Jag vill ha en egen häst!!!

Sv: Jag vill ha en egen häst!!!

jag kommer skaffa min första egna häst så fort jag får ett jobb, något som jag tänkt göra sen 5 års ålder, alltså i 20 år :)...
Jag har hållt på med hästar från 5-17 års ålder (ridskola sen har kusin haft häst på våran bondgård, hyrt sommarhäst), sen haft uppehåll ett tag, sen har jag varit medryttare på en kompis varmblod tills hon tyvärr fick ta bort han pga ålder :(. Har nu flyttat söderut, skaffat mig en ny vän och börjat sköta om hennes häst/ar.
Viss har jag tappat mycke av ridningen och sånt men jag ger mig f*n på att jag ska klara det, genom att prata med hästfolk så får man så mycke hjälp.
Men jag hoppas verkligen jag hittar ett stall där det är trevliga människor, eller köper ett själv...det värsta med denhär sporten är snobbiga tjejer tyvärr...varit mobbad förr då jag gick på ridskola så jag vet hur det är. Men det ska inte få stoppa mig nu när jag är äldre, fått skinn på näsan och verkligen känner att jag vill satsa på dethär! Sen så ska jag inte ha barn alls så hästen får ta all min tid :)!...

Ja, jag rider på ridskola nu och att stalla upp där vore idealiskt men det blir alldeles för dyrt tyvärr. Jag bor dessutom ett par mil utanför "stan" och jobbar åt andra hållet, då blir det liksom någon tusenlapp till i månaden bara i bensin till och från stallet iochmed att man lär behöva åka dit varje dag.

Bor faktiskt granne med ett par-tre stall och ser hästar från alla håll genom fönstren varje dag men har inte vågat utforska det mer än så. Än...
Det känns liksom lite mycket begärt på något vis, "Hej, jag kan ingenting, vill ni lära mig?" Varför skulle man vilja det egentligen?
Att stalla upp på ridskolan blir ju enklare ur den aspekten, men det dröjer innan jag har den ekonomiska möjligheten.

det värsta med denhär sporten är snobbiga tjejer tyvärr...varit mobbad förr då jag gick på ridskola så jag vet hur det är. Men det ska inte få stoppa mig nu när jag är äldre, fått skinn på näsan och verkligen känner att jag vill satsa på dethär!

Gud vad jag känner igen mig, har haft det precis som du! Jag slutade själv att rida ett tag i tonåren då jag bara inte stod ut med de snobbiga tjejerna i stallet! Nu skiter jag i om jag inte alltid får till formen eller den perfekta bakdelsvändningen på ridskolan, jag är ju ändå där för att lära mig!

Nu läste jag inte hela tråden så har inte riktigt men som svar på första inlägget:

Jag tycker du ska skaffa häst, absolut. Som tidigare sagt i tråden, vissa köper häst efter en turridning och klarar det utmärkt. Och det verkar ju som du har planer att rida för intruktör och dyl, och så länge man har ambitionen att bli bättre och är beredd att lägga ner tid och arbete på det tycker jag absolut att du är redo att skaffa häst. Okej om du inte alltid lyckas rida hästen i ändamålsenlig form, men så länge du har ambitionen att lära dig det tycker jag inte att du ska tveka! Tänk så mycket tid du får att träna på just det när du väl har din egna häst!

Jag tycker du verkar mogen till att skaffa häst. Återkommer med utförligare svar efter ridturen

Utförligare svar:

Du är väl medveten om att det inte alltid är guld och gröna skogar att ha en häst. Du har till och med kollat upp lite priser i området där du bor.

Sedan är du medveten om din kunskapsnivå. Viktigaste är viljan att lära sig! Ingen kan allt när man skaffar sin första häst. Däremot är det viktigt att suga i sig kunskap när man kommer till en situation som man inte själv kan eller bemästrar. Lita på magkänslan. När jag började med hästar fick jag många tips och råd. Men det absolut bästa rådet var att lyssna på många och gör sen det du själv anser passar dig och din häst.

Fråga runt i området där du bor så du får nära till stall och ett stall som passar dina behov. Människor som har samma värderingar som du och som kan hjälpa dig lite på traven.

Min erfarenhet när jag skaffade egen häst var att ha ridit på ridskola i 3 terminer, slutade efter den 4e eftersom det blev fördyrt för mina föräldrar. Eftersom vi bara hyrde den första hästen i 8månader och stallägaren skulle flytta när hyresperioden var slut så fick jag ha hennes 1åring på foder. Idag 10år senare så har jag kvar den ponnyn och bättre klippa får man leta efter. Vi kan inte gå i form om inte en tränare är där och säger hur vi ska göra. Och det tog måååånga år innan vi ens började träna lite seriösare på ridbanan. Men summan av kardemumman är att många anser att det är en helt fantastisk ponny. Vi kan fatta galopp i båda varven, hoppa, rida ut, rida och bada, åka transport. Visst har jag fått träna allt detta själv men det viktigaste har varit att ha folk att bolla idéer med och som har mer erfarenhet än jag själv.

*kl*

Vill önska TS all lycka till i sitt hästletande :)! Det viktigaste är att ta hjälp, både vid inköp, skötsel och träning. Försök få med dig någon erfaren även när du letar häst. Någon som med vant och kritiskt öga kan hjälpa dig att göra ett bra urval av din framtida vän. Naturligtvis ska den vet.besiktigas innan köp, men att ta med sig en erfaren person vid provridning är väldigt bra. Redan där kan man "sålla agnarna från vetet".

Vad gäller sadel, har jag aldrig i hela mitt 30 åriga hästliv köpt en sadel för mer än 10.000 kr och då har jag haft hästar med olika sadellägen. Det finns bra sadlar på begagnat marknaden. T ex är engelska sadlar ofta prisvärda. Min senaste sadel (som passar finemang), Morris and Nolan köpte jag för 4.000 kr. En hel del ridsportbutiker har ett bra utbud av begagnat och personal som är kunnig och kan hjälpa dig prova ut.

En kostnad som du också måste kalkylera med vad gäller träning är om du måste ta dig till en tränare för att rida lektion. Hyra av hästsläp alt. inköp av hästsläp. Vintertid kan det exempelvis vara svårt att rida i paddock och då tillkommer ofta ett manegekort för att få tillgång till att rida i en manege.

Tack! Hittar jag en medryttarhäst som jag funkar ihop med så börjar jag väldigt gärna där. Och innan jag köper egen kommer jag förmodligen att börja med foder- eller hyrhäst, om jag hittar någon som passar! :)

Medryttarkonceptet skulle passa mig jättebra (och innebära att jag kunde spara ihop ännu mer pengar och alltså ha mer till såväl häst- som backupbudget... :D), men jag har ärligt talat inte sett en endaste annons under det senaste halvåret som skulle kunna tänkas passa mig.
De annonser jag ser verkar snarare söka efter professionella beridare än någon som bara har ett par års ridkunskap i bagaget.

Sätt ut en egen annons istället :)

Hoppas du snart hittat en trevlig medryttarhäst.

Sålänge det finns hästkunniga människor i närheten som kan hjälpa dig så tycker jag att du är redo om du är helt säker på att ekonomin håller :)
Många i denna tråden tycker nog inte riktigt att jag var redo att köpa en häst, men det gjorde jag! Oj så busigt ;) Skämt o sido, jag är inte alls så duktig på att rida, men jag tar hand om min häst precis lika bra som tävingsryttarna i stallet, lär mig nya saker varje dag av dom! Nästa vecka ska jag rida min första lektion för en ny tränare, jag är mycket väl medveten om att jag inte rider som en gudinna, men jag vill verkligen lära mig. Viljan är det viktigaste när man har hästkunnigt folk som kan hjälpa en (och som står ut med att man frågar en massa :))

... Idag 10år senare så har jag kvar den ponnyn och bättre klippa får man leta efter. Vi kan inte gå i form om inte en tränare är där och säger hur vi ska göra. Och det tog måååånga år innan vi ens började träna lite seriösare på ridbanan. Men summan av kardemumman är att många anser att det är en helt fantastisk ponny. Vi kan fatta galopp i båda varven, hoppa, rida ut, rida och bada, åka transport. Visst har jag fått träna allt detta själv men det viktigaste har varit att ha folk att bolla idéer med och som har mer erfarenhet än jag själv.

Det är liksom precis det där jag önskar.... och längtar efter. :)

Det är bara att börja leta. Sätt upp lite kriterier som du gärna skulle vilja se att din framtida häst har.

Personligen anser jag att man inte måste ha en läromästare som första häst. Det viktigaste är att den passar en själv. Sen om den är 4år eller 16år har mindre betydelse. Och man lär sig mycket på vägen!

Även om det var väldigt lärorikt att ha en unghäst som behövde miljöträning, tranportträning, lära sig att stå stilla, sadelvänjning osv. Så tappar man mycket i ridningen. Jag hade turen att få rida på många olika hästar undertiden. Och jag har gått oändligt många mil med ponnyn bara för att hon skulle vänja sig vid många olika situationer.

Ett tips är att ta ut en tränare då och då för att gå igenom lite grejer i ridningen som kan vara användbart. Ex hur du kan inverka mer med sitsen, kroppshållning m.m. Man lär sig så otroligt mycket mer när man har läraren för sig själv. Viktigaste är att man har samma filosofi som läraren.

Men var inte rädd för att fråga, läsa och gå efter ditt sunda förnuft.

Bor faktiskt granne med ett par-tre stall och ser hästar från alla håll genom fönstren varje dag men har inte vågat utforska det mer än så. Än...
Det känns liksom lite mycket begärt på något vis, "Hej, jag kan ingenting, vill ni lära mig?" Varför skulle man vilja det egentligen?
Men säg som det är. Du rider på ridskolan, men du vill ha en egen häst. Som det är nu inser du att du behöver hjälp för att klara av att sköta en häst helt själv på egen hand. Så erbjuder du dig att hjälpa till i stallet med fodringar och mockning, in och utsläpp mot att någon kan guida dig och hjälpa dig.

Jag hade absolut sagt ja till en sådan person. Det går snabbt att lära upp någon. Hästhållning är inte hjärnkirurgi. ;)

Det hade, och har, jag också! I vår by bodde en lestadianfamilj med 15 barn, och alla flickorna ville rida. Tyvärr hade de ju absolut inte råd med det, så tjejerna hängde en del i vårt stall, och fick borsta, mocka och rida med oss på plats. Jag tror vi alla fick ut lika mycket av det hela, roligt var det.

Och ren lyx att få en renskrubbad box och en blänkande renryktad häst:love: Och ibland fick de sköta lunchgivan o.dyl.

Min ekonomi ser ut så här: stall inkl strö och hö 18 000, försäkring 7500, hovslagare 5900, kraftfoder ca 2000=33400 per år eller 2800 i mån. Det finns massa bra begagnad utrustning att köpa (men ta hjälp av sadelprovare så inte sadeln förstör hästen). Om du har en egen häst lär du känna den in på kroppen och kommer märka den dagen allt inte står rätt till. Jag tror du är redo med lite bra hjälp från stallkompisar. Köp en lugn stabil häst ta reda lite på raserna. Jag avråder dig från att köpa en travare vilket är lätt gjort när man har begränsad ekonomi och ännu inte så erfaren. Travare har ofta(inte alltid) skador och är avlade för att sätta bakbenen efter sig och inte under sig. Det gör det svårt för dig att utveckla din ridning. Fördelen är att de är mycket hanterade men det krävs en duktig ryttare för att få en travare i rätt sund ridform annars blir det varken bra för hästens eller ryttarens rygg. Halvblod som kanske är det naturliga valet skall man också tänka sig för. De är på senare år väldigt prestationsavlade och du får kanske en för känslig häst som kräver för mycket aktivering. Just nu är det köparens marknad på hästar och du borde kunna hitta en riktigt bra häst för pengarna nu om någongång. Det är lätt att bli förälskad i första bästa häst (som jag) men provrid ändå minst tio innan du bestämmer dig.
Lycka till

shit jag trodde jag skulle smälla av när det stod 18 000 i stallhyra ... innan jag fattade att det var per ÅR... :)

jag har typ bestämt mig för att försöka lägga band på mig själv och vänta ett halvår minst till, framförallt för att se till så att jag verkligen har pengarna över varje månad. Det är en sak att tänka att "det där kan jag vara utan" och att faktiskt vara utan det. Men också för att ge mig tid att lära mig mer, leta runt lite försiktigt efter stallplats och ge medryttarlösningen en ärlig chans.
vad gäller val av ras så... jag har inte tänkt skaffa en varmblodig travare. jag har fått för mig att de lätt blir heta och är lite väl mycket "full fart framåt" för min smak (men det kanske bara är fördomar?). dessutom är jag lite större (80+) och varmbloden är väl inte så värst viktbärarande?
Jag är jättesugen på en kallblodig travare däremot (jag har aldrig träffat någon men har bilden av att de är lugna och envisa) men vill ha en som är inriden och lagom mycket utbildad. Det finns ju lätt mest att välja på bland halvbloden då. Är jättesugen på islandshäst, men gillar hoppningen lite för mycket (eftersom jag fått för mig att man inte kan hoppa speciellt mycket högre än typ 60 cm med islandshäst (men här är jag säkert ute och cyklar helt och hållet))..
Tinker är också ett hett alternativ.
Men sett till "lynnet" eller vad det heter så är jag mest bara ute efter en snäll häst som gillar att jobba lagom mycket, som man hellre ber två gånger än en halv till att börja med (alltså ingen alldeles för känslig häst) men absolut ingen som man måste tjata på tio gånger. En häst som inte får krupp av att få stå ett par dar i sträck om jag jobbar sent. en häst som gärna får vara inkörd, för det tycker jag verkar hur kul som helst (även om jag bara provat några gånger).
en häst som gärna är, precis som någon tidigare skrev, runt 8 år.

Haha, som ni märker så är jag inte ens i närheten av att veta vad jag letar efter... :D

Du kan mycket väl hoppa med islandshästar, vissa är riktiga hopptalanger men andra snarare går genom hinderna, däremot rekommenderar jag inte mer än lite småskutt med din vikt och en islandshäst å andra sidan så har dö tölten och det uppväger mer än väl hoppningen för mig :).

Kallblodig travare eller tinker låter som rätt riktning.

vad gäller val av ras så... jag har inte tänkt skaffa en varmblodig travare. jag har fått för mig att de lätt blir heta och är lite väl mycket "full fart framåt" för min smak (men det kanske bara är fördomar?). dessutom är jag lite större (80+) och varmbloden är väl inte så värst viktbärarande?

Äsch, det där är nog högst individuellt.
Min pojke vägrar att gå först (ingen vinnarskalle där inte.. ;) ) och masar sig fram utan att orka lyfta på fötterna vilket här lett till ett par turer ner på knä. :D
Men däremot har han sådan enorm livsglädje att han minsann kan få senap under svansen han också och bralla iväg som en galning. Men så snäll som han är finns knappt ord att beskriva! Utan bekymmer så kastar vi upp småbarn på ryggen och det är knappt han vågar ta ett steg! Detsamma med en handikappad man som brukade rida. Så stabil och omtänksam är det sällan man ser. :love:
Dessutom är jag nog 90+ och han har aldrig protesterat eller reagerat det minsta (dock kan man tro att han är korsad med en elefant!). Han har även haft några kilo tyngre ryttare fåtal ridturer.

Nog om det, som några andra har tipsat om så tror jag att du skulle satsa på att vara medryttare/skötare ett tag tills du känner att du skulle klara av en 'kris' när du är själv i stallet. Det kan ju vara allt ifrån att ta beslut angående sår till att kunna reagera när ni är ute och rider.

Om jag vore dig så skulle jag kika in i de stall du nämner i din närhet! Om inte annat kanske dom känner någon som behöver lite avlastning med sin häst. :)

Men inte är väl den kallblodiga travaren särskilt lugn?

Beror ju mycket på vilken individ det är och hur den är utbildad. Samma som alla andra hästar. Jag hade ett ånglok till kallblodstravare som jag inte klarade av.

TS har du funderat på fjordhäst? Min favoritras! Lugna och godmodiga med envishet som få. Jag hade satsat på en äldre häst (8 år och uppåt) med en trygg bakgrund som du kan lära dig av. Ju mer oerfaren man är själv desto mer erfaren häst ska man leta efter.

Sålla bort de stissiga individerna, de ger dig bara problem. Leta efter en trygg häst och ragga upp hästfolket i stallarna intill så att de hänger med och hjälper dig i din jakt på rätt häst! :)

Lycka till, och låt det ta tid - du tänker helt rätt! :)

Visst har jag funderat på fjordhästen! Satt och kollade för ett par dagar sedan på hon holländskan med Super Guus och helt plötsligt kom fjordhästen i ett annat ljus i mina ögon (säkert mest pga detta med manen, jag har aldrig sett en fjording som inte haft stubbman tidigare).
Enda nackdelen skulle väl då isf vara att de är lite små, läste om rasen på wikipedia där det stod att de kunde vara upp till 1,50 höga. jag tycker 1,65 brukar kännas "lagom". Samma sak med tinker där också, lite låg mankhöjd...
men fjordhästen ligger med på min topplista, tillsammans med tinker, kallblodstravare och ett lagomt halvblod.
Sen har jag också sett flera annonser på fjordingar som varit inkörda vilket är ett stort + i mina ögon..

Jag får skriva ut den här tråden sen med alla fina tips som jag har fått! Jättefina tips vad gäller allt från böcker till hästpersonligheter! jag är jättetacksam verkligen.

Ja, tölten är fantastisk. Det är just den som lockar med islandshästen. Häst nummer 2 får bli en islandshäst... *drömmer vidare* ;)

De flesta kallblodstravare jag träffat är inga lugna "nybörjar"-hästar. Helt underbara är de, men kräver ofta rätt mkt av sin ryttare.

En trevlig fjord däremot, en som är lagomt pigg och lagomt allround som du kan använda till allt möjligt skulle jag nog rekommendera :) , helst eftersom många är inkörda till skillnad från halvbloden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama