jag vill ha tips

jea78

Trådstartare
Hej
Jag skulle vilja ha tips av er på olika övningar som man kan göra med sitt föl / unghäst.. så att den blir trygg och litar på en och gärna tuff och går fram överallt... trafiksäkerhet.. ja alla möjliga grejor...så har ni några tips så skriv dom gärna här.. även när ni tycker man kan börja med dom övningarna..
tack på förhand :bow:

Sv: jag vill ha tips

<1
Gå promenader i varierande storlek och miljö.

1
Börja tömköra lite smått, träna på att svänga och stanna. gå över bommar.

1,5
Påbörja inkörning (om man nu vill det).

2
Löshoppa, lite mer tömkörning, longering, vänja med sadel.

2,5
börja longera med sadel och träns, så småningom hänga på och sitta in.

3
börja skritta t ex. i skogen för att bygga muskler och bara vänja vid ryttare på ryggen.

Sen fortsätter träningen med mer krävande efterhand ju starkare hästen blir.

*puttar upp*

fler förslag??

tack Dressyrfantasten för ditt :bow:

Du kan ju alltid börja med att vänja hästen vid olika föremål som presseningar, plastpåsar, paraplyer, bilar, traktorer, bommar, mm, mm. Finns även jätte bra NH övningar att göra för att stärka banden mellan häst och människa :D

Jag har hittat en massa övningar i böcker som jag fått användning utav. Några böcker som jag tycker är ganska bra och som beskriver lämpliga (lagom lätta + lite blandade) övningar är "Hästmassage och markövningar" av Linda Tellington-Jones (229:- på hööks), "Dansa med hästar" av Klaus Ferdinand Hempfling (ca 170-180:-) och "Boken om horsemanship" av Lisbeth Johnson (ca 330-340:-). Tycker att du ska välja övningar själv i dessa böcker som du tror passar för dig och din häst. Dessa böcker innehåller verkligen jätte bra tips. Den sista boken finns det även en 3h lång video till om man vill. Ha det bäst och lycka till nu! / Johanna ;)

:bow: :bow: :bow:
tack så jätte mycket för tipsen
ha det bäst du också...

Hur gammal är din fölis/unghäst?
Du fick jätte fina tips av dressyrfantasten.

Dock så började jag med sadel "väldigt" tidigt. Typ bara ngn månad gammal, men då bara på stallgången, och så var det en sån där shettissadel, som är helt platt, i skinn....som väger typ ingenting. Jag spände inte sadelgjorden då förståss, bara att han fick ha den på ryggen en lite stund. Sen hade jag vojlockar på, med en löst spän elastisk täckesgjord. Det hade jag när han var typ några månader gammal...fyra-fem månader kanske. Tog även promenader med vojlocken på. Jag är ganska säker på att börja som jag gjorde tidigt, inte är "skadligt" på ngt sätt, när man använder så jätte lätta saker på ryggen osv, o inte spänner allt man har. När han var ca 8-9 månader lånade jag en b-ponny sadel o hade på några minuter. Löst sittande gjord. Sen har det fortsatt i liknande spår...med sadlarna. Nu är han snart 1 år och 7 månader. Han får nu ha en lätt syntetsadel på sig då och då, och det besvärar honom inte.
Nu menar jag ju inte att jag höll på med detta precis varje dag. De är ju bara föl liksom. Det blev lite då och då bara, för träningens skull liksom. Man ska ju inte hålla på allt för "mycket" bär de är föl.

Sen, från han var föl o inte var använjd ännu tills idag, så är det långa skogspromenader i varierande terräng. Tömkörning, longering,gå över bommar, "leka" med westernryttarnas saker på banan, så som gå över deras "bro", kliver på presenningar,sittskydd, plastpåsar som ngn vifftar med, varit med på en löshoppning (dock bara några galoppbommar och ett kryss på ja max 20 cm..typ),longering (med sadel ibland) ja allt vi kan komma på typ. Han älskar nya upptåg, och trivs med "arbete". Och även här, så håller jag inte på vare viga dag. Några dagar i veckan hittar vi på saker, de andra är det gos o pyssel i stallet. Och när han är inne i sina "värsta" växtperioder är det lugnt en tid, då är han trött o har värk i hela kroppen.

Ang att de blir trafiksäkra. Min är det. Blev det från första början, då vi var ute på promenader med han och hans mor. Om de inte är det kan man väll t ex låta ngn bekant vara med och träna, så som låta en bil stå still med motorn på o man går förbi, sedan köra förbi mkt lugnt och försiktigt, osv.
Med traktorer och dylikt, så var det samma där, för våran del. Vi mötte traktorer o ibland tom en o annan lastbil när vi var på promenader tidigt med mor och son. Men vi har låtit han nosa på våran gårdtraktor, och pappa åker ju titt som tätt runt, så den ser han alltid. Man kan ju kanske prata med ngn bonde lr liknande i närheten om att få nosa på deras traktor, lr gå på kanten av ett utav deras gärden, när de kör en bra bit bort på gärdet osv.....
Lite svårt med o komma på saker ang denna biten, därför att vi har en sådan tur att "inte behöva tänka" på just den biten. Men alla har ju inte den turen tyvärr.

Åter igen, dressyrfantasten gav dig fina tips att "gå efter". Jag tror att du får känna dig fram vad du tycker känns bra för just dig och din häst, och hur du vill hantera/utbilda den på olika stadier/åldern. Alla gör vi ju så himla olika. Och det respekterar jag verkligen. Vi är ju individer, både vi människor o djur. Känn dig fram vad som känns bäst. Detta är min andra unghäst, och min första är idag kanonfin, så på henne funkade det med hur vi har gjort. Men det är olika. Får se nu hur det artar sig med den andra, och hur det går i framtiden.

Jag önskar dig iaf lycka till. Hitta på saker som du känner skulle vara bra. Tror inget kan skada, bara man tar det i en lugn takt, och känner att det funkar.

Ha det bäst!

Tack så jätte mycket för dina tips :bow:

min fölunge finns inte än.... föds i slutet på maj om allt går som det ska.. men jag vill vara ute i god tid och ha så mycket tips som möjligt..:D

Ha det bäst du också..

jea78 skrev:
Tack så jätte mycket för dina tips :bow:

min fölunge finns inte än.... föds i slutet på maj om allt går som det ska.. men jag vill vara ute i god tid och ha så mycket tips som möjligt..:D

Ha det bäst du också..

Okej! då håller jag tummarna att allt kommer gå som planerat! Är det din första fölunge/unghäst?

Bra att rådfråga runt, så att man är förberedd. De är inte bara söta o gulliga alla gånger......Men om man håller på med dom LAGOM mycket ända från början, så brukar det inte bli några stora problem. Vi rådfrågade oss runt, mkt när vi skulle ha våran första, sen tog vi ut det som vi tyckte verkade passa oss, och just den hästen bäst, sen fortsatte vi att rådfråga, och träna. Är idag en jätte fin och snäll åtta åring som står i stallet. 1 1/5 åringen är inte lika väluppfostrad ännu, då han redan från början hade ett helt annat sätt och psyke, så med han har vi fått ta andra tips, coh medoter med. Man får sortera alla tips man får, för det är ju oftast bara en själv som känner fölisen, och hur den är i sätt/psyke. Men som sagt, LAGOM mkt hantering från början, och vara konsekvens och lugn hela tiden, så brukar det mesta flyta på bra.

Lycka till!

Ja det är min första.. är redan nervös... hjälp...:o
har haft en del 1½ åringar och jobbat med.. men jag vill ha en lugn och stadig häst från börja...:D

Tack ännu en gång...

Skaffa en duktig tränare i NH, titta på certifiering - utbildning etc. Lär dig o hästen med guidning. Skulle själv inte träna ridningen för vem som helst med NH utan välja en riktigt kvalificerad tränare inom just det gebitet. Men men - gällande markarbetet kan rätt NH vara oslagbart. Säjer en som tävlar, tränar o dömer dressyr.. Förstår man hästens reaktioner som flyktdjur - och hur det krockar med ett rovdjur i närheten (människan) - förstår man också varför det blir problem..

När den är föl tycker jag att det är bra att träna på av-och påtagning av grimma ganska snart och även lyfta hovarna ( då blir också hovslagaren gladare när man ska kolla hovarna första gången). Sådana saker som att t ex ha unghästen ( från avvänjning) uppbunden i gången för borstning och hovkratsning varje dag, leda den i grimma till och från hagen, gå ut och gå med den och lär den stå stilla när du vill, träna lastning, träna spolning av ben tycker jag att man ska börja med så tidigt som möjligt. Min erfarenhet är att man får en häst som litar på sin ägare om man gör detta, då blir den också "tuffare" och litar på dig i andra situationer.

det som jag har gjort med mina föl är att
umgås med dem.
skit i alla övningar o dylikt. :devil:

umgås med fölet i hagen. se hur stoet beter sig mot fölet o härma det beteendet.

hur gör stoet för att uppmuntra fölet? :confused:

hur gör stoet för att förklara för fölet att beteendet (t.ex. nafsa) inte är acceptabelt? :confused:

när du sedan fått sådan kontakt i hagen att du o fölet har en egen relation så kan du börja ta ut fölet på promenader.

promenera ut o upptäck världen.
visa fölet: se här ... titta en traktor ... jaha, ok. en traktor so what? :angel:

gå genom täta granskogar ... fölet följer sin ledare o flock.:bow:

o.s.v.

när du o fölet är ensamma är det du som är tryggheten. :bow:

det är allt som behövs i grundträningen. :bow:

gör du det så har du en häst med ett grundmurat förtroende till dig som ledare. när du sedan kommer med en tömkörningsgjord, sadel eller sele så kommer den acceptera det utan frågor.

lycka till!

Det jag gjode med vår unghingst var att promenera promenera promenera i så många olika miljöer som möjligt.korta turer och lite längre turer.(super för ens egen kondition dessutom :) ) Naturligtvis får du anpassa promenaderna efter ålder,"vanlig"hanterbarhet¨ osv. När han var van att gå på promenader med mig började jag att göra dom lite svårare tex slå i brevlådelock, kasta sten på presseningar och andra prasliga saker, låta en påse blåsa runt i paddocken när vi gick där,longera över en pressening,be någon fälla upp sitt paraply, kolla in barnen som åkte pulka i backarna osv. Det är VIKTIGT att gå långsamt fram, ALDRIG bestraffa,ALLTID berömma vid minsta rätt, sluta i tid. Ta gärna en längre lina på vid promenaderna så att din häst får möjlighet att göra det den är gjord för-att fly en bit för att sen stanna och kolla.
Jag har aldrig haft en häst med bättre psyke än denna-när han var tre fick han ofta gå före när det var något dom äldre tyckte var läskigt, när han var fyra och fortfarande hingst red tjejerna(11&13) han ut själv utan problem. Lycka till med din häst och tänk på att det är just din häst och du känner den bäst!

Liknande trådar

Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
503
Senast: Karfitsa
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
900
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 051
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter