Sv: jag vill ha tips
Hur gammal är din fölis/unghäst?
Du fick jätte fina tips av dressyrfantasten.
Dock så började jag med sadel "väldigt" tidigt. Typ bara ngn månad gammal, men då bara på stallgången, och så var det en sån där shettissadel, som är helt platt, i skinn....som väger typ ingenting. Jag spände inte sadelgjorden då förståss, bara att han fick ha den på ryggen en lite stund. Sen hade jag vojlockar på, med en löst spän elastisk täckesgjord. Det hade jag när han var typ några månader gammal...fyra-fem månader kanske. Tog även promenader med vojlocken på. Jag är ganska säker på att börja som jag gjorde tidigt, inte är "skadligt" på ngt sätt, när man använder så jätte lätta saker på ryggen osv, o inte spänner allt man har. När han var ca 8-9 månader lånade jag en b-ponny sadel o hade på några minuter. Löst sittande gjord. Sen har det fortsatt i liknande spår...med sadlarna. Nu är han snart 1 år och 7 månader. Han får nu ha en lätt syntetsadel på sig då och då, och det besvärar honom inte.
Nu menar jag ju inte att jag höll på med detta precis varje dag. De är ju bara föl liksom. Det blev lite då och då bara, för träningens skull liksom. Man ska ju inte hålla på allt för "mycket" bär de är föl.
Sen, från han var föl o inte var använjd ännu tills idag, så är det långa skogspromenader i varierande terräng. Tömkörning, longering,gå över bommar, "leka" med westernryttarnas saker på banan, så som gå över deras "bro", kliver på presenningar,sittskydd, plastpåsar som ngn vifftar med, varit med på en löshoppning (dock bara några galoppbommar och ett kryss på ja max 20 cm..typ),longering (med sadel ibland) ja allt vi kan komma på typ. Han älskar nya upptåg, och trivs med "arbete". Och även här, så håller jag inte på vare viga dag. Några dagar i veckan hittar vi på saker, de andra är det gos o pyssel i stallet. Och när han är inne i sina "värsta" växtperioder är det lugnt en tid, då är han trött o har värk i hela kroppen.
Ang att de blir trafiksäkra. Min är det. Blev det från första början, då vi var ute på promenader med han och hans mor. Om de inte är det kan man väll t ex låta ngn bekant vara med och träna, så som låta en bil stå still med motorn på o man går förbi, sedan köra förbi mkt lugnt och försiktigt, osv.
Med traktorer och dylikt, så var det samma där, för våran del. Vi mötte traktorer o ibland tom en o annan lastbil när vi var på promenader tidigt med mor och son. Men vi har låtit han nosa på våran gårdtraktor, och pappa åker ju titt som tätt runt, så den ser han alltid. Man kan ju kanske prata med ngn bonde lr liknande i närheten om att få nosa på deras traktor, lr gå på kanten av ett utav deras gärden, när de kör en bra bit bort på gärdet osv.....
Lite svårt med o komma på saker ang denna biten, därför att vi har en sådan tur att "inte behöva tänka" på just den biten. Men alla har ju inte den turen tyvärr.
Åter igen, dressyrfantasten gav dig fina tips att "gå efter". Jag tror att du får känna dig fram vad du tycker känns bra för just dig och din häst, och hur du vill hantera/utbilda den på olika stadier/åldern. Alla gör vi ju så himla olika. Och det respekterar jag verkligen. Vi är ju individer, både vi människor o djur. Känn dig fram vad som känns bäst. Detta är min andra unghäst, och min första är idag kanonfin, så på henne funkade det med hur vi har gjort. Men det är olika. Får se nu hur det artar sig med den andra, och hur det går i framtiden.
Jag önskar dig iaf lycka till. Hitta på saker som du känner skulle vara bra. Tror inget kan skada, bara man tar det i en lugn takt, och känner att det funkar.
Ha det bäst!