Jag vet inte hur jag ska göra :(

Sv: Jag vet inte hur jag ska göra :(

Jag tränar då och då för tränare och visst det ger super mycket för hästen. Men det är så många många år innan hon kommer bli den häst jag drömmer om.

Tack =)
Det har du ju faktiskt rätt i. Men det känns ju väldigt tråkigt. Men ändå en lättnad att man ändå kan komma fram till det beslutet. Det kommer bli jätte jobbigt att sälja henne. Men som sagt. Det är nog det rätta både för mig och för henne...

jo men ja tänkte mer på att om hästen drar iväg och stressar och inte lyssnar..de är ju mer grundlydnad..att hästen har trav i sej och att den har svårt för mer ridning är ju en liten annan sak tänkte jag.

sen är de ju svårt att skola om dom och vill man ut o tävla så är de kanske bättre med en mer färdig häst och man ska ju ha en häst som passar än.

Som sagt...det ska vara KUL !!! Kanske din häst också skulle tycka det var bättre som typ promenadhäst. :-)

Alltså. visst hon drar inte iväg direkt. Hon lyssnar väl bra också när man rör på fingrarna hela tiden. MEN det finns alltid ett GO i henne som säger att, så fort man släpper lite eller länger tygeln en bit så går det bara fortare och fortare.

Det är mycket "vid ridning" som är kvar att jobba med. Galoppen kan hon inte hålla på rakt spår. Visst man kan väl tycka att det är ett enkelt problem att lösa, men nej. Inte när det finns 100 andra problem att lösa också.

Ja, jag tror faktiskt det. Jag tror hon skulle tycka det vore jätte skönt att komma till kanske en äldre som kan ha henne å lulla på i skogen. För hon är välldigt lat vid träning, vilket gör det ännu jobbigare att rida henne då hon kan bli trotsig och ovillig, helt enkelt en envis jäkel :P (kom inte å säg att hon har ont någonstans tack). Men ändå så underbar vid hantering från marken.

Efter min långa tråd "fullblodsfasoner" var det många som var övertygade att han hade ont nånstans eller var understimulerad. Har kollat honom igen på klinik och ingen hittar nåt fel, samt att jag rider honom 6 dgr i veckan (utan krav varje dag) så jag tror du gör helt rätt att sälja henne som promenadhäst. Hon kanske inte ens tycker det är KUL att arbeta som ridhäst, vilket skulle vara förståeligt isåfall, vi alla är olika !

Och ja, min är också underbar i övrig hantering. Visst gör det jävligt (ursäkta språket) ont att lämna hästen....men sånt e livet. (säger jag som inte ens orkat ta beslutet ännu...)

Vad jag inte fattar hur världens snällaste häst inte kan få en skötare att stanna kvar längre än en vecka?

Byt skötare! (Jag har också en häst som är väldigt talangfull - i traven- :p )
Sedan byter du häst. Vill du ut och tävla och prestera bra skaffa en häst som kan prestera bra mot andra hästar!

JO alltså, hon är underbar i alla hantering från marken. Går alldeles utmärkt att leda för hand, borsta, mysa med i boxen, tömköra och ja allt som sagt från marken. Hon skulle aldrig göra någon något ont. Men varför skötare inte vill vara kvar hos henne är för att hon är så svår att rida. Det är ingen som tycker det är kul efter ett tag. Å då slutar dom.

Det tar lång tid att bli van med att rida henne. Men det är ju absolut inte omöjligt. Och jag antar att jag fått tag på skötare som kanske inte har den erfarenhet som krävs. Finns inga "äldre" i närheten här som svarar på någon annons jag sätter ut eller liknande. Det är bara "unga".

Oavsett ålder tror jag, så är det erfarenheten av en sådan häst som är det viktiga. Att man inte blir rädd när det börjar gå fort och att man helst har hunnit bromsa innan det börjar att dra iväg. Kontroll och känsla helt enkelt. Kan säga att min pålle med är likadan. Ingen nybörjarhäst trots att han är snäll i alla lägen (och ser ut som en nallebjörn) just för att han har hunnit 200 m om man inte hunnit bromsa honom innan han ens har börjat länga steget. Ett bett som han lyssnade på har gjort väldig skillnad.

Galoppen är heller inget vidare om än bättre sen vi började träna den. Det är ju så med våra hästar, de är ju avlade för att köra och då var ju inte galoppen så lämplig och inget man avlade på. Traven däremot :love:! Lätt att bli lite avis när man ser de andra galoppera nästan på stället när de rider i ridhuset...

Jag har själv en nordis med travstamm,ej startad på trav pga att hon inte klarade stressen.

Nordisar har ju sitt egna lilla sätt,på både gott och ont..:smirk:
Jag har hafft min häst i 10 år ganska precis,och vissa dagar har det varit tuffare än andra dagar,och jag har hafft samma problem med medryttare jag med,dom tröttnar pga att hon ska testa,testa och testa,och ärligt talat så har jag hafft henne ute på annons 3-4 ggr..:o

Men det har blivit bättre,om än inte helt bra,men bättre.. Att rida på en äng tex och släppa henne i galopp ska man bara göra om man är självmordsbenägen..:devil:
Att rida runt i en paddock och träna kan man glömma,för då slår hon i bromsen,och vägrar att arbeta,kan knappt hålla henne i trav,för det är det tråkigaste hon vet,att springa runt i en paddock.

Rida ut i skogen funkar hon till,men vissa dagar är hon som en ångvält,andra dagar lyssnar hon på allt,så jag blir inte riktigt klok på den här hästen..Vissa säger att hon är charmig,andra att hon är en mara..:eek::p

Om jag skulle vilja ut och tävla,eller rida på bana,så skulle jag ha sålt henne på en gång,det skulle aldrig ha funkat,men nu vill jag bara vara ute i skogen och lulla runt,finns mycket man kan göra i en paddock,som man lika gärna kan göra i skogen.

Nu har min stått på vila under behandlig pga att hon fått artros i ett framknä,jag får börja skritta igång henne nu,och då måste man också vara självmordsbenägen,för hon har så mycket överskottsenergi så det finns inte,sist så ville jag bara slå nått hårt i skallen på henne för hon var så himla dum,en vända som tar 20 min (får bara skrittas 15-20 per dag) tog 45 min pga henne,och hon var svettig när vi kom tillbaka,vill inte riskera knäet,så hon får gå i stor hage nu fram tills helgen så hon hinner göra av med lite energi iallafall,vill inte att det ska bli nått sken med hennes knä nu..

Jag förstår dig helt och hållet,dom som aldrig ägt en nordsvensk vet nog inte riktigt hur jävliga dom kan vara,och så himla starka.
Jag har ridit min häst efter konstens alla regler,och som sagt,vissa dagar är bättre än andra. Hon är väldigt lugn förövrigt,110% trafiksäker m.m,men det är mycket mycket go i henne.

Jag tycker du ska överväga att sälja,som du säger så har du inte lust och ork att lägga ner det som krävs för att ni tillsammans ska komma dit du vill,då är det bättre att du skaffar en annan häst som du trivs med!

Jag kommer aldrig göra mig av med min tant,även om man bara vill gräva ner henne bakom dyngstacken vissa dagar,så har vi det nog rätt så roligt iallafall,och om jag nån gång mot förmodan inte kommer kunna behålla henne så får hon somna in,pga att hon har en skada i knäet,och hennes ålder,din är ung är,och helt frisk,då kan någon annan lycklig människa ta sig an henne,nån som är nöjd med det lilla hon kan!

Får man fråga hur mycket du köpte henne för? Är inte säkert att du inte alls får ut dom pengarna igen,nordisar står rätt högt upp i pris nu (iallafall till skillnad från när jag köpte min),och var bara ÄRLIG i din annons,och till dom som kommer och tittar,berätta allt hyss hon har för sig,så dom är beredda på det,då slipper hon förhoppningsvis bli en vandringspokal!

Jag tycker det är solklart. Du trivs inte med hästen, du har planer hästen inte passar in i och det är ganska tydligt att hästen inte heller trivs med dina planer? Kanske skulle må bättre hos någon som rider ut mycket, ev. distans istället för att träna på volt och hoppa?

Är du noga när du säljer henne och hittar just ett sånt hem gör du både hästen och dig en tjänst.

Jag menar, efter fyra år vet du väl själv bäst om hästen har potential till att uppfylla dina förhoppningar eller inte. Ibland förändras ju ens egna drömmar under tiden man har häst och man är tvungen att inse att man måste sälja den man har och köpa ny för att komma vidare.

:rofl:

Näe, de är inga hästar som mår bra av att stå för länge (läs 1 dag). Inte en annan heller...;)

Tack så mkt för svaret. Du verkar veta precis hur det är.
Jag köpte henne för 18000+4000 för sadeln. Då hade jag ridit henne i 3 år redan innan men när moster bestämde sig för att sälja henne blev jag så ledsen så då köpte jag henne utan att ens diskutera om priset. Visst då va hon säkert värd det. För hon har sina perioder. Hon kan gå som en gud på vårkanten mot sommaren. Sen kommer hon in i sin dåliga period igen. Så hon har väl egentligen inte bara lust å jobba. Hon tycker inte det är kul helt enkelt. Hon vill vara ute i skogen och springa helst tror jag. Det vore nog nästan rättvisast att ge henne den chansen faktiskt.

Jo i annonsen kommer jag då isf skriva så rättvist som möjligt. Jag menar, jag orkar inte få en massa personer som ringer å kommer å provrider å så är hon inte alls vad hon trodde hon var. Nej då är det bättre att det ringer några färre men som vet vad dom ger sig in på.

Hur lätt är det egentligen å sälja en kallblodstravare? Är det någon som vet? Är dom eftertraktade?

Det är precis så. Det var någon som skrev något i början om att jag har ansvar för hästen och att jag inte skulle sälja den vidare. Eller nåt sånt. Ioch med att jag köpte henne. Men ja, jag har ridit henne nu länge och har kommit fram till att det inte kommer funka. Hästen vill helt enkelt inte det jag vill. Då är det väl bättre att hon kommer till någon annan som kan ställa bättre och nya krav på henne som hon passar bättre med.

Jag menar, efter fyra år vet du väl själv bäst om hästen har potential till att uppfylla dina förhoppningar eller inte. Ibland förändras ju ens egna drömmar under tiden man har häst och man är tvungen att inse att man måste sälja den man har och köpa ny för att komma vidare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 275
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 263
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.