Jag vill ha en egen häst!!!

Sv: Jag vill ha en egen häst!!!

Ja, jag inser att jag helt enkelt måste ta och prova att rida fjording! Jag har läst mer om dem och inser mer och mer att de ofta har i stort sett alla de där egenskaperna som jag söker.

Jag funderar ju såklart massor på hur det liksom KÄNNS. känns det som storhäst eller kommer man att känna sig lite för stor och lång hela tiden?
Det ska bli jättespännande, för jag har ALDRIG ridit, ens umgåtts med fjordingar. Spännande, spännande, spännande! :D

jag tar det som en komplimang? :)

kom bara att tänka på att jag själv har saknat gilla-knappen till en himla massa fina inlägg i tråden!

Fjordingar är underbara hästar! Har starka minnen av en envis men godhjärtad gul valack från min ponnytid, så det har etsat sig fast ;) De är väldigt mångsidiga och trygga djur. De blir inte så höga i mkh och har ganska korta ben, så ridmässigt känns de oftast mer som att rida ponny än storhäst.
De är också bra körhästar, det kan ju alltid vara kul att kunna köra ibland om man av någon anledning inte kan rida en period eller liknande :)

Fördelar som förstahäst: de är stadiga, snälla och lugna rent generellt.
Nackdelar som förstahäst: de kan ofta vara väldigt envisa och starka :angel:

Senast ändrad:

Du kan ju försöka åka iväg på någon turridning/kurs eller liknande som har fjordingar om du är nyfiken på hur de känns att rida :) Nu kanske en enda individ inte säger så mycket om en hel ras, men du kan ju få ett litet hum iallafall.

Jag tror inte att du är ute och cyklar! Jag har två hästar som inte alls tar mycket pengar. En är vuxen och en är föl. Ändå kostar mina hästar kanske, 1800 kr tillsammans per månad. Det på grund av billig stallplats och gratis foder. Jag satsar inte heller på tävling utan tar det lilla lugna. Det är ett tips i början. :laugh:

Du kan väl ändå inte utgå från att alla kan fixa billig stallplats och gratis foder.

Nej, men på många ställen i landet kostar en stallplats inte mycket. Här är standardpriset 1000, och då brukar fodringar och in- och utsläpp ingå. Sedan får man köpa till foder och strö.

Under mina år med egen häst har jag inte många månader betalt mer än 2000 (stallhyra, foder och strö). Lägger man då till försäkring och skoning (och vissa månader vacc., träckprov+ev. avmaskning och div. prylar man behöver) har man ändå en hel del över att lägga i bufferten om man, som TS, har 5000 kr att lägga på hästen i månaden.

Har i höst/vår haft min häst på ett "dyrt" ställe. Där kostade stallhyran 1200 och grovfodret 3.10kg. Räkningen brukade hamna på 1800 kr ... Min häst gjorde slut på 1-2 torvbalar i månaden.

Har just flyttat kusen, och där kommer jag betala 600-700 för stallhyra, och 3.12kr/kg hö.

Helinackordering här omkring betalar man inte mer än 3000 för.

TS vet nog (bättre än du) var hon bor så hon borde kunna räkna ut vad hennes häst kommer kosta, och om hon har råd med det.

Vill man komma billigare undan kan man ju köpa en häst som inte är så dyr i drift. Jag köpte en fjording. Han kostar ca 1200 kr/år i försäkring, och ser jag till att köpa ett bra grovfoder behöver jag inte ge något extra kraftfoder (gäller ju iofs de flesta hästar). Dessutom är skadestatistiken låg, om man jämför med många andra hästraser, så risken är inte jättestor att han klantar till det i hagen var och varannan dag så jag måste ta ut veterinären hela tiden (som var fallet med mitt fullblod).

Detta är ju inget man kan garantera såklart, man kan ju ha otur och få en fjord som är en riktigt svårfödd porslinshäst, men risken för det är ganska liten ...

Visst kan stallplatser vara billiga, men TS måste rimligen utgår från kostnaderna h*n kommer att få. Om det nu är 300 eller 3000 i kallhyra och det är få som kan räkna med gratis foder.

Fast att lära sig rida i form är inte så meckigt om man börjar ta privatlektioner. Rider man på ridskola så lär det ta mer eller mindre en evighet. Köper man dessutom en läromästare som kan "allt" så lär utvecklingen gå i en rasande fart ;)

Ja, det är ju det jag säger. Att hon själv borde veta vad det kommer kosta. Det är ju ingen här som kan säga att hon är helt ute och cyklar när det gäller ekonomin (som du i princip skriver i ditt första inlägg), om det nu är billigt där hon kommer ha sin häst.

SJälvklart kan hon inte utgå ifrån att hon kommer få gratis foder och svinbillig stallhyra. Men det är ju relativt enkelt att kolla upp vad det kostar runtikring där man bor.

Att inte kunna rida i form är inte hela världen! rider man i skogen så hästen får jobba på att lägga fötterna rätt så får dom fin muskelatur också. visst hjälper det att rida så att hästen lyfter ryggen också. Men många tänker fel när dom tänker att rida i form, då tänker dom bara på att nacken ska vara böjd. Men i själva fallet så böjer många hästar på nacken utan att lyfta ryggen och spåra och då är det ju ingen poäng att ha nacken böjd. nu spårar jag lite ut här...

Min poäng är att jag tycker du bör bli en halvfodervärd, som någon annan sa i denna tråd så är det som att skaffa ett barn, man kan nog aldrig vara riktigt redo. Men eftersom du vet vad du ger dig in på så tycker jag att du är redo. Varför jag säger att du bör vara halvfodervärd är för att du ska kunna se vad priserna blir varje månad, och då får du också chansen att vidarutveckla dina kunskaper, så att du blir ännu mer redo :)

Jag är ledsen att säga det men nej, du är inte redo. Man bör kunna rida sin häst i en ändamålsenlig form för att hästen inte ska gå sönder.

Vad gäller ekonomin så kostar mina hästar ca 1500 kr styck/månad om jag inte räknar med vad stallet kostar. Då tillkommer sparande till nya sadlar och annat man måste ha och sparande till buffert för veterinärvård.

Som exempel så kostade min första häst ca 40000 kr på 18 månader när hon blev sjuk. Då hade jag en bra försäkring med fast självrisk och mediciner ingick. Även om man har en mycket bra försäkring så är det ändå väldigt mycket som inte ingår i en försäkring.

Ähh ändamålsenlig form.. En häst går inte sönder för att man travar och galopperar på lösa tyglar med huvudet i vädret, även om många kanske tycker jag säger nåt vääldigt politiskt inkorrekt :p Tvärt om är de få hästar jag jämnt genom mitt liv som aldrig varit skadade eller haft några ledinflammatiomer de som " busridits" i ur och skur. Balans och kommunikation får man snabbt med sin egen häst med hjälp av lektioner:)

Skritt i kuperad terräng aktiverar tex samma muskelgrupper som krävs för att bära korrekt, det finns liksom eg inget medfött behov att sprattla runt på ridbanan med eftergift i nacken för att inte gå sönder .

Den ekonomiska biten löser man genom att spara lite innan köpet sker, stå på kollektivstall och ha bra försäkringar!

Jag har skummat igenom tråden lite och jag tycker det verkar som att du har rätt inställning till att skaffa häst. Speciellt när du skrivit att du ska vänta lite och se att du verkligen kan spara pengarna.

Mina råd:

Be din ridlärare om hjälp. Din ridlärare är förhoppningsvis den som känner dig bäst vad gäller dina ridkunskaper och du kommer säkert att kunna fortsätta rida för den personen med din egna häst. Faktum är att hon som skrivit boken - köpa häst - (jag är med på bild i boken :P ) hjälpte mig och min familj när jag fick min första pålle. Hon stöttade med vilken typ av häst jag skulle leta efter, hon tittade på videos från provridningar och åkte med och tittade en andra gång på de hästar som var intressanta. Då provred även hon hästen och kunde avgöra lite bättre om den var rätt för mig. När vi väl hade hittat min pålle så red jag för henne och hon hjälpte mig även som en extra coach - jag visste att jag kunde fråga henne om täcken, träningsupplägg, mat etc. Även om jag hade varit medryttare i några år, ridit på ridskola i flera år så är det många små beslut kring ens egna häst som man måste växa in i. Då är det bra om man har en coach som man litar på och som kan ge de där extra råden om foder, när hästen borde få lite vila, när en spänning borde kollas upp av en kiropraktor etc. Och framförallt att man har en person som man frågar. Om alla i stallet ska tycka och tänka och i all välmening ge råd om ens häst så blir man helt kollrig.

Överväg att skaffa en duktig medryttare / alt. investera i att betala din tränare att rida din häst lite då och då.
- Det kanske känns knäppt att låta någon annan rida din häst utan att ta betalt för det eller ev. ta lite betalt eller t.o.m betala för att någon ska rida den även om man själv inte har några större ambitioner. Men om du själv inte kan gymnastisera din häst så kommer det ge både dig och din häst mycket om du kan hitta någon som rider den mer eller mindre regelbundet och ger den gymnastik och lösgörande arbete. Det kommer hjälpa din egna ridning om hästen blir lite lösgjord och utbildad plus att hästen kommer må bra i kroppen. Det är stor skillnad att sitta upp på en häst dagen efter den har blivit lösgjord och gymnastiserad på ett korrekt sätt. Om man själv inte är så duktig är risken annars att hästen blir mer och mer sned i kroppen om den tillåts att avlasta sin svaga sida under en längre tid.

Försäkring: Har man ont om pengar för löpande kostnader så är mitt tips en kombination av egen buffert och försäkring. Jag har t.ex. veterinärvårdsförsäkring för min egna häst och minimum i livförsäkring. Då blir premien liten, man vet att man kan ge hästen den vård den behöver men om man råkar så illa ut att den måste avlivas så får man helt enkelt ta den ekonomiska smällen. Min förra häst hade t.ex. 75000 i liv och lika mkt i veterinärvård. Henne fick jag betala 10 000 om året för i premier. Nu betalar jag bara 900 om året och "resterande" 9000 lägger jag undan till min egna buffert.

Stall: Välj hellre ett större stall även om det blir lite dyrare - om du kan för ekonomins skull. Om du bara har ridit på ridskola tidigare så är det inte helt självklart att hantera en häst som ute på ridturen inte vill gå igenom en vattenpöl, som tycker en sten är läskig eller helt enkelt inte vill gå på tur själv.
Om du står i ett större stall så kan du lättare hitta folk att rida ut med. Och är det så att du är osäker på hur du ska hantera hästen när den inte vill gå fram ute så be ditt ridsällskap om hjälp. (i ett sånt här läge så kan även en duktig medryttare hjälpa dig) Även den snällaste hästen kan efter en tid börja testa sin nya matte i olika situationer så man kan aldrig vara helt säker på att man får en häst som är bombsäker i skog och trafik. Så i ett stall där du har möjlighet att rida ut med människor som kan hjälpa dig hantera dylika situationer kommer hjälpa dig att få en trevlig tid med din häst. (för att inte tala om säkerhetsaspekten med att rida ut själv, även med mobil i fickan så kan man ramla av och tuppa av så att man inte kan kalla på hjälp)

Köp en häst som är snäll att klippa, sko och lasta! Om man bara har ridit på ridskola så har man sällan fått lära sig hur man utbildar och uppfostrar en häst från marken. Hur lastar man, hur gör man om den stegrar vid lastning? Om hästen är ett åbäke att sko kan man få svårt att hitta en hovis. Är hästen snäll att leda? kan man gå en promenad i grimma och grimskaft utan att den tar kommando och drar iväg till närmaste gräsplätt?
Be att få provrida ut i skogen och på ridbana. Provrid alltid med ett vanligt tränsbett eller liknande i mildhet. Nästan alla välridna hästar kan gå på ett vanligt bett så länge de inte har något trassel med munnen. Om hästen du provrider har pessoa, pelham eller någon form av hävstångs/ skarpt bett så skulle jag dra öronen åt mig. (Nu vet jag också att inget bett varken är mildare eller skarpare än handen som håller i tygeln men jag tycker verkligen att det är viktigt att en häst till en mer ovan ryttare kan lyssna och lyda på en mild betsling, speciellt som det kräver mkt kunskap för att inte rida hästen helt fel på ett skarpt bett. )

Det var någon tidigare som tyckte att man kunde använda hjälptyglar om man inte kan rida hästen i form - Helt fel!! Om man inte vet exakt vad man gör och sätter på hästen diverse hjälptyglar så riskerar man att få en häst som bara böjer på halsen utan att jobba rätt med vare sig rygg, mage eller bakben.

Spara hellre lite längre för att kunna köpa en väl utbildad häst. De pengarna kommer vara väl värda i längden. Är den dessutom välutbildad och välriden så kommer du lättare kunna rida den i balans.

Just ja! P.S. Apotekets bok Hälsoråd för häst! Den är jättebra att ha i stallskåpet - De flesta vanliga krämpor för hästen finns med, behandlingsråd och råd när veterinär bör tillkallas. Jag använder den fortfarande när det kommer upp något nytt som jag inte stött på förut.

Senast ändrad:

Visst har jag funderat på fjordhästen! Satt och kollade för ett par dagar sedan på hon holländskan med Super Guus och helt plötsligt kom fjordhästen i ett annat ljus i mina ögon (säkert mest pga detta med manen, jag har aldrig sett en fjording som inte haft stubbman tidigare).
Enda nackdelen skulle väl då isf vara att de är lite små, läste om rasen på wikipedia där det stod att de kunde vara upp till 1,50 höga. jag tycker 1,65 brukar kännas "lagom". Samma sak med tinker där också, lite låg mankhöjd...
men fjordhästen ligger med på min topplista, tillsammans med tinker, kallblodstravare och ett lagomt halvblod.
Sen har jag också sett flera annonser på fjordingar som varit inkörda vilket är ett stort + i mina ögon..

Jag får skriva ut den här tråden sen med alla fina tips som jag har fått! Jättefina tips vad gäller allt från böcker till hästpersonligheter! jag är jättetacksam verkligen.

Tinker finns ju i olika storlek, finns en stor variant av tinker som heter vanner.
De är riktigt maffiga, vet inte vilka mått som räknas till vannaretypen, men dom två jag träffat har varit 164 resp. 167 cm i mankhöjd.
Dessutom med en maffig kroppstyp, utan att vara tunga.
Helt underbar ras:love:

Fjordingar är ju ganska små, men 80 kg klarar en stor fjording utan problem.

Islandshäst sägs ju att dom ska klara mycket vikt, :angel:
Själv förstår jag inte nöjet med att sitta på en sån liten häst när man är lång och tung.
När det i sverige finns så mycket raser att välja emellan.

Hej!

Jag tycker inte att du är ute och cyklar.
Vad gäller ekonomin: har du möjlighet att sätta av 4-5 tusen per månad så tycker jag det verkar som om du har råd.

Vad gäller ridkunskap: du vill lära dig mer och om du inte är extremt klantig och sitter och studsar på hästen så visst funkar det!
Jag hör till dem som anser att man mycket väl kan ha egen häst utan att rida "i form" - så länge man inte försöker såga ihop hästen i vad man tror är form och därmed faktiskt skadar den. Och så länge man inte rider för ensidigt.

Lycka till!

Ähh ändamålsenlig form.. En häst går inte sönder för att man travar och galopperar på lösa tyglar med huvudet i vädret, även om många kanske tycker jag säger nåt vääldigt politiskt inkorrekt :p Tvärt om är de få hästar jag jämnt genom mitt liv som aldrig varit skadade eller haft några ledinflammatiomer de som " busridits" i ur och skur. Balans och kommunikation får man snabbt med sin egen häst med hjälp av lektioner:)

Skritt i kuperad terräng aktiverar tex samma muskelgrupper som krävs för att bära korrekt, det finns liksom eg inget medfött behov att sprattla runt på ridbanan med eftergift i nacken för att inte gå sönder .

Den ekonomiska biten löser man genom att spara lite innan köpet sker, stå på kollektivstall och ha bra försäkringar!

:bow::bow::bow:

Känns som du har bättre koll än vad jag hade när jag köpte min första för 20 år sen. (Första bästa billiga på galoppen och jag hade inga pengar till sadel heller. Den hästen hade jag i 11 år :))

Det som jag tycker är viktigast -
Är du beredd att bita ihop, gilla läget och lösa problemen som uppstår? Hästen är sjuk, uppför sig inte som du tänkt osv.
Har du någon som kan backa upp dig ekonomiskt när kalkylerna spricker?

Det kommer gå på tok och ekonomin kommer gå åt skogen ;). Men det kommer det även göra om du väntar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama