Jag vill ha en egen häst!!!

Sv: Jag vill ha en egen häst!!!

Okej! Jag tycker inte att du är fel ute alls. Jag tycker ofta att många är väl hysteriska när det gäller krav på kunskap och pengar när det gäller häst. Hovslagare och fodret för mina två hästar är 1500 per häst i månaden. Jag har inte tagit upp kallhyra då jag har hästarna hemma. Så 3000 för en stallplats inkl. foder och strö tror jag inte är omöjligt ute i landet. Utöver det läggs ca 1500 kr per år och häst på försäkring (lågt livvärde). Utrustningen har jag så det kan jag inte säga så mycket om, men en bra sadel köper man knappast en gång i månaden och många sadelfirmor har dessutom avbetalningsmöjligheter på sadlar som man kan utnyttja.

Som exempel kan jag ta fullservice-stall i min närhet i Stockholms län (obs!) tar 5000/månad, men då ingår precis allt inklusive mockning, ridhus och ridbana etc. och ett toppmodernt stall med superfina hagar.

Sedan det där med kunskap. Får man aldrig vara nybörjare??? När det gäller den biten så är mitt råd att du söker stallplats där det finns goda träningsmöjligheter i krokarna och att det finns flera erfarna hästägare som står i stallet. Naturligtvis ska du ta dig en tur till biblioteket också :)

Lycka till i hästletandet!

2500 för hovslagare mat och stall är rimligt och har man tur kan det bli lite billigare, men bakar man in annat där också som utrustning (när man precis skaffat häst är det många prylar som behövs), försäkring, extramat, avmaskning, rutintandvård mm ja då räcker inte pengarna långt.

Du är redo, för du inser dina begränsningar. Men se till att välja en stallplats där stallägaren och de andra är gulliga och hjälper till när du oroar dig (för det kommer du att göra) över gallor, ömma ryggar och annat. Och ta för allt i världen hjälp av någon kunnigare person när du ska välja och provrida hästen. Köp en häst som är någotsånär färdigutbildad och inte alltför ung (minst 8 år), och redan vet hur den ska bära sig - och dig. Att köpa unghäst som första häst tror jag generellt sett är oerhört olämpligt, om man inte skaffat sig enormt mycket erfarenhet på annat sätt. Se till att det finns ekonomiskt utrymme för att rida för tränare med jämna mellanrum. Tänk på att du måste ha råd med veterinär, både vaccinationer och eventuella akututryckningar, hältutredningar och annat. Räkna med att det tar ännu mer tid än du tror, och att skritt på lös tygel inte kommer att räcka som motion. Du måste ha tid att rida minst tre-fyra gånger i veckan, annars kommer din häst att få olika problem av för lite motion. Och tro för allt i världen inte på allt folk säger och skriver på detta forum. Skaffa dig en bra bok om horsemanship, läs på om foder och hästhälsa generellt. Och var snäll med din häst. Låt inte någon få dig att tro att våld är den rätta vägen.

Lycka till!

Fast jag vill inte ha helinackordering heller. Jag vill mocka varje dag! Åh, vad jag längtar efter att få mocka! :D

Jag har sett annonser från kollektivstall (eller vad det heter) här i närheten där "allt ingår" i matväg för strax under 2000. Kallhyra här i närheten har jag sett för 500-1000 kronor och jag har även funderat över lösdriftsalternativet (i sådant fall att jag hittar en häst som redan går på lösdrift så känns det vettigt) som jag har sett för 1200-1650 inkl. grovfoder.
Alltså: Summorna för stallplats och mat (om det bara är grovfoder som går åt, det vet man ju naturligtvis inte på förhand.) är ingenting jag tagit helt och hållet ur luften. 500 kronor/ månad för hovslagare har jag hört är "normalt".

Och jag har räknat med att ha en renodlad "hästbuffert" á till-att-börja-med halva hästens inköpspris, dvs - köper jag en häst för 30' (jag har ingen aning om vad som är "lagom häst för lagom mycket pengar" för mig. men jag hoppas att det löser sig om man väl börjar provrida.) så ska jag ha en buffert på 15', en buffert som man sedan sparar undan mer och mer i så att den hela tiden växer.
En buffert att kunna använda för att i så fall kunna köpa en ny sadel. På förhand kan jag ju också säga att jag inte har något intresse av att köpa en sadel för 10-20' kronor. Då rider jag hellre barbacka! ;)
(Nej, jag skulle aldrig rida en häst med en sadel som inte passade eller om hästen fick ont av sadeln, men jag skulle iallafall lägga ner enormt mycket engagemang i att hitta en annan lösning innan jag köpte 20'-kronorssadeln.)

Jag såg nu att jag skrivit ihop det här med "pryttlar" under "drift-kategorin, och med vissa av de olika alternativen så kan det nog bli lite tajt, det inser jag nu.
Men om man fortfarande tänker 2500 i drift, alltså för stallplats, hovslagare och mat nu, 800 i snitt för träningar = 2500+800=3300 och det lämnar alltså mellan 700 och 1700 kronor (med min utgångsbudget och med min i-värsta-fall-budget) över till pryttlar och buffertsparande.

Alltså, jag är så glad att jag inte var med i Buke innan jag skaffade häst, för om jag hade frågat om jag var redo hade jag förmodligen blivit totalt nedtryckt och aldrig någonsin skaffat, i stället för att ha tutat o kört och nu varit hästägare i över 5 år. Rida hästen i form eller göra en grovfoderanalys hade jag inte en suck om, men båda lärde jag mig fort för att det går fort när man har egen häst. Inlärningskurvan blir brant uppåt s a s. Och kul är det.

Jag tycker absolut att du verkar redo - du verkar vettig, inser att det kostar, inser att man måste fortsätta rida lektion även när man "blivit egen", inser var dina luckor ligger, med mera med mera. Då har du goda förutsättningar.

Se bara till att ställa in hästen på ett stall där det finns kunnigt folk som kan hjälpa dig att komma in i rutinerna.

Och räkna med att det kostar mer än du tror ;) det finns alltid en sak till som man "behöver"...

Klart att du ska ha egen häst! Men se till så att du får stallplats i ett stall där stallägaren eller någon av de andra inackorderingarna är villig att hjälpa dig. Låt det kosta lite i början ifall det behövs, det är väl investerade pengar.

Sen ska du aldrig glömma att det går att läsa sig till mycket om hästars behov och hur man tar hand om dem på ett bra sätt. Vad gäller foder så tycker jag att du ska läsa "Hästens Näringsbehov" av Christina Plack. Den är väldigt bra och detaljerad utan att mista de pedagogiska bitarna.

Du ska också läsa lite böcker om hästarna vardagliga skötsel. Susan McBane har skrivit "Allt om hästen", men det finns nog liknande böcker som också är bra.

Ett annat tips är att köpa/låna boken "Att köpa häst" av Anna Schager. Den är matnyttig för någon som inte är så insatt i hästvärlden.

Iväg till biblioteket och låna eller så köper du hem. Det är alltid bra att ha så att man kan kolla upp saker en gång till.

Sen är det ju så att man lär sig genom att ha häst. Du kommer att lära dig massor de första månaderna och det kommer att vara väldigt roligt att få känna på hur det är att äga sin egen häst. Men du behöver hjälp. Inte någon som är supersuper van, men någon som är vettig och erfaren. Det behöver ju inte vara proffs, men vettiga människor som har bra hand med hästar. Hästhållningen är det viktigaste hos stallägaren, ridningen klarar en tränare av att hjälpa dig med. Så skaffa stallplats i ett stall där du gillar upplägget.

*antecknar boktitlarna*
Jättemycket supernyttig information - jag tänkte att jag skulle fråga om tips på böcker där man kan lära sig om just foderstater(-ar?) och hästar pch hästköp, och så har du redan gjort det! :) Jag har klickat hem allt utom "Allt om hästen" som står som "definitivt slut", antar att jag får låna den på biblan! :)

Och så vill jag tacka ALLA er som tagit er tid att svara kring mina frågor, det får mig att känna mig lite tryggare och mycket förväntansfull inför framtiden. Att man liksom känner att den dagen då man kommer ut och börjar leta stallplats och hittar rätt och hittar ställen med människor som er som är villiga att dela med er av era kunskaper. Det gör mig lycklig! :)

Lycka till, oavsett ifall du köper egen, tar foderhäst eller blir medryttare!

Jag är måhända lite överdrivet noggrann med hästbudget, både jag och min fästman har fast anställning med bra löner och låga utgifter. Ändå tycker jag inte att jag har råd att ha häst:o (jag rider inte alls just nu för jag tycker det är så jäkla dyrt + att jag har en del trasiga kroppsdelar)

Fast nu då jag tänker efter beror det ju helt på hurudan häst och hurudan utrustning man "nöjer sig" med.

Ja då ska hon ju verkligen ha otur för det har inte hänt mig under mina 25år med häst.
Tycker f.ö att folk köper sjukt dyra sadlar nu för tiden..

Visst är det möjligt, men säg att hästen har en knepig rygg, där den enda passande sadeln råkar kosta just 20000?

Eller om hästen blir sjuk kan det bli riktigt dyrt

Jag röstar på medryttar häst först. Det finns absolut inget negativt med det, utan ts får spara pengar och lära sig ännu mera!

Tack! Hittar jag en medryttarhäst som jag funkar ihop med så börjar jag väldigt gärna där. Och innan jag köper egen kommer jag förmodligen att börja med foder- eller hyrhäst, om jag hittar någon som passar! :)

Medryttarkonceptet skulle passa mig jättebra (och innebära att jag kunde spara ihop ännu mer pengar och alltså ha mer till såväl häst- som backupbudget... :D), men jag har ärligt talat inte sett en endaste annons under det senaste halvåret som skulle kunna tänkas passa mig.
De annonser jag ser verkar snarare söka efter professionella beridare än någon som bara har ett par års ridkunskap i bagaget.

Jag kan lägga till en boktitel - jag tycker att Mats Mellbergs "Hästhållning i praktiken" är något av en bibel. Den har kapitel om allt från foderstater till stallskötsel till hälsovård. Och MYCKET om säkerhetstänkande i hästhanteringen. Ska du läsa en bok ska det vara den, sen kan du fördjupa dig i olika saker genom olika böcker.

Håller med om "Att köpa häst", den är bra.

Lycka till!

Jag beställde den med! Nu har jag att göra! :D

Hej!

Jag tror aldrig man är redo att skaffa häst (eller barn), men man gör det ändå och sen får man lära sig det man inte kunde innan.

Du låter vettig och det låter som om du tänkt igenom det hela.

Angående ekonomin kan jag bara ta min häst som exempel. Vi har stått på lösdrift, med kallhyra på 900 kr. Med hö och strö har jag snittat på 1500 ungefär/månad, men då har jag även räknat in sommarmånaderna när vi endast betalat kallhyran.

Det som kostar är ju allt det andra. Jag betalar 1400 var 6e vecka för skoning, sen är de vaccination (runt en 1000-lapp har det blivit senaste gångerna för 1-2 sprutor), tandkoll och åtgärd (2000, tror jag det var). Träning i dressyr varannan vecka 700 kr/månad och träning hoppning varje vecka 1200/månad.

Mineraler och tillskott till hästan har jag sluppit köpa då vi har väldigt bra värden i vårt silage.

Min häst har en svår rygg och i somras köpte jag sadel för 20.000 kr, visst en engångskostnad, men det är mycket pengar. Diverse grimmor, grimskaft och borstar behövs också, dom har en tendens att få fötter.

Och såklart alla de oförutsedda utgifterna.. Veterinärräkningar varje månad på minst 2000 (ja häst skadar sig och är halt), när dessutom häst är oanvändbar och inte får belastas alls. På sin höjd gäller korta lugna promenader- annars boxvila.

Så räkna högre eller se till att spara ordentligt. Beroende på ras kostar försäkringen också, min förra häst låg på 11000/år.

Lycka till i jakten och försök hita en snäll och trygg häst och ett stall med hjälpsamma och prestigelösa människor så kommer det gå superbra! Räkna också med att lägga tid på träningar (och lyssna inte på dom som säjer att hästen går sönder bara för att du inte rider den "i form". Titta på diskanshästarna, dom går i en egen friare form och där har vi hästar som håller!

/Lavinia

Ja då ska hon ju verkligen ha otur för det har inte hänt mig under mina 25år med häst.
Tycker f.ö att folk köper sjukt dyra sadlar nu för tiden..

Samma här. Jag har tre sadlar som jag har haft lääänge och alla mina hästar utom två har kunnat ha dem. De hästar som inte kunde ha dem fick egna begagnade sadlar. Jag tycker att sadelhysterin bland amatörer är löjlig ibland. De flesta som har flera hästar använder samma sadlar på alla hästarna.

Jag tycker absolut TS ska skaffa sig sin häst. Bara var öppen för att ta hjälp. :)

Jag tycker du verkar mogen till att skaffa häst. Återkommer med utförligare svar efter ridturen

Var bor du?

Det är ju lite olika stallkostnader beroende på var man bor.

Det finns ju ställen som hyr ut hästar, tex ridlägerhästar. Det brukar vara ganska förlåtande djur.

Sen kan du väl själv åka på ridläger om du inte får tag i nån häst?
Då blir det en hel veckas träningsvärk i både kropp och knopp ;)

Kanske det dessutom finns något stall i närheten där du kunde få sköta någon häst eller hjälpa till med mockning och utsläpp osv? Där kunde du få lära dig en massa utan att nödvändigtvis behöva ha en medryttarhäst. En sköthäst helt enkelt?

Tips 1:
Kolla om de lokala föreningar som anordnar kurser har någon kurs av intresse.
Bor du i Sthlm finns både föreläsning och kurs i "Att köpa häst" numer i utbudet. Ibland har man såna på distriktets förbund också. Eller på ridskolan?

Som tips nr 2 så fundera på om du kan rida ytterligare någon lektion i veckan
hos din ridskola tills du är i mål med hästköpet.

Hör också med dem om de anordnar teorikurser som kan vara av intresse. Har du någon tränare/hästvan/kunnig (vettig) människa som kan hjälpa dig att leta häst? Har du möjlighet att vara uppstallad på ridskolan och då få råd/tips om det behövs?

Jag tycker absolut att du verkar redo - du verkar vettig, inser att det kostar, inser att man måste fortsätta rida lektion även när man "blivit egen", inser var dina luckor ligger, med mera med mera. Då har du goda förutsättningar.

Se bara till att ställa in hästen på ett stall där det finns kunnigt folk som kan hjälpa dig att komma in i rutinerna.

Håller med :bow:
Hur ska man någonsin komma ifrån nybörjarnivån om man tar/får möjligheten att utvecklas?

TS, som många andra skrivit. Ta hjälp av någon riktigt kunnig när du väljer häst, sen bosätter du den i ett stall med bra hästfolk där du känner att du får bra hjälp och kan utnyttja deras kontakter av veterinär/hovslagare/bönder/tränare etc.

Rider du på ridskola nu? Finns det möjlighet att innackordera hästen där?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama