Jag Vill Inte Bli MiljonÄr!!!!!!!

S

shampiz

Snälla, finns det någon som skulle kunna hjälpa mig.

Sedan april har jag fått totalt 38 stycken mail till min jobb mailadress. Jag har inte fått ett enda till mina olika hot-mail, spray-mail och horse-mail. Samtliga dessa mail är från olika bank direktörer i Afrika, släktingar till avlidna presidenter i Afrika och dylikt, där dom bedjar till min hjälp, då dom måste få hjälp att föra ta ut deras döda släktingars pengar (eller i vissa fall bankdirektörer som har massor av pengar på någons konto, där personen har dött), och för att de inte ska bara gå förlorade, så har just jag blivit utvald att få del av dessa pengar om jag hjälper dom att föra ut dom. Det rör sig alltid om mellan 20 miljoner dollar och uppåt. Och samtliga mail talar om att det är så viktigt att detta hålls hemligt.

Hörde på radion för något år sedan om någon som fått ett av dessa bluff mail och gått på detta. Visst kan jag förstå om man blir lurad, för de är verkligen välformulerade med all möjliga fakta om banker och perosner och dylikt (som säkert är omöjligt att kolla upp).

Finns det någon som vet hur jag ska få stopp från dessa mail? Det räcker inte att blockera avsändaren, för samtliga mail har olika avsändare.

Vet någon hur de får tag i mail-adresser? Jag blir lite konfunderad. Hade de fått tag i mina hot-mail adresser så hade jag mer förstått att det är enkelt, men till mitt jobb. Där vi är skyddade med brandväggar och annan säkerhet.

Hittills har jag helt och hållet ignorerat dem. Fasst visst har jag i tanken att svara något och säga att jag är intresserad att hjälpa dom, men jag vill kolla upp deras seriösitet med min man som jobbar för FBI eller liknande. Och se vad jag får till svar. Men anledningen att jag inte gjort det är de då får en bekräftelse att mailet nått mottagaren. Nu får de ju inte det, så jag hoppades att de skulle upphöra. Men det kommer nu flera liknande mail i veckan.
Vad gör man??????? Någon som vet????

Vem vet om jag svarar på alla dessa mail kanske jag äntligen kan köpa min hästgård jag så länge längtat efter. :angel: Jag kan säkert t o m köpa inte bara hela Sverige utan hela Europa :angel:
 
Sv: Jag Vill Inte Bli MiljonÄr!!!!!!!

1. Skaffa en pop3 mail (internet leverantören brukar erbjuda sådana).
2. Ladda ner mozilla Thunderbird (epost klient med väldigt bra spamfilter).
 
Sv: Jag Vill Inte Bli MiljonÄr!!!!!!!

shampiz skrev:
Vet någon hur de får tag i mail-adresser? Jag blir lite konfunderad. Hade de fått tag i mina hot-mail adresser så hade jag mer förstått att det är enkelt, men till mitt jobb. Där vi är skyddade med brandväggar och annan säkerhet.

De scannar igenom internet och dess trafik. Allt som liknar en e-postadress sparas. De slumpar fram e-postadresser också där de vet att många har tex telia.com på slutet. Det bästa för att undvika sånt här är att aldrig lämna ut sin e-postadress på en hemsida, om du måste skriv den på ett annat sätt. Skriv aldrig e-postadresser i själva breven. Ha flera e-postadresser en som du använder på internet när du svarar i formulär och dylikt och en annan som du bara har för att skicka brev. Registrera dig aldrig på sidor med din andra e-postadress.

Det är jättesvårt att komma undan och slippa spam/massutskick har du väl blivit drabbad är det nästintill omöjligt att bli av med det. Det som hjälper bäst då är att byta adress.
 
Sv: Jag Vill Inte Bli MiljonÄr!!!!!!!

Renkött skrev:
1. Skaffa en pop3 mail (internet leverantören brukar erbjuda sådana).
2. Ladda ner mozilla Thunderbird (epost klient med väldigt bra spamfilter).


Tyvärr på jobbet kan vi inte ladda ner något alls eller skaffa pop3mail. Men tack ändå för tipset.
 
Sv: Jag Vill Inte Bli MiljonÄr!!!!!!!

guldmane skrev:
Det är jättesvårt att komma undan och slippa spam/massutskick har du väl blivit drabbad är det nästintill omöjligt att bli av med det. Det som hjälper bäst då är att byta adress.

Tyvärr kan jag inte byta mailadress heller, eftersom allt sådant läggs upp centralt på jobbet via vårt huvudkontor. Enda möjligheten är väl att byta jobb.

Och jag förmodar att det är ingen ide att anmäla detta till någon? Det är väl så gott som helt omöjligt att få dag i dem?

Tack i alla fall för era svar.
 
Sv: Jag Vill Inte Bli MiljonÄr!!!!!!!

Desstu värre... Men ta kontakt med it-avdelningen på ditt jobb och kolla upp om de inte kan byta mail till dig och var skit försiktig med den nya mailen i fortsättningen. Hör gärna också med dem om de har något spam skydd...
 
Sv: Jag Vill Inte Bli MiljonÄr!!!!!!!

shampiz skrev:
Tyvärr kan jag inte byta mailadress heller, eftersom allt sådant läggs upp centralt på jobbet via vårt huvudkontor. Enda möjligheten är väl att byta jobb.

Och jag förmodar att det är ingen ide att anmäla detta till någon? Det är väl så gott som helt omöjligt att få dag i dem?

Tack i alla fall för era svar.

Vidarebefodra några av breven du fått till din IT-enhet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 884
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 940
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 748
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 475
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp