det något annat du reagerade på ?

För mig är det en dominanshandling och en säkerhetsrisk att tvinga hästen att gå bakom och det du ovan nämner kan man väll aldrig komma ifrån.........
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Ingen provokation. Men det vi anser vara dominansgrej på ett ställe, kanske det stället inte ser som en dominansgrej, om det utförs på rätt sätt. Men de som utför det som vi anser vara dominant beteende kanske ser något som vi gör, som en dominansgrej i stället.

Det var bara det jag ville ha fram. Det finns alltid två sidor av samma mynt.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Sen kan man faktist ställa sig frågan varför hästen överhuvudtaget ska gå bakom........är det för att dominera och visa sin makt som *ledare* eller vill man bjuda in att gå vid sidan som en KOMPIS utan att för den delen bli släpad framåt ?
För att det är den säkraste och mest praktiska positionen. Om häst och man själv är "på den nivån".
Dominans visar man på andra sätt. Men som ledare bestämmer man, när man vill göra det, vem som ska gå var i förhållande till en själv. Precis som hästar gör sins emellan.

... men vanligtvis inbjuds att gå vid min sida och riktar in mig på att hans bog som ej får gå förbi mig och gör den det tar han chans att själv leda mig.
Det gör han redan i den positionen.

Allmänt: Var kan man se filmen som nämns längre upp?

LIA
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Det finns oxå unga hästar som har förtur i flocken iom sitt band tll flockledaren. Den har lite större privilegier.

Att unga hingstar eller skimmlar kan utsättas för mer tryck är naturligt, men ston behandlas betydligt varsammare.
Vi människor gör ingen skillnad på könet.

Jag ger oxå en häst som jag vet är snäll o varsam-större utrymme.
Den får sitta "i knäet"- "En lydig hund är en lycklig hund"-får mer frihet.

Vad som retar mig är att det hela tiden pratas om dominans:crazy: Var är tilliten o respekten för hästen.:confused:

Cowboysarna levde med sin häst- de levde i symbios med varandra- ett samspel där individerna litar fullt ut på varandra,som så många duktiga hästskötare.
Vem läste inte "Svarta Hingsten" som ung eller "Dansa med hästar"
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

*Allmänt knapplån!*

Nu ska vi reda ut hur JAG fortfarande tänker.

100 % goda dressyrryttare, lindar inte in sina hästar i bomull 24 timmar om dygnet och rider alla sina pass i ridhus, eller MÖJLIGEN skrittar ut fem minuter på hårt hållen graman.

100 % goda AR-ryttare rider inte sina hästar ihoprullade och överböjda på blankt kandar i lusskritt, så man inte vet om de går fram eller baklänges.

100 % goda hoppryttare rider inte sina hästar med hårt spänd martingal, flippanbett och barrerar sina hästar att hoppa högre och högre, med taggar på insidan av benskydden.

100 % goda trav- och galopptränare, tränar inte sina hästar till de stupar, med inspänningar åt höger och vänster för att få dem att springa "på rätt sätt" och fortare.

100 % goda westernryttare, sitter inte på hästryggen med fötterna framför sadeln, gitarr på magen cigarettfimp i mungipan med stjärnsporrarna klingande och sjunger "I'm a poor lonesome cowboy" med geväret i sadelhölstret och lasson färdig på hornet att fånga tjuvar och vilsesprungna kalvar med.

100 % goda NH-människor sysslar inte med dominanshandlingar, springer rundbana på en liten volt, viftar med ett rep på måfå och tjoar åt sin häst, utan de flesta (i alla fall de flesta clinics jag varit på) är ledare och kamrater till hästarna, på hästarnas egna villkor.

Med detta vill jag ha sagt, att det finns rötägg inom alla discipliner. Kan vi inte försöka ta fram några BRA exempel ibland också? Jag är inget bra exempel, det är jag medveten om. Det har sina rutiga och randiga orsaker. Men jag är banne mig inget rötägg heller.

Allt är inte svart eller vitt varken i den "vanliga" världen eller i hästvärlden, utan det finns gråzoner, eller regnbågens färgers zoner och jag är nånstans i regnbågen anser jag. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

IngelaH;[QUOTE skrev:
7091379100 % goda NH-människor sysslar inte med dominanshandlingar, springer rundbana på en liten volt, viftar med ett rep på måfå och tjoar åt sin häst, utan de flesta (i alla fall de flesta clinics jag varit på) är ledare och kamrater till hästarna, på hästarnas egna villkor.
hur många clinics finns det?
hur går det till hemma sen?
Vidhåller att få verkligen kan läsa sina hästar.
Å ang. dominans så står det iallafall Här alltsom oftast bara om det.
å aldrig någonsin om respekten för hästen , mer än att de "lättar på trycket-eftergift.
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

IngelaH; hur många clinics finns det? hur går det till hemma sen? Vidhåller att få verkligen kan läsa sina hästar. Å ang. dominans så står det iallafall Här alltsom oftast bara om det. å aldrig någonsin om respekten för hästen skrev:
:smirk:

Jag börjar se "your point of the wiew". För det är ju ingen här på sidan som försöker förklara eller försvara... :confused: Men jag tycker ändå inte att man ska behöva se filmen DU avser, för att ta diskussione. Utan det ska kunna gå att diskutera även utan filmer, där vi inte VET om personen i fråga ÄR NH-are eller en vanlig experimentell lekman, som gör vad hon läst på EN sida i EN enda bok.

:bow:
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Å ang. dominans så står det iallafall Här alltsom oftast bara om det.
å aldrig någonsin om respekten för hästen , mer än att de "lättar på trycket-eftergift.
Om du menar forumet i sin helhet, tycker jag du har fel. Må vara att den kategorin inlägg inte ägnas lika mycket uppmärksamhet som dom okunniga och dom kritiska/fientliga, men dom finns.
På motsvarande sätt är det lätt att registrera inlägg om join-up, driva bort mm, fr a om skribenten uppenbarligen inte är insatt i vad hanterandet innebär eller dess mål och syfte, medan exemplen på dom "kamratliga" och NH-mässiga alternativen inte tas notis om.
Jag är själv måttligt road av join-up och liknande verktyg, och använder sånt ytterligt sällan.

Som CS skriver, är det svårt att ha en uppfattning om en film man inte sett. Kanhända var hela skeendet både väl planerat och utfört enligt en kunskapsgrundad plan, kanhända var det käpprätt åt h*lv*t*? För en utomstående och oinsatt kan det vara svårt att se vad som sker och varför.

LIA
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Jag är inne på din linje, som jag hoppas att du förstår. Att "vi som inte är rena NH-are", gärna fastnar för ett eller två ord i respektive gren och sen tror att just DE orden är grenens ledord. Sen dömer vi grenen utifrån de ledorden, om de är bra eller djurplågeri.

Alla vi som sysslar med hästsport i NÅGON form, måste lära oss att använda "mjuka ögon" och våga vara vidsynta inom alla grenar. För vi har något att lära överallt.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Du o jag verkar vara på samma linje. :bow: Jag är inte expert, på vad allt kallas. Men jag är en extrem bokmal och internetgooglare... Hittar jag något intressant om "problemlösning" på något som jag har "fnulat" med min häst om, så är jag inte rädd att "mixtra lite" om det är utan fara för mig och min häst. För vem vet, det kan ju "gu' bevars" fungera! :idea:

Men det som gör mig lite trött och ledsen, är att folk tar för givet att andra hör hemma i "det och det facket" och gör de något tokigt... Ja, då är det hela det "facket" som bär sig dumt åt. Men den som kritiserar andras "facktillhörighet", kan sen inte förklara hur de gör saker och ting på sitt sätt. Det sätt, som tydligen är det rätta.

Kunde inte hållt med dej mer! Du och jag verkar ha väldigt lika tankesätt! Jag kollar också i böcker och i internet och visst får man läsa mellan raderna ibland men jag är inte rädd för att testa, man kan ju inte säga att det inte funkar om man inte testat det, right?
Sen det här med fackindelning - bland det VÄRSTA som finns, som sagt, jag kallar mig knappt NH:are längre - jag är hästkommunikator helt enkelt.
Ja, sen finns det ju personer som du berättar om, som säger "såhär gör man och allt annat är fel" Såna har man råkat ut för ett par ggr - och har sällan slutat lyckligt :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Oj vilka diskussioner!
Hm, jag måste bara nämna det att för att hästen skall respektera en själv är det väl ganska logiskt att man måste respektera hästen?
 
Sv: Jaga hästen istället för att locka på den.

Just det, och i de flesta filmer o böcker jag kommit över har man poängterat vikten av "friendly games".
Allt är svart och vitt och en balans däremellan, om man har de glasögonen. Men det blir mycket mer spännande med färg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 792
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Pålle är uppfödd på stort stuteri där han gått på lösdrift med sin mamma. Pålle togs hem som ettåring och sedan satte hantering av Pålle...
2
Svar
25
· Visningar
5 032
Senast: Spirit
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp