Jag vill inte frysa mer!

Hur kan väst vara bökigt :love: Älskar att vara fri om armarna :)

Hmm, beror kanske på vad man har för väst oxå iofs. Alla mina är hästmärken förutom en, figursydda och helt i glatta material som inte hakar fast i varken tröja eller jacka. Det är nog viktigt om man vill ha dubbelt upp :)

Jag håller med om att det är skönt att vara fri om armarna - men det blir man ju inte om man har västen under jackan :p. Jag har med västar i glatt material men det vettetusan om jag fixat att gå med de under mina jackor. Det skulle väl vara regnjackan som hade funkat att ha över liksom. :D

@Septicemia vad glad jag blir över att du känner till det. :)
Förstår hur du tänker. Det är fan inte roligt att lägga en månadshyra på en jacka, haha. :D
Men kolla tradera! Mycket nytt finns att fynda där

Jag har en underbar typ parkas från Helly Hansen, varm utan att vara tung o klumpig. Älskar den, vet inte hur det blir med armarna bara - är bara 168 själv så.

Inte ett tips om jacka men från en som frusit många norrländska morgnar på busshållplatsen tipsar jag dels om varma och bra skor men även om thermobyxor!

Även om jackan är varm tappar du värme genom benen. Jag körde på stallvarianten med blixtlås i sidorna som var lätt att ta av på bussen

@Wingates Ska kolla in Helly Hansen. Visst finns de på Naturkompaniet? I så fall går det ju knata in och prova på väg till/från skolan.

@Mirtai Thermobyxor är verkligen jättebra, men så knöligt för mig att ta med!
Jag spenderar redan dagarna med att släpa på alla mina skolböcker, jacka (inkl. mössa, vantar, halsduk) och matlådor. Vi har inte heller någonstans att förvara våra saker under föreläsningarna utan får knöla in så mycket det går på stolen/under den. Så jag tror att jag försöker hålla ut med enbart jacka till att börja med. ;)

Universitetsvärlden i sitt esse, dessutom rör det här sig om helt nyöppnade, hypermoderna lokaler...

@Wingates Ska kolla in Helly Hansen. Visst finns de på Naturkompaniet? I så fall går det ju knata in och prova på väg till/från skolan.

Kan stämma jaa, jag köpte min på stadium på en mellandagsrea. Är ganska lik denna: (lånad bild)
27990_990_main_zoom.png

Stadium finns ju också i stan! Tack för tipset. (Allt som inte kräver en tur ut till Nova är väldigt, väldigt uppskattat :p)

Min favoritjacka är en Parkas från Everest, tror det är unisexmodell på min iallafall (köptes för 3-4 år sen) stora fickor och supervarm!

Tror jag måste göra ett besök ner i förrådet imorgon :love:

Jag är en riktig fryslort som fryser halvt ihjäl hela vinterhalvåret, och bor dessutom i dina trakter = ställen där det sällan blir vinter som i kallt och snö, utan vinter som snålblåst och temperaturer kring nollan. Jag har lagt enorma summor på "dyra" märken för att försöka tillgodose min kropps "extrema" behov av värme, utan att lyckas. Förra året var jag tvungen att köpa en ny jacka, jag pluggade och dessutom hade jag råkat ut för stora, oförutsedda utgifter strax innan, kapitalet som fanns till en jacka hade krympt rejält. Jag köpte en helt vanlig jacka från Hööks för cirkus 700 kronor, som är så snygg att det inte är någon som har fattat att det egentligen är en stalljacka, och tro det eller ej, men det ska mycket till innan jag fryser i den. Kunde inte blivit nöjdare.

Jag tycker att det är skillnad på parka från Fjällräven mot Stadiums eller liknande billigare variant. Köpte en från Fjällräven förrförra året och den är underbar. Har även en äldre parka från fjällräven som är superdupervarm, den används när jag är ute med hundar osv långa stunder när det är riktigt kallt.

Jag förstår problemet med att även ha något tjockt på benen, att släpa runt på en massa ytterkläder på universitetet är inte kul.

Jag skulle satsa på något sådant här:

http://www.outnorth.se/patagonia/ws-downtown-loft-parka-m-black.php?group=prod_prod_grp-s1/361

Med rejäla skor och kanske tjockare strumpor som går upp en bit mot knäna klarar man nog det mesta. Just Patagonia är dessutom ett trevligt märke, de är ett av få märken som har 100% spårbart dun.

Jag är faktiskt vansinnigt nöjd med min vinterjacka från Gekås. Den är i parkasmodell (=varm rumpa), dragsko i midjan, gott om fickor i olika storlekar och bara supermysig! Jag har inte frusit i den än trots många mornar på centralen i Lund i snålblåst/snö/regn :p Jag hade en till, inte samma modell men också från Gekås till hundpromenader, men den dog i dragkedjan förra vintern och nu när vi inte har hunden kvar så skrotade jag den snarare än att laga dragkedjan. Men den var också fantastisk till alla kalla, mörka, blöta (ahhh får lite panik över att vintern är påväg just nu...) mornar/kvällar.

Jag är faktiskt vansinnigt nöjd med min vinterjacka från Gekås. Den är i parkasmodell (=varm rumpa), dragsko i midjan, gott om fickor i olika storlekar och bara supermysig! Jag har inte frusit i den än trots många mornar på centralen i Lund i snålblåst/snö/regn :p Jag hade en till, inte samma modell men också från Gekås till hundpromenader, men den dog i dragkedjan förra vintern och nu när vi inte har hunden kvar så skrotade jag den snarare än att laga dragkedjan. Men den var också fantastisk till alla kalla, mörka, blöta (ahhh får lite panik över att vintern är påväg just nu...) mornar/kvällar.

Det låter som att GeKås är the place att köpa jackor på. Tror inte att jag kommer hinna dit innan jul bara och så länge överlever jag inte. :angel:

Men nu blir det dags att ut och prova jackor alternativt beställa hem en hel hög och testa.

Det låter som att GeKås är the place att köpa jackor på. Tror inte att jag kommer hinna dit innan jul bara och så länge överlever jag inte. :angel:

Men nu blir det dags att ut och prova jackor alternativt beställa hem en hel hög och testa.
Nä det förstås, det är ju inte bara att svänga förbi... :p

Förresten kan jag tipsa om en butik på Emporia, Stormberg. Jag kan inte gå i god för kvalitén på jackorna men de har rea på just jackor nu och är rätt billiga redan från början. Någon annan kanske vet mer hur pass bra de är i väder och vind?

Jag har denna McKinley, fast i mörkblått.

130837257_11_173088193.jpg

Älskar den! Vind och vattentät, bra med dun i utan att bli tung eller klumpig. Har den överallt. Slipper frysa :) Är det -35 kanske man får ha en fleece under men jag har gjort stallet i den och tshirt i -30 också. Samt monterat hagstaket i blandat isregn och snö i flera timmar utan att bli blöt mer än längst ner i ärmarna.

Jag som är extremt frusen av mig lever i min (otroligt fula) men sååå sköna och varma fjällräven expedition. Vet inte hur jag skulle klara vintern utan den.. :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka