Jag vill ha en egen häst!!!

L

Lilla_Lady

Om mitt utgångsläge:

Jag tror att det finns en magisk gräns nånstans, och att när man har gått över den gränsen så kommer ni "annat hästfolk" att tycka att man är mogen att skaffa en egen häst.
Vart den gränsen går kan jag inte svara på. Det vet ni andra bättre än jag. Jag formulerar 2 frågor i den löpande texten nedanför...

Jag är inte i närheten av den magiska gränsen, så mycket vet jag. Jag är inte i närheten av redo men jag kanske har ekonomin snart. (inte så att jag har 10 000 över i månaden (då skulle jag inte starta den här tråden), men iallafall lätt 4 k och 5 k om det skulle vara absolut nödvändigt.) (och då tänker jag 2500 i drift (stallplats, hovis och "pryttlar" och mat), 800 för träningar/lektioner och resten till sparande/vacc/försäkring och annat som dyker upp.).

1. Är jag ekonomiskt helt och hållet ute och cyklar? Är det här en enormt jättedum idé?
(Ledning:
Jag har inte någon enormt kunnig hästmänniska i min absoluta närhet.
Jag har inga exakta uppgifter på vad en stallplats kommer att kosta, men sökningar på blocket, buke och hästnet har gett mig uppfattningen att detta borde vara ett rimligt pris, åtminstone i dagsläget.)

Faktum kvarstår: jag vill fortfarande ha en egen häst. Snart, helst igår. Jag är helt enkelt inte nöjd med att rida en gång i veckan, jag vill rida varje dag! Eller iallafall få vara i stallet varje dag och pyssla lite och kanske rida varannan dag. Jag vill ha en egen häst.
Inte för att tävla med, jag har inga sådana ambitioner alls (vill jag säga, men det är klart att det inte är något som jag vill utesluta helt, om det är så att man liksom utvecklas jättemycket tillsammans och helt plötsligt känner att man vill "visa upp sig", men det är verkligen någonting som jag på förhand känner att jag kan leva utan). Jag är jättenöjd på den nivån som jag är nu, även om det mest handlar om att öht kunna få till en fungerande galoppfattning, någon framdelsvändning kanske och att jag för det mesta sitter på rätt sittben. Även om det är på den nivån det är.

2. Jag är nöjd på den nivån där jag är, men räcker det? Kommer jag att ha sönder hästen (för det är min största mardröm)?
(Ledning: Jag kommer inte att sluta rida lektioner, utan hoppas på att det kommer finnas en möjlighet att antingen fortsätta i min lektionsgrupp där jag rider nu eller iallafall rida ett par privatlektioner i månaden.
Jag tror inte att jag kan rida en häst i form.)

Jag hade velat utveckla detta mer, och formulera fler frågor men det börjar kännas som en halv uppsats så jag stannar här.
Men på sätt och vis vill jag jämföra det med att skaffa barn. Apropå den där grejen med att vara redo. Det kostar också en himla massa pengar, och man känner nog aldrig att man är riktigt redo. Och jag vill inte ha några barn... Jag vill bara ha en häst!

Tack på Förhand! :)

Sv: Jag vill ha en egen häst!!!

Jag tror du är ute och reser bär det gäller ekonomin. Om du inte har enormt låg stallhyra så lär grundkostnader mycket lågt räknat för en häst i månaden.

Skor 300 kr
Försäkring 300 kr
Mat 600 kr
Strö 250 kr
Vaccination/tandvård/avmaskning-träckprov 100kr
Pryttlar (sadelstoppning, shampo, lädervård, myggmedel, sårvård mm, förnying av utrustning) 200kr

=1750+stallyra+resor. På sommaren kan det bli billigare om hästen går på bete men det beror på stallet.

Inte mycket över till kallhyra direkt. Hittar du en stallplats där ägaren mer eller mindre sposrar din häst kan det gå ihop, men det är mycket som kostar förutom mat och husrum. Mina siffror är dessutom låga.

Kunskapsmässigt är det knepigt, det finns de som bokstavligen köper sin första häst efter att ha varit på en turridning eller två och ror hem det och andra som har ridit i många år har goda ridkunskaper och ändå har trubbel. Sunt förnuft, kunniga människor i omgivningen och en vilja + en lämplig häst räcker långt. Ingen hjälp, fel häst och oförmåga/ovilja att lära och det kommer aldrig att funka.

Jag tror att du är redo att skaffa dig en egen häst eftersom du är medveten om vad du gör. Det som är viktigt är att du skaffar dig rätt typ av häst och att du ser till att hamna i ett stall där det finns kunniga människor som kan hjälpa dig ifall det behövs.

Rätt typ av häst för dig är en äldre, stabil häst med mycket rutin och erfarenhet. Ras spelar ingen större roll, det viktiga är hur hästen är. Om du inte kan rida hästen i form och balans går det alldeles utmärkt att rida med inspänningstyglar (typ gummisnodd) för att få hästen att hålla bättre. Ett alternativ är ju självklart också att låta en duktigare ryttare rida hästen ibland, om du känner att det behövs. Att du åker och tränar med hästen är precis som du skriver också viktigt.

Vad gäller ekonomin vill jag inte uttala mig, då vi alltid haft våra hästar hemma på gården.

Lycka till! =)

Jag är ledsen att säga det men nej, du är inte redo. Man bör kunna rida sin häst i en ändamålsenlig form för att hästen inte ska gå sönder.

Vad gäller ekonomin så kostar mina hästar ca 1500 kr styck/månad om jag inte räknar med vad stallet kostar. Då tillkommer sparande till nya sadlar och annat man måste ha och sparande till buffert för veterinärvård.

Som exempel så kostade min första häst ca 40000 kr på 18 månader när hon blev sjuk. Då hade jag en bra försäkring med fast självrisk och mediciner ingick. Även om man har en mycket bra försäkring så är det ändå väldigt mycket som inte ingår i en försäkring.

Du har inte funderat på att bli medryttare eller skötare på en häst.
Hittar du bara rätt hästägare, kan du få ett bra och lärorikt samarbete.
Läs böcker om hästsköttsel.

Själv var jag inte i närheten av den magiska gränsen när jag fick häst av mamma och pappa. Åtta år gammal ridigt nästan ett år (så kunde nästan allt), inga hästkunniga föreldrar. I början hyrde vi in hos en hästägande granne. Men då hästarna inte trivdes flyttade vi till ett eget stall. Inget bra stallklimat, ungar som lekte och skrek runt hästen. Fortsatte att rida på ridskola och senare även privatlektioner. Hade fortfarande hästkunnig grannar som gav råd samt att man kunde fråga instruktören om det var något.

Hur det gick med hästarna, den ena dog av in tarmbakterie (tror vi vetrinären han inte ut, hade en häst med liknade symtom, som den var tvungen att stanna hos) efter sju år. Det blev syrrans häst, de startade i flera hopptävlingar och hade sju år tillsamnas. Den andra går här fortfarande ( var tre månader när vi köpte honom), det största misstaget med honom var att inte sälja honom när han var fem år. Då varken jag eller syrran kunde ta tillvara honom ordentligt.
Han är 20 i dagsläget.

Något som är viktigt att komma ihåg, är att när man skafar häst. Är att man får massa goda råd om hur hästen ska sköttas, och det är du som ska se till. Att du följer de råden som passar dig och hästen.
Det är inte alla råd som gör det.

Vår häst är ganska billig, skulle jag tro.

Stallhyra: från aug-december 1700:-, nu 1850 (höjt p g a höpriset). Under sommaren betalade vi lite mindre, cirkus 1200 tror jag.
I stallhyran ingår hö och torv samt utsläpp och väldigt många insläpp samt fodringar. Vi har ett schema där man skriver upp sig så ofta man kan.

Kraftfoder: är det inte jag som köper då jag delar häst, men jag har för mig att det ligger på ca 300:-. Där ingår mineraler.

Skoning: 1200:- varannan månad ungefär, så säg 600. Är vitt och duktig hovslagare, som hästen (och vi) tycker om.

Utrustning: Räknar jag inte :p Vare sig jag eller andra ägaren är några prylgalningar, men vissa saker måste man ju ändå köpa, speciellt i början när man inte har hunnit lägga upp ett lager ännu. Jag handlar en hel del begagnat, så summan blir ju lite lägre än om man köper nytt. Säg kanske 300:- totalt? Då räknas inte sadelinköpet in, och då fick jag köpa sadeln till ett kompispris på 2000.

Vi har ingen tränare just nu då vi inte har hittat någon, men annars så skulle jag väl räkna kanske ytterligare 600 kronor för det (tre lektioner i månaden). Och då är det en hyfsat billig tränare vi talar om.

3050:- kostar alltså vår häst i löpande kostnader, utan någon träning. Jag har inte räknat in vaccination, träckprov och dylikt. Inte heller försäkringen finns med i summan.

Även om jag inte är ute efter egentligen någonting annat än att skritta ut litegrann på så lång tygel som möjligt då jag inte rider lektion?
(OBS. jag tar överhuvudtaget inte illa upp, utan är snarare enormt tacksam över att ni uttrycker era uppriktiga åsikter!.)

Jag tycker inte att hon är ute och cyklar va gäller priset, det beror ju helt och hållet på vart man bor men jag kommer lätt undan med 2500 i månaden med min häst

Ett tillägg, i många stall ingår mat, strö etc i kostnaden men inte sällan får man köpa till en del även om allt ska ingå och när man kollar efter stallplats måste man ta med i beräkningen vad man får för pengarna.

Jag har funderat, och letat efter medryttarhäst. Men jag hittar inte något här i trakterna som passar mig. Jag är verkligen inte ute efter något "märkvärdigt", utan mest bara en häst som funkar bra ihop med mig som man kan rida flera gånger i veckan, eller iallafall samma en gång i veckan. Jag har märkt att det är en helt annan grej att "lära känna en häst" än att byta efter 3-4 gånger som det är på ridskolan.

Hahaha, "åtta år gammal ... (så kunde nästan allt)" det är exakt så som jag känner mig när jag börjar tänka att "men varför skulle inte jag...."

Tack! :)

Ja det beror väl mycket på vart man bor helt enkelt. Jag har tillochmed lagt på lite (baserat på mina sporadiska undersökningar.) Här kan man få helinackordering för runt 3000 kronor i månaden.

Att skaffa häst är som att skaffa barn man är aldrig riktigt redo men man växer in i det.
När man skaffar häst så är kan man aldrig veta hur mycket det kommer kosta eller inte kommer kosta. För man kan lägga hur mycket pengar som helst på hästen det finns inge gräns om man inte själv sätter den.

Det viktigaste att inse innan man skaffar häst är
1 aldrig vilja sluta lära sig.
2 alltid inse att hästen alltid är till 200 % beroende av dig.
3 att det vanliga livet innan hästen är över från och med att hästen kommer in i ditt liv är det den och alltid den som alltid kommer komma först.

Inser du det här så är du mogen att skaffa häst vill du inte leva med häst 24/7 och ge upp det mesta andra sakerna i ditt liv skaffa då inte häst.

man kan lära sig allt bara man är villig och vill kämpa att ha häst är som att ha barn, äkta man vara någons slavinna ha ett heltids jobb och någon som förskingrar dina pengar, allt samtidigt för det är i mälanåt totalt jätte vidrig jobbigt men ändå är det bästa som finns.

:)
Jag VILL ALDRIG sluta lära mig. Även om jag känner just nu att jag gärna tragglar på med skänkelvikningar och galoppfattningar resten av livet så känner jag mig själv och vet att jag i framtiden inte kommer att vara nöjd med "bara det". I övriga livet är jag som en svamp och suger i mig information om det jag är intresserad av till höger och vänster. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att bejaka mitt hästintresse förrän på senare år (jag är 26 nu).

och jag känner lite så att, okej jag vet inte vad en hovböld är. Men JA, jag tror ändå så pass mycket om mig själv att när den dagen dyker upp så ringer jag veterinären.

och jag vill liksom sätta någon/någonting annat framför mig själv. jag gör liksom inte det nu och barn står inte i stjärnorna för mig, jag varken vill eller kan. jag tror på riktigt att en häst kan fylla det tomrummet.
jag lägger mycket hellre mina pengar på en häst än på heminredning, krogbesök, onödiga bilresor och annat crap.
jag vill liksom "investera" såväl mina känslor som kapital i något som är mindre flyktigt och hästarna ger mig så himla mycket tillbaka på det planet!

Även om jag inte är ute efter egentligen någonting annat än att skritta ut litegrann på så lång tygel som möjligt då jag inte rider lektion?
(OBS. jag tar överhuvudtaget inte illa upp, utan är snarare enormt tacksam över att ni uttrycker era uppriktiga åsikter!.)

Alltså, det finns hästar som aldrig rids i någon bra form och som aldrig är skadade och det finns hästar som får kotledsinflamationer trots att de oftast rids i en bra form.
Om du enbart sitter och skrittar på lång tygel mellan lektionerna så kommer din häst inte att ha kondition nog att klara ett normalt dressyrpass och den lär bli jättebusig när den väl får springa lite. Givetvis beror det på hur ofta du har tänkt rida lektion men en häst som bara får gå ordentligt en gång i veckan lär gå sönder av det i längden. Det går väl an någon månad på vintern när underlaget ute inte tillåter annat än skritt men inte hela tiden.

Jag tycker att du först och främst verkligen ska gå in för att hitta en medryttarhäst där ägaren är villig att lära dej. Sätt upp lappar överallt där det rör sig hästfolk.

Sedan börjar du läsa, läs allt om foder, träning, sjukdomar, sadelinpassning, bett ja allt om hästar och under tiden sparar du ihop till en ordentlig buffert. Ska du köpa häst så behöver du ju pengar och du behöver pengar till övrig utrustning och ändå ha en ordentlig buffert för oförutsedda händelser kvar.

En mellanpris sadel kostar runt 10000 kr och då är den inte ens märkvärdig. Din häst kanske ändrar sig så att du behöver byta sadel. Då ska du ha kunskapen att se att sadeln inte ligger bra. Du ska också ha pengar att ligga ute med för det kan vara svårt att sälja sadlar och din sadelutprovare kanske inte vill köpa in din sadel. Din häst kanske har ett knepigt sadelläge som gör att mellanpris sadlar inte passar utan du behöver en sadel för 20000 kr. En ny sadel är inget man kan vänta med utan den behöver hästen genast för annars får du rida barbacka under tiden.
Det är sådant här du behöver kunna och veta.

Du behöver kunna hur man gör en grovfoderanalys, hur du använder den och hur du gör en foderstat. Du ska kunna justera foderstaten om din häst inte har samma behov som tabellhästen och du ska kunna se när det behövs. Har man kunskapen så blir det väldigt mycket roligare att ha häst och det blir också billigare eftersom man vet när man behöver veterinär och inte. Man vet när man behöver kraftfoder och blir inte lurad av alla dessa färdigfoder som är så "superbra". Man gör tex. inte misstaget att låta en häst ha problem med ögat några dagar utan man vet att när det gäller ögon så tar man ut veterinär på stört även om det skulle vara på jourtid.

Givetvis så lär man sig hela tiden även när man har häst men man behöver baskunskaper. Många skaffar häst utan att ens veta att schabraken behöver tvättas då och då eller tror att om man har gjort en grovfoderanalys på ett fält så gäller den alltid men det blir inget bra hästägande av det. Hästen är beroende av oss och när vi tar på oss ansvaret för den så tycker jag att man ska göra det med kunskap i bagaget.

Äsch, vilket skitsnack det är på dig i denna tråden!

10.000:- för en sadel till en hobbyhäst? Sånt köper man ju begagnat!! Det finns hur mycket fina sadlar som helst nu som säkert passar den hästen som ts skulle köpa för ett par tusen.

Dessutom går det att köpa hästar inkl all utrustning. Och just nu är det inte dyrt att köpa häst!

Lär sig gör man under tiden. Med en bra tränare och en bra stallägare kommer man långt. Jag har haft personer inackorderade hos mig som inte kunnat mer än att skritta ut och de har efter några år varit fullfjädrade tävlingsryttare med bra meriter i bagaget.

Klart att du ska ha egen häst! Men se till så att du får stallplats i ett stall där stallägaren eller någon av de andra inackorderingarna är villig att hjälpa dig. Låt det kosta lite i början ifall det behövs, det är väl investerade pengar.

Sen ska du aldrig glömma att det går att läsa sig till mycket om hästars behov och hur man tar hand om dem på ett bra sätt. Vad gäller foder så tycker jag att du ska läsa "Hästens Näringsbehov" av Christina Plack. Den är väldigt bra och detaljerad utan att mista de pedagogiska bitarna.

Du ska också läsa lite böcker om hästarna vardagliga skötsel. Susan McBane har skrivit "Allt om hästen", men det finns nog liknande böcker som också är bra.

Ett annat tips är att köpa/låna boken "Att köpa häst" av Anna Schager. Den är matnyttig för någon som inte är så insatt i hästvärlden.

Iväg till biblioteket och låna eller så köper du hem. Det är alltid bra att ha så att man kan kolla upp saker en gång till.

Sen är det ju så att man lär sig genom att ha häst. Du kommer att lära dig massor de första månaderna och det kommer att vara väldigt roligt att få känna på hur det är att äga sin egen häst. Men du behöver hjälp. Inte någon som är supersuper van, men någon som är vettig och erfaren. Det behöver ju inte vara proffs, men vettiga människor som har bra hand med hästar. Hästhållningen är det viktigaste hos stallägaren, ridningen klarar en tränare av att hjälpa dig med. Så skaffa stallplats i ett stall där du gillar upplägget.

Äsch, vilket skitsnack det är på dig i denna tråden!

10.000:- för en sadel till en hobbyhäst? Sånt köper man ju begagnat!! Det finns hur mycket fina sadlar som helst nu som säkert passar den hästen som ts skulle köpa för ett par tusen.

Dessutom går det att köpa hästar inkl all utrustning. Och just nu är det inte dyrt att köpa häst!

Lär sig gör man under tiden. Med en bra tränare och en bra stallägare kommer man långt. Jag har haft personer inackorderade hos mig som inte kunnat mer än att skritta ut och de har efter några år varit fullfjädrade tävlingsryttare med bra meriter i bagaget.

Problemet med att köpa begagnat i den prisklassen är att det ofta är trassligt att få hjälp med utprovningen och det är något man behöver som ny hästägare. De som åker runt och tar med sig ett gäng sadlar har oftast inte så billiga sadlar i lager så det blir till att prova kompisars eller köpa hem på vinst och förlust. Notan riskerar att sluta en bit högre även för normalhästen och är hästen svårsadlad så behöver man större budget eller tur.

Men du har rätt ofta så klarar man sig med mindre än 10.000. Jag förstår dock inte frågetecknet till att ge 10.000 för en sadel till en hobbyhäst, det är det många som lägger ut och mer därtill. En bra sadel är en förutsättning för bra resultat vid ridningen (om man nu inte föredrar barbacka).

Senast ändrad:

Ja det beror väl mycket på vart man bor helt enkelt. Jag har tillochmed lagt på lite (baserat på mina sporadiska undersökningar.) Här kan man få helinackordering för runt 3000 kronor i månaden.

Jo men 3000 är 500 kr mer än du räknat med och då ingår inte prytlar, försäkring, vaccination, extra mat (även om all mat ingår så köper de flesta något tillskott, proteinfoder, morötter mm det är sällan det ingår mer än absoluta grunden) skoning, tandvård mm.

Ett råd är att göra en budget och ta reda på vad det verkligen kostar och exakt vad som ingår i stallhyran och vad du behöver köpa till.

Hur har du räknat i din budget?

Visst är det möjligt, men säg att hästen har en knepig rygg, där den enda passande sadeln råkar kosta just 20000?

Eller om hästen blir sjuk kan det bli riktigt dyrt

Jag röstar på medryttar häst först. Det finns absolut inget negativt med det, utan ts får spara pengar och lära sig ännu mera!

Att skaffa medryttarhäst är inte alltid det bästa heller. Vad säger att ägaren till den hästen är lika självmedveten som TS? Åk och kolla runt på stall, hitta ett ställe med kunniga människor där du verkar kunna trivas! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama