Jag vill para min hona!!!

F

Filur

Men var får man tag i en hanne? Har annonserat men får inga svar. Min hona är väl inte fin nog :mad: hon är ju blandras och "bara" 75% birma. Jag önskar en birma eller annan långhårig hankatt som tillfällig förbindelse till min hona. Någon som vet var man kan försöka annonsera efter det?
Tacksam för all hjälp!

För det första, har man en avelshane FÅR man inte para den med en husishona. Inte om man är sverakaktiv iaf, då sverak INTE stödjer huskattsavel.
Vill du ha en birma tycker jag du ska köpa en, och inte skaffa fler huskatter, eftersom de tyvärr finns i överskott, och risken att de hamnar i fel händer är betydligt större än för en raskatt. (Varför? Seriösa mäniskor är oftare villiga att betala vad det kostar med en raskatt, de som är ute efter något "billigt" skulle aldrig jag sälja till iaf...)

Avel är inget man "leker" med, så snälla, låt de som har kunskap sköta uppfödningen....

Jag skulle inte para min hane med en huskatt.
Dessutom kostar det ganska mkt i språng o levande unge-avgift,1000:-i språng o 1000:- per kattunge.
Om du skulle para din med honom så får du ju aldrig tillbaka den summan när du säljer kattungarna.

Tycker även att det sänker "värdet" på min egen hane om han skulle figurera i huskattsavels-sammanhang.

Nu får jag väl alla på mig men det skiter jag i :angel: :devil: ;)

Mmm, tyvärr tycker allt för många så om alla djur. Det är inte fint nog med huskatter och en raskatt ska uppfödarna ha ut så mycket för så man inte vågar ha dem utomhus.
Vad är det för fel i att vilja ha vackra och annorlunda musjägare? Jag vill inte ha en avelshanne utan en hanne.

Jag vet att det finns altför många huskatter därför säljer jag inte mina kattungar billigt. Det går att få ut mycket mer än vad ni tror så att det skulle räcka till språng avgift också. Många vill ha en annorlunda katt men slippa betala drömpriser som är onödiga när man ändå inte är utställnings intresserad.

Jag misstänkte att jag skulle bli påhoppad om för mycket huskatter och sådant tjafs, men snälla det var inte det som var frågan...

Det handlar inte om att det är finare med något djur än något annat. Avel bör alltid ha ett syfte och mål, mer än att skaffa ungar, oavsett vilken djurart man har.

Utekatt eller inte anser inte jag är en ekonomisk fråga. Jag skulle inte sälja en hittebebis som utekatt, lika lite som någon av mina "dyra" raskattungar. Orsaken är att jag är rädd om dem för att jag älskar dem, inte att de är dyra.

Och, ja, du kommer antagligen få det här bemötandet från alla "kattsportmänniskor", då de flesta vet att avel är så mycket mer än att para två katter.

Många vill ha en annorlunda katt men slippa betala drömpriser som är onödiga när man ändå inte är utställnings intresserad.
Det är just det där som är problemet hos många huskattägare. Man VILL inte betala. Om du nu inte vill betala 5000:- för en renrasig Birma, så får du leta länge efter en renrasig hane eftersom de flesta tar 1 kattungepris för parning med sin hane.

Jag blir så ledsen på er som inte tycker katten är värd nått.
Förresten kan jag säga att det kostar runt 2-3000:- att ta fram en kattunge på rätt sätt, är det verkligen möjligt att få tillbaka det? Tror inte på det.

Varför ska huskattägare ha allt och glida med på uppfödares dyra investeringar? Vill du ha en maskad katt, köp en maskad katt och betala för det. Vill du inte betala så får du stå ditt kast.
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Jag har aldrig skrivit att jag inte har sysslat med seriös avel. Men fick avliva min sista äkta raskatt (som var 21 år) i somras. Har alltså själv varit en kattsportsmänniska men har inte tid till sådant längre.

Men som sagt det är inte bråk jag är ute efter, ni får tycka som ni vill och jag respekterar er och förstår er för det. Jag tycker att det är så botten med alla trådar som bara går ut på en massa gnäll på varandra.

Tro mig jag vet vad jag gör är ingen "huskatts amatör" som "bara" tar ungar.

Isåfall anser jag att du borde förstå bättre än att medvetet para en huskatt... Det finns ju en orsak till att huskattavel bryter mot sveraksstadgar...

Du verkar ju inte ha några andra mål än att få fram en billigare maskad semilånghår, och det kallar jag oseriöst.

Men var får man tag i en hanne? Har annonserat men får inga svar. Min hona är väl inte fin nog :mad: hon är ju blandras och "bara" 75% birma. Jag önskar en birma eller annan långhårig hankatt som tillfällig förbindelse till min hona. Någon som vet var man kan försöka annonsera efter det?
Tacksam för all hjälp!

Ja, är det ingen om svarat på dina annonser så är det väl så enkelt som att ingen vill låna ut sin hane till dig. Och det finns inget överflöd av fertila hanar. De flesta som inte skall användas i avel kastreras tidigt då de allra flesta vill undvika att ha en strilande hane hemma. Och de som har sina hanar i avel är ofta raskattsuppfödare och de lånar inte gärna ut sina hanar till huskattavel då det innebär utslutning ur kattklubben om det uppdagas och i kattvärlden är det svårt att hålla sådana saker hemliga.

Det är fortfarande huskatter trots att du inte säljer dem billigt.

Frågan var varför ingen vill para sin birma eller annan raskatt med din katt....du har fått svaret,för att det är en huskatt!! svårare än så är det inte!
Spelar ingen roll om det är 75% birma,22,67% abessinier,det är fortfarande en huskatt.

Tänk att en katt kostar MINST 1500:- att föda upp i sand o mat o övriga kostnader,till detta läggs språngavgivten=2500:-/kattunge,du tänker väl vaccinera dem o vet.besikta oxå??
då får du hosta upp en 500:- till....summa 3000:- MINST
Tror du på allvar att någon betalar 3000:- för en huskatt??När de för samma summa kan få en renrasig.

Hur kan du få det till något nedlåtande om huskatter? De flesta katter har kel som främsta arbetsuppgift :smirk:
Det är ju för KATTERNAS skull vi inte vill se oseriös avel etc...

Fö tycker jag det är lika illa med de "kattungefabriker" som en del uppfödare har, där raskatter produceras utan tanke på avelsmål eller utveckling av rasen. :mad:

(Och jag har samma åsikter om blandrasavel hos hundar, eller ogenomtänkt avel på hästar!)

Fö tycker jag det är lika illa med de "kattungefabriker" som en del uppfödare har, där raskatter produceras utan tanke på avelsmål eller utveckling av rasen. :mad:
Ja, det kan jag verkligen hålla med om.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 937
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 898
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka