-----Jag vill ha min vanliga häst tillbaka!!-----

M

Mifellen

jag och min häst har haft ett helt underbart förhållande till varandra. Jag kunde vissla på henne och hon kom det fortaste hon bara kunde. Hon gjorde allt jag bad om och lite till. :banana:

I förrgår helt plötsligt VÄGRADE hon att komma in från hagen. Jag höll på i en timma innan jag fick in henne. :cry: Likadant igår. Men idag gick det mycket lättare, och förhoppningsvis tror jag det börjar lossna.

Det konstiga är att såfort jag tar på henne repgrimman så blir hon "som vanligt" men i stallet där hon står lös, där är hon jättesur och det verkar nästan som hon är rädd för att jag ska slå henne eller något liknande. Och jag har aldrig i hela mitt liv slagit henne så det är ju inte befogad rädsla.

Vad ska jag göra?? jag vill ha min vanliga häst tillbaka!! :confused: :cry:

Sv: -----Jag vill ha min vanliga häst tillbaka!!-----

ingen som har något tips?? :cry:

51 visningar och ingen som vill ge mig ett endaste litet råd??

hej hej!
jag vet inte riktigt hur jag ska svara, men kan du beskriva lite närmare, vad gör hon, när började det? Hade du gjort något dagen innan? HAr du tränat NH med henne förut?
Isånnafall kan det vara så att hon försöker bli högst i rang. (hästar gör så,dom byter ledare hela tiden). Försök att bli lite mer konekvent, även när du inte har repgrimman. Var lugn hela tiden men var bestämd.
Har hon bitit dej eller något liknadne?

Jag tycker det låter som hästen har ont, eller på annat sätt inte mår bra. Ett ändrat beetenede ska man ta på högsta allvar... så för det första måste du kunna utesluta att hästen har ont, kolla igenom all utrustning som används på hästen så den sitter som den ska.

Då min ponny började bli lite svårare att fånga in från hagen hade han kotledsinflammation...

Ok, jag får väl berätta lite mer ingående, varning; det kan bli långt.

allt var frid och fröjd och precis som vanligt när hon en dag vägrade att komma in från hagen. Vår andra häst är duktig på att hjälpa till att vrida upp tempot lite. De få gånger hon inte velat komma till mig har jag gått efter henne tills hon stannat och då stannar jag också. hon har vänt och kommit och begravt sin mule i magen på mig och nästan säger FÖRLÅT.

Men just denhär dagen ville hon alltså inte komma, jag höll på i 45 min så som jag beskrivit ovan. Det är inte så att det inte går att få tag i henne, jag kan gå rakt fram till henne och ta henne om jag vill. Men jag vill att HON ska VILJA komma. Men tillslut tog jag henne och gick in i stallet. Kan väl tillägga att jag inte var på bra humör men jag var inte orättvis eller okonsekvent, tycker jag iaf. När jag var där borstade jag bara lite och släppte ut henne igen. Nästa dag likadant men jag tränade lite på olika övningar efteråt, såna grundövningar som flytta rumpa och bog mm. Allt gick superbra och hon var som hon alltid har varit.

Nu har det vänt och jag kan hämta henne "som vanligt", hon följer med när jag bjuder in henne. Men hon tyr sig inte till mig som hon brukade. Hon kan göra det när jag tränar nh-övningar och när jag bjuder in henne där men inte annars. Hon har helt plötsligt blivit väldigt skeptiskt till att jag ska röra henne på halsen och huvudet. Så har hon ALDRIG varit förut. Det är nästan som hon tror att jag ska slå henne, och det har jag aldrig gjort och skulle aldrig göra!!
Nu har jag börjat med vänskapsleken och jag får ta nästan överallt men hon gillar det abslout inte.

Ja, jag har tränat nh förut med henne. Blev frälst för ett år sedan och sen dess går all hantering enligt den filosofin

ojojoj, blev hiskeligt långt

Hoppas ni har förstått!!

håller med Ämelie kolla upp allting (utrustning, om hon har ont någonstans mm) annars så ja, får du väl kolla med någon som kan.

utrustningen är utesluten, jag använder endast repgrimma och en tryckavlastande padd. Alltså ingen sadel som kan irritera.

Jag har nyligen haft en et ute och hon konstaterade spänningar i korset men det har hon haft länge. Alltså inte något som uppkommit precis nu.

eftersom det inte verkar utrustningen det är fel på och att hästen inte har ont så är det svårt att säga avd som kan vara problet, hästen kanske behöver en liten vila? Kan tyvär inte hjälpa dig mer. Du kanske kan ta hjälp av någon kunnig tränare?!

hej igen allihop
vet inte om jag förklarat dåligt eller något. Men mitt problem är alltså att hon helt plötsligt har slutat lita på mig, i vissa situationer. Hon är rädd om sin hals och sitt huvud, vilket hon aldrig varit förut.

Kan du utesluta, att någon annan varit i kontakt med din häst?
Men tillslut tog jag henne och gick in i stallet. Kan väl tillägga att jag inte var på bra humör men jag var inte orättvis eller okonsekvent, tycker jag iaf.
Du kan vara säker på att hästen läser dig, oavsett vilken sida du själv tror att du visar upp, s a s.

Vad som ligger bakom hästens förändrade beteende är ju svårt att uttala sig om. "Även dom är människor" och har olika bra dagar, missuppfattar situationer etc. Fortsätt att vara positiv i all kontakt med hästen, så kommer hon säkert tillbaka igen.

LIA

Jag vet inte om det stämmer, Men det kan vara så att du har ett annat kroppsspråk när du har på repgrimman och tränar nh.
Efter som hon blev normal när du tog på henne repgrimman.

Lycka till !

Även om du tycker att du inte känner att din häst litar på dig längre kan det faktiskt va att hon har fått ont någonstans och blir surare. Har en kompis som hade liknande problem med sin häst och det visade sig, efter ett besök hos homopat o sen tandläkare, att hästen hade ont i en tand. Låter kanske skumt men tänk om du har ont någonstans och alla begära att du ska utföra samma arbete som när du är frisk. Blir du inte sur då?
Skadar aldrig att försöka!

LIA skrev:
Kan du utesluta, att någon annan varit i kontakt med din häst?

LIA

Ja, det kan jag utesluta. Det är endast mamma som har "varit i kontakt" med henne under denna tiden, och det genom att slänga ut lunchhö EN gång.
Hur så??

Vi har märkt en klar skillnad på våra hästar och deras uppförande, dom gånger vi varit bortresta på semester och vi haft "ersättare" på gården.
Skillnader kan ju visa sig på olika sätt, beroende på omständigheterna, och behöver alls inte vara av negativ natur.

"det verkar nästan som hon är rädd för att jag ska slå henne eller något liknande." Om en häst plötsligt visar beröringsskygghet, skulle åtminstone jag börja utforska vad som kan ha hänt.

LIA

LIA: menar du att du att du tror att någon slagit henne? Jag kan förstå att du tror det men det är inte möjligt. Denna förändring märktes på kvällen och på dagen hade min hästrädda mamma gett hästarna hö. Hon skulle aldrig gå in i hagen överhuvud taget. Dessutom är mamma hemma jämt så hon skulle sett om nån kom och slog hästen.

Ojsan, låter som du har en ganska känsligt sto där.. Nu går jag lite stick i stäv med dom flesta, me ett sto som blivit tjurigt kan ändra beteende, ungefär som en tjej i tonårsåldern :P

Det du kan testa, som tyvärr glöms bort av många tränare här i sverige, om hon börjar stelna till när du rör vid hennes hals och huvud "pusta" ut.. Svårt att förklara så här, utan möjlighet att skicka ljudfil.. men det ljudet en häst gör när den blivit upstressad och sedan börjar lugna sig, den pusten brukar funka åtminstone för stunden :) Jag är ingen NHutövare, jag använder sunt förnuft och erfarenhet, men härma hästen, lek spegelleken några dagar och bara busa.. inget tryck utan bara ha kul, man får pussa lite på flickor ibland för att dom ska bli glada igen :)

(Mitt eget sto är en typisk tjurare, har jag skällt på henne tar det 3 dagar innan hon kommer utan att först göra det vääääldigt klart för mig att hon tycker jag är pest och pina.. :) det enda som hjälper är att leka kärlekskrank pojke och pussa och gosa och visa henne att hon är bäst i världen.. ibland får man svälja stoltheten lite :))

tack Bewildered men får man fråga dig vad "spegelleken" är för något?

När hon inte vill att jag ska klappa henne på tex halsen så visar hon det genom att vända bort huvudet. Menar du att jag ska använda "pusta ut" då?

Jag har inte ridit ordentigt på flera dagar pga detta utan bara ut och skrittat mysturer samt borstat och kelat.

Chris Olson, punktmassage och Henry Blake, Förstå din häst. Jag vet att du arbetar din häst i nh, och dom här killarna går kanske inte under den genrén, men köp dem, läs dem, utöva dem, dem hjälpte mig. Jag har en helt ny häst. Lycka till!

tack, jag har läst båda två. Var dock ganska länge sen, ska nog läsa dem igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 807
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama