Jag vill byta bilförsäkring men..

Lycanthrope

Trådstartare
Jag skulle tjäna nästan 5000/år på att byta försäkring på min bil, det vill jag givetvis göra!

Men jag fick inte avsluta och skaffa ny försäkring förrän huvudförfallodatum 1 september nästa år. Jag vill inte vänta till dess :cautious:

Men det borde väl funka att ställa av bilen och då avsluta försäkringen. Och ställa på den kort där efter igen? Hur länge måste den stå avställd? Vi har låst garage där den kan stå när den är avställd och oförsäkrad, om det så är en natt eller en vecka.
Det kostar ju en liten påställningsavgift men det är ju inget att snacka om direkt :)

Sv: Jag vill byta bilförsäkring men..

När du ställer av bilen så avslutar du inte försäkringen utan lägger den bara vilande. Enda sättet att avsluta försäkringen innan huvudförfallodag är vad jag vet att byta ägare på bilen.

Som skrivits ovan, försäkringen ligger vilande när du ställer av bilen. Byt ägare och du kan byta försäkring.

Har lite lån kvar på bilen som vi inte kan betala av än så kan inte skriva den på sambon heller :(

Googlade lite och verkade som en del hade ställt av bilen, man borde ju få avsluta försäkringen isåfall om man vill det :rage:

Mamma var iofs medsökande, så då borde jag väl kunna skriva över ägandet på henne?

Jag skulle tjäna nästan 5000/år på att byta försäkring på min bil, det vill jag givetvis göra!

Men jag fick inte avsluta och skaffa ny försäkring förrän huvudförfallodatum 1 september nästa år. Jag vill inte vänta till dess :cautious:

Men det borde väl funka att ställa av bilen och då avsluta försäkringen. Och ställa på den kort där efter igen? Hur länge måste den stå avställd? Vi har låst garage där den kan stå när den är avställd och oförsäkrad, om det så är en natt eller en vecka.
Det kostar ju en liten påställningsavgift men det är ju inget att snacka om direkt :)

När jag hade en bil som var dyr och försäkra och hittade ett billigare bolag så tipsade det billigare bolaget att det bara var att ställa av den och försäkra om den. Det fungerade fint för ett par år sedan. Tror jag hade bilen avställd ett dygn eller två. Det blir lite meck med att man får tillbaka skatten och måste betala in den igen men annars gick det smidigt.

Det där med avställning beror på vilket bolag du är försäkrad hos idag då de har lite skilda villkor på den punkten.

Det går att ställa av den, meddela försäkringsbolaget att man inte vill ha garageförsäkring.

Måste ju fråga bara, har du tagit upp det med ditt befintliga bolag och hört om de kan förhandla om? Ser ju inte bra ut för något företag att skilja så mycket uppåt jmfrt med annat. Förutsatt att villkor är någorlunda lika såklart.

Mvh Thomas

Jag googlade och såhär står det:
"Avställning?
När du ställer av ditt fordon via Transportstyrelsen skickar de ett meddelande till oss om detta. Har du halv- eller helfösäkring omvandlas din försäkring till en Avställningsförsäkring. Denna försäkring innehåller brand, glas, stöld, rättsskydd och vagnskada. Har du enbart trafikförsäkring läggs försäkringen och beviset vilande. Nytt försäkringsbrev skickas till dig."

Jag tycker det är idioti om jag inte själv kan välja att helt avslut min försäkring! Det måste väl gå på något vis? Om jag då ställer av den alltså, att jag helt och hållet vill avsluta försäkringen. Tänker aldrig beblanda mig med dom igen om jag inte måste.

Har inte förhandlat om pris, förklarade när jag ringde att vi har fått det så mycket billigare hos andra men fick inget svar på det. Vet inte hur man gör för att förhandla om priset, om det ens går. Känns bara skevt att det ska behöva vara så mycket dyrare.

Vet inte om jag kan ändra till bara trafikförsäkring och sedan ställa av bilen och då avsluta försäkringen helt och hållet.

Vet inte om jag kan ändra till bara trafikförsäkring och sedan ställa av bilen och då avsluta försäkringen helt och hållet.

Funkar inte, bara ägarbyte "löser upp" försäkringen
Men oftast går det att byta försökring från tex hel till halv om det nu är intressant.

Om mamma är medsökande på lånet så kan jag väl skriva över bilen på henne?
Ska kolla upp det och isåfall lösa på det viset.

Borde funka!

Fast även om det finns lån, spelar det roll? Jag menar, banken har väl inte koll på vem som äger bilen, dock kanske den går under kreditbil om du säljer, vilket gör att skulden följer ägaren, men det är ju av mindre betydelse om ingen annan ska köpa den?

Är väl sen bara att åter skriva den på dig, med annan försäkring???

Jag jobbade för ganska många år sedan på ett bil försäkringsbolag och då kunde man ställa av bilen och byta försäkringsbolag.
Annars ringer du och säger upp försäkringen till förfallodagen och talar om vilken summa och nya bolag det gäller så kanske de är villiga att sänka premien.
Jämför självrikerna och hör med ditt nuvarande bolag vilken självrisk du har att välja på vid vagnskada, om du har tilläggsförsäkring. Har du haft någon skada? Det gäller alltid att jämföra vad man har och får

Att se upp med när man byter ägare inom familjen är även bonusen. Hur mycket bonus har du? Och hur mycket bonus har din mamma? Det kan göra en hel del på priset på försäkringen.

Låt mamman bara stå någon dag sedan tror jag inte att försäkringsbolagen skickar uppgifter om bonusar mellan varandra längre.
De frågar hur länge man kört skadefritt om det är nytt bolag

En del bolag har gått ifrån det där med skadefria år..
Dom har börjat att räkna fram försäkringen från dessa kriterier
Ålder
Hur du bor
vilken bil du har
antal mil/år

Just ett sådant bolag arbetade jag på sedan var det även bilmodeller om du var under 24 år vart i landet man är skriven om man har garage osv

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 637
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 285
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 533
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns... 2
Svar
25
· Visningar
2 938
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka