-----Jag vill ha min vanliga häst tillbaka!!-----

Sv: -----Jag vill ha min vanliga häst tillbaka!!-----

Spegelleken går ut på att du börjar härma din häst, vad hon gör med frambenen gör du med dina ben, vilka miner hon än gör så försöker du härma dom, så småningom så kommer hon härma dig och ni kan leka på riktigt.. jag brukade göra det med mitt lilla sto, så nu leker vi tom i hagen med dom andra hästarna, travar miina ben travar hon vid min sida, stannar jag så stannar hon, backar jag så backar hon :) Till och med galopperar om jag gör det :) I samma hastighet som jag... gnska nyttigt för henne rent fysiskt (för mig med *pust*) och riktigt kul :)

Ja, pusta ut och om du kan komma åt, utan att tvinga dig på henne för mkt blås henne i näsborren och pussa henne på mulen :) Gör det ett apr ggr, rätt som d e så "pussar" hon tillbaka..

Jag menar så här.
Om ett djur plötsligt radikalt ändrar beteende, fr a mot sin ägare/skötare, så tror jag att det beror på någonting som hänt. Vad detta någonting skulle vara i ditt fall, kan jag av förståeliga skäl inte ha så mycket uppfattning om, men jag skulle vända på varenda sten för att hitta det.
Det behöver inte vara något elakt eller så bakom, det kan räcka med ett litet misstag. Exempelvis att man råkar "ge" hästen en kyss av elstaketet i samband med utfodringen. Har hänt här.

LIA

PS! Jag är NH-utövare, så jag använder mig naturligtvis inte av sunt förnuft eller erfarenhet. Sorry, kunde inte låta bli, efter att ha läst ett annat inlägg.

tack LIA

det enda jag kan tänka mig är att hon tyckte jag var väl arg kanske. (jag hade försökt få in henne i 45 min och mitt tålamod är inte det bästa) Jag gjorde ju henne inte illa på något sätt, men jag vet ju inte hur hon uppfattar saken. Jag menar att hon kanske reagerade väldigt starkt på något som vanligtvis inte brukar ge sådana väldiga reaktioner.
Ja, jag vet inte jag.
Nu försöker jag att bara göra roliga saker med henne, och imorse såg jag en glimt av kärlek i hennes ögon. Annars är det som om det är en pina att jag överhuvudtaget visar mig...

PS. Jag är också NH-utövare, jag skulle aldrig använda mig av sunt förnuft!

ps Jag sållar mig till er, för jag har inte heller erfarenhet eller sunt förnuft!

Jag känner igen mycket av vad du skriver om din häst. Du har till skillnad till mig lyckats hålla dig lugn, det har inte jag. (jmfr med tråden bockande häst i....)

Jag har bestämt mig för att låta min häst vila och bara köra lekar med henne samt kanske gå en runda. Mycket mys och kel. Ingen sadel eller träns, ingen press!

Det är inte svårt när man förstår varför tex när en häst är rädd och sätter sig på tvären. Men när man inte förstår varför, det är då frustrationen och maktlösheten sätter in. Det finns inget värre tycker jag!

Men för hästen är det ju logiskt, den reagerar ju bara som den ska!
Varmt Lycka till!

Kolla tänderna och nacken
Hon kan ju ha sträckt sig eller nåt i nån muskel i hagen.
Och är det en tand som krånglar så kan det mycket väl irritera

Du kan vara säker på att hästen läser dig, oavsett vilken sida du själv tror att du visar upp, s a s.

Vad som ligger bakom hästens förändrade beteende är ju svårt att uttala sig om. "Även dom är människor" och har olika bra dagar, missuppfattar situationer etc. Fortsätt att vara positiv i all kontakt med hästen, så kommer hon säkert tillbaka igen.

LIA

Jag håller med LIA här, hästar är otroligt känsliga djur och uppfattar mer än vad man tror.
Du sa att du inte var på riktigt bra humör och om du har ett känsligt sto så kan du ha gjort en hastig rörelse med bortsen och kanske gjort illa henne lite, jag vet inte.
Gör den sk "vänskapsleken" som lär hästen att lit på ,förstochfrämst, DEJ och omgivningen.

vänskapsleken? Kan du förklara lite? Jag tror jag vet vad du menar men jag kallar det inte riktigt samma sak. Vi får väl se om vi menar samma!

Förövrigt masserade jag henne idag och hon visade för en gångs skull lite kärlek. Hon stod och luktade på mig och det verkade som hon sökte LITE kontakt. Men såfort jag började bry mig om att kela och inte massera så gav hon sig...
Provade lite spegellek och det var ju riktigt kul... hon vrider bort huvudet; jag vrider bort huvudet, hon visar en sur min; jag visar en sur min, hon visar lite intresse; jag visar lite intresse!!!

PS. Jag är också NH-utövare, jag skulle aldrig använda mig av sunt förnuft!
Vad menar du med detta?
En NH tränare änvänder sej väl (tillmästadels) också av sunt förnuft?

Vänskapsleken är en lek som (tror det var) Pat Parelli nvänder sej av i sin första av dom sju lekarna.
Man ska kunna ta hästen över allt på kroppen (ink: munnen, öronen och näsborrarna vid ljuvren och under svansen d v s överallt.
Sedan kan man ta en plast påse , vad som helst egentligen, kanske inte allt för läskiga saker ibörjan, Men om man tar en plast flaska och fyller med sten/grus/sand så ska man kunna röra hästen med den och kunna skaka den runt om hästen. MEN TILL EN BÖRJAN SKA MAN FÖRST KLAPPA HÄSTEN, SEN KLAPPA DEN MED REPET, SEN KAN MAN BÖRJA TA SPÖN MM.

Där har du vänskapsleken.

*knapplån*

Om du kan utesluta psykiska orsaker till hennes beteende som många har skrivit om och om hennes beteendeförändring kom plötsligt, så skulle jag gå djupare i att undersöka fysiska orsaker. Jag har sett en unghingst plötsligt ändra beteende från en dag till en annan. Han blev helt plötsligt livrädd för människor, plötsliga rörelser och ljud. Man trodde ett tag att han blivit misshandlad av någon nattlig besökare, men det visade sig att han hade hjärnskakning. Hur han fått den är fortfarande en gåta, men en veterinär kunde konstatera det i alla fall.

*lol* Vad jag menade med sunt förnuft och inte NH var att jag inte har riktig koll på hur ni tränar era hästar, har aldrig läst böckerna ni refererar till osv.. :) menade inte att trampa nån på tårna.. Aldrig studerat NH så när det kommer till era tränare osv. så ahr jag ingen aning om nånting, absolut inte att ni är korkade och ahr dålig koll.. Ber så hemskt mkt om ursäkt om ni verkligen tog så illa vid er... *harkel*

Men, till trådskaparen, fasthåller vid vad jag skrev tidigare.. lek och mys en stund och se vad som händer, sträckta muskler går över, hjärnskakning med, men vill du verkligen vara helt säker på att din älskling inte har ont nånstans ta ut en veterinär eller någon som är riktigt duktig på att känna igenom hästens musklatur :)

Kämpa på, men alla kan ha dåliga veckor, både hästar och folk :)

Oh, glömde en sak :)

Kul att höra att du gillade spegelleken, helt klart min favoritlek faktiskt :) tar lite tid innan man får till alla miner men i slutändan kan man ha riktigt roliga grejer för sig :)

Min tränare's hästar har lärt sig att le, ser superkul ut, så fort dom är nöjda med sig själva så ler dom, precis som "pappa" :) du skulle se det! ;)

Du och din häst har vad jag förstår ett mycket bra förhållande som bygger på ösesidig respekt, fram tills den dagen hon bestämde sig för att inte vilja komma in.

Att hästen inte vill komma in från hagen eller komma när man visslar eller konstra vid träningen en dag ser jag inga som helst problem i, så jag har svårt att förstå varför många gör en så stor affär av det.

Hästar är inga maskiner, de är levande djur. Just denna dag kanske hon faktiskt bara ville vara ifred och få va häst och ville testa din respekt.

Om det var så att hon visade dig genom att inte komma att i dag vill jag inte och du inte förstod det utan jagade henne istället i en timmes tid och "tvingade" in henne för det är lika bra att lyda så förstår jag att du fått problem efteråt som tar tid att bygga upp igen. Du respekterade inte hennes önskningar så varför skall hon bry sig om dig??

När mina hästar har visat ett mindre intresse vissa dagar för mig så respekterar jag det och de får vara. INGEN av de hästar jag har ägt har någonsin missbrukat detta förtroende, utan bara blivit mer måna om att göra mig till lags de andra dagarna istället. Skulle aldrig komma på tanken att jaga hästen, eller tro att den var allvarligt sjuk eller liknande försen möjligen om de inte ville in på en vecka eller två. Känner man sin häst så räcker det med att titta på den i hagen för att se hur den mår.

Som längst har hästen jag har nu varit sur på mig i fyra dagar, han kommer också så fort jag ropar, då besvärade han sig inte ens att titta på. Varför? Jo, jag fattade inte att han absolut SKA stå lös när man verkar, dumma jag hade ju satt fast han med grimskaft. Det tog ett par gånger innan jag kom på varför han var så sur i flera dagar på mig efter varje verkning, men nu är de minerna borta, men jag ska akta mig för att vara orättvis på minsta lilla vis.

MVH/

Senast ändrad:

Ursäkten accepterad!
En fråga, om du har noll koll på NH, hur vet du att du inte "utövar" NH? :confused:

LIA

sissu skrev:
Du och din häst har vad jag förstår ett mycket bra förhållande som bygger på ösesidig respekt, fram tills den dagen hon bestämde sig för att inte vilja komma in.

Att hästen inte vill komma in från hagen eller komma när man visslar eller konstra vid träningen en dag ser jag inga som helst problem i, så jag har svårt att förstå varför många gör en så stor affär av det.

Hästar är inga maskiner, de är levande djur. Just denna dag kanske hon faktiskt bara ville vara ifred och få va häst och ville testa din respekt.

Om det var så att hon visade dig genom att inte komma att i dag vill jag inte och du inte förstod det utan jagade henne istället i en timmes tid och "tvingade" in henne för det är lika bra att lyda så förstår jag att du fått problem efteråt som tar tid att bygga upp igen. Du respekterade inte hennes önskningar så varför skall hon bry sig om dig??

När mina hästar har visat ett mindre intresse vissa dagar för mig så respekterar jag det och de får vara. INGEN av de hästar jag har ägt har någonsin missbrukat detta förtroende, utan bara blivit mer måna om att göra mig till lags de andra dagarna istället. Skulle aldrig komma på tanken att jaga hästen, eller tro att den var allvarligt sjuk eller liknande försen möjligen om de inte ville in på en vecka eller två. Känner man sin häst så räcker det med att titta på den i hagen för att se hur den mår.

Som längst har hästen jag har nu varit sur på mig i fyra dagar, han kommer också så fort jag ropar, då besvärade han sig inte ens att titta på. Varför? Jo, jag fattade inte att han absolut SKA stå lös när man verkar, dumma jag hade ju satt fast han med grimskaft. Det tog ett par gånger innan jag kom på varför han var så sur i flera dagar på mig efter varje verkning, men nu är de minerna borta, men jag ska akta mig för att vara orättvis på minsta lilla vis.

MVH/

Jag tycker det du skriver låter vettigt & rätt! Men alla känner inte sin häst så väl som du, tyvärr! *avundsjuk* Det tar tid, alla hästar är dessutom väldigt olika, och detta ömsesidiga förtroende är inget som kommer av sig själv! Fast gudarna ska veta att vi är många som kämpar med det! Att det sen inte går att skynda på gör det ju inte lättare. Ofta krävs det tid, massor av tålamod och en hel drös av ödmjukhet, både för en själv och inför hästen.

Har man sen som jag erfarenhet av "avstängda" hästar blir det ännu svårare. Hästar som varit med om för mycket har en benägenhet att dölja vad de tycker! Min ena importerade häst var hos mig ett år innan hon började visa vad hon tyckte, hon hade (förmodligen pga taskiga erfarenheter) lärt sig att det var klokast att märkas så lite som möjligt!

Men som sagt, jag hoppas, att jag en dag kan säga som du! Men å andra sidan hoppas jag också att jag då även visar förståelse för de som är mindre lyckligt lottade!

Jag tror många gånger att vi helt enkelt försöker för mycket, vi vill många gånger ha en häst som lyder minsta vink, för det både ser fint ut och är trevligt.. Det vill inte jag, jag vill ha en häst som vågar visa sig själv och som vågar säga ifrån och klarar av att tänka själv.

Många hästar som du säger stänger istället av för de hela tiden blir missförstådda och de om några behöver verkligen hamna hos dem som ser dem och lyssnar på dem.

Men som sagt, jag hoppas, att jag en dag kan säga som du! Men å andra sidan hoppas jag också att jag då även visar förståelse för de som är mindre lyckligt lottade!

Som jag ser det finns det inga mindre lyckligt lottade för alla har den fina förmågan att se våra hästar bara vi tar oss tiden och låter dem visa oss vägen mot ökad kunskap.

MVH/

Lia, tja.. *S* jag kan ju inte vara säker :) Men jag misstänker att vissa saker jag gör knappast skulle kunna klassas som NH :) men en vacker dag lovar jag dra med en NH utövare hit som får bedömma det ;)

Hmm,
Jag är ingen NHutövare
låter väldigt kategoriskt i mina öron. Samma påståenden kommer i många inlägg. Kan det även där vara så, att man inte vet, vad man talar om?
Intressant att kolla?

LIA

Det där med att hon har blivit "huvudskygg" och inte vill att du tar på henne i ansiktet och på halsen KAN bero på nedsatt syn. Jag säger inte att det är så, men det kan vara så. Det är ganska ovanligt men kolla upp det.. Om det är så så blir hon ju rädd om du vill ta på henne, det är ju i så fall helt nytt för henne och hästar är ju bytesdjur, flyr hellre än stannar och slåss... Om det är så, så kanske hon har gått in i staketet i hagen eller nån pinne eller i krubban eller vad som helst, då är det ju lätt hänt att de blir lite skygga...

Nu är ja lite "elak", men det här hände mig. Min häst och jag var mycket nära varandra, helt plötsligt blev han helt förändrad. Ena stunden jättegosig och precis som vanligt, andra stunden trängde han upp mig i ett hörn och anföll mig, för att sedan bli lugn som myrslok igen... Det visade sig att han hade en tumör i hjärnan, han kunde inte hjälpa att han blev aggressiv och det fanns ingenting att göra. Nu gäller det att komma ihåg de fina minnena och allt han lärde mig..

Lycka till..

jag stämmer in i sissus kör.

får jag säga en liten mening själv så tycker jag det var ganska korkat att jaga hästen bara för att hon inte kom springade emot dig som en väluppfostrad hund.
varför ryckte du inte bara på axlnarna, tog grimman, tredde den över huvudet och gick in i stallet?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 807
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama