Jag vill också få balans....

Tussinussen

Trådstartare
..genom att rida barbacka men hur börjar man träna? Alltså om man har dålig balans och är ovan att rida barbacka så är det lite moment 22...:crazy: hur stannar man kvar på hästen tillräckligt länge för att träna? :)

Ska man svälja stoltheten och ha någon som leder hästen så att det kan gå i superlångsam skritt?

Och ska man helst ha något pad el dyl under sig?

Tack för svar :bump:

Sv: Jag vill också få balans....

Börja med att rida utan stigbyglar, släpp dem tex varje gång du skrittar av hästen och ni båda två är mjuka, lugna och avslappnade. Sen kan du testa att börja rida mer aktivt utan stigbyglar, även prova att trava lite. När det går fint ska det nog funka att plocka bort sadeln helt, men ta det lugnt i början. Om hästen har någorlunda musklad rygg behövs ingen pad eller så. Lycka till!

När min balans, var -98 för några år sedan och jag mot alla protester VILLE rida barbacka, så passade jag på när jag var ensam i stallet... :angel: Jag hade iofs ganska tjockt schabrak och faktiskt en vanlig longergjord, som jag fäste ett longerdelta i, som handtag. Det gick alldeles utmärkt... Så nästa gång hade jag schabrak, vanlig täckesgjord och ett stigläder som halsring i stället.

Men med tanke på att jag har brutit nacken och lovat neurokirurgen att inte ramla av, så borde jag nog i alla fall haft någon hemma på gården... :o Nu gick det bra ändå, trots att jag bara red med repgrimma... :rofl:

Har man en häst som kliver på och man själv är osäker, då är det nog väldigt bra att vara så modig att man ber någon om HJÄLP första gångerna och går bredvid och håller i hästen. Det ÄR inte skämmigt.

IngelaH´s tips med longergjorden och handtaget är riktigt bra! Det använde även jag när jag red ut mycket i skog och mark barbacka, alltid trevligt med ett säkerhetshandtag. Sen så stoppar själva gjorden framtill vid låren, annars kan det vara riktigt läskigt att rida barbacka i branta nedförsbackar eftersom man till slut glider fram på halsen :p

Tänk: sitt på främre sittbenen, dvs inte på rumpan. LÅÅNGA lår, knäna vinklade framåt (just dom här sakerna är det lätt att man fuskar med när man rider barbacka för att det blir så mycket bekvämare på en rind hästrygg, men tänker man inte på sitsen ger barbackaridningen inte lika mycket..). Om du tappar balansen - spänn magen i första hand, försök att inte spänna i sitsen.
ALLT du gör i det här läget tränar balansen, men själv rider jag helst uteritter. Hästarna har en tendens att röra sig mycket och spontant vid uteritter. När man inte kan förutspå hästens rörelser tränar man balansen bra.

Jag fuskar och rider på täcket! Tycker det är mycket stadigare att "hugga tag i" täckeskanten än i ett halssnöre..

Det bästa du kan göra är att ta någon till hjälp och longera när du sitter på. Då behöver du enbart tänka på dig själv och inte ha koll på hästen.
Börja utan stigbyglar...det är kanon. När du känner att du har någorlunda kontroll så ta bort sadeln och prova barbacka.

jag hade i början någon som ledde mig/gick bredvid.. men numera rider jag själv barbacka utan hjälp men jag skrittar bara

jag brukar ha vojlock på o en täckesgjord om ja vill träna hoppning barbacka, vill ja bara galoppera el trava så kan ja strunta i vojlocken..

förstår inte dem som inte vågar rida barbacka.. kanske om hästen e mkt vild, men om man inte har något "handikapp/skada" så tycker jag att det är "självklart" att man kan rida barbacka....

jag red alltid barbacka utan något alls.. jag skrittade/travade o galopperade så :) tror jag hoppade något hinder nån gång med.

fast med nuvarande hästen skulle jag inte få för mig att göra det.. inte nu iaf, då hon kan få sina ryck, stegra sig och kasta sig åt sidan och sånt (tyvärr)

men det är bara att rida o rida, börja med att ta det lugnt kanske :)

har du inga benmuskler människa ;) ? hästarna jag rider brukar ibland stegra och kasta sig runt å sedan spurta av i galopp, hoppar runt bockar osv. man får helt enkelt klämma med benen ;)

hoppa har jag gjort massor av gånger, fast jag tycker att ska man hoppa då bör man ha sadel. lätt att störa hästen annars ;)

jo det är klart.. har haft en tidigare häst som kunde få knäppen ;) men det känns som en onödig risk då den här hästen inte är min och hennes stegringar är inte o leka med, eller inte nåt utav det hon gör.

jag hoppade kanske ett 40-centimeters hinder :p

jasså en "knäppstolla":. du får motionera henne mer! 1-2timmar om dagen räcker inte för de flesta ;p

jasså en "knäppstolla":. du får motionera henne mer! 1-2timmar om dagen räcker inte för de flesta ;p

som sagt inte min.. men hon är en nybliven 4-åring, försöker få henne att använda hjärnan lite mer, hon är en tänkare.. har man gjort det brukar hon vara mycket bättre!

Jag säger bara - av med sadel och rid! ;)

Inte på banan av alla ställen. Det du behöver är ju inte att traggla runt och jobba med hästen utan det du behöver är att hitta en naturlig och balanserad sits. Och det gör su bäst, och roligast, ute i naturen. Där är det lita ojämt, det är backar upp och ner, samtidigt som du kan välja det tempo som passar dig bäst. Sen slappnar man mer av om man är ute och lullar än om man sitter och tragglar på en ridbana. Vilket är första steget till en bra sits.

till Sellan och eventuella andra som vill dryga sig över att inte förstå hur andra kan tycka att nåt såååå lätt är svårt: såna svar på en be- om-hjälp-tråd är väldigt onödiga och tråkiga. Självklart kan barbackaridning vara svårt i början, och alla har inte lika lätt för sig, och har man inga tips att komma med eftersom man själv aldrig haft det minsta problem så är man i fel tråd.

Jag trodde att jag hade bra balans för alla mina foderhästar o egna hästar har jag kunnat sitta barbacka på när dom stuckit, tvärstannat i full galopp o hoppat väldigt högt:D

Men så kom Magic o han kunde jag inte ens trava på utan att åka av :eek::rofl:

Det jag fick göra var just att rida barbacka :D för varje gång så får man bättre balans + att man lär sig tekniken :D

inte menat att vara dryg och överlägsen, men det går egentligen inte direkt att ge några råd, förutom håll i manen, slappna av.. resten sköter sigsjälft.

En bra början är att börja med sadel utan stigbyglar. Bara skritta tills du känner att du nästan har växt ihop med sadeln. Rid ut, rid dressyr utan stigbyglar i skritt. När su känner sig säker, trava ett par steg. Bryt av innan du tappar balansen. Skritta, hitta balansen och trava ett par steg igen. Du kommer lösa längre och längre sträckor. Sedan är du halvvägs och då är det lite lättare att göra samma sak barbacka. Skritta och halt. När du känner sig säker, trava några få steg bara, öka allt eftersom. Att göra som IngelaH och börja med en gjord är jättesmart! Den vägen gick jag när jag vara liten och skulle lära mig rida barbacka på storhäst.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat