Sv: Jag vet inte hur jag ska göra
Jag har själv en nordis med travstamm,ej startad på trav pga att hon inte klarade stressen.
Nordisar har ju sitt egna lilla sätt,på både gott och ont..:smirk:
Jag har hafft min häst i 10 år ganska precis,och vissa dagar har det varit tuffare än andra dagar,och jag har hafft samma problem med medryttare jag med,dom tröttnar pga att hon ska testa,testa och testa,och ärligt talat så har jag hafft henne ute på annons 3-4 ggr..
Men det har blivit bättre,om än inte helt bra,men bättre.. Att rida på en äng tex och släppa henne i galopp ska man bara göra om man är självmordsbenägen..
Att rida runt i en paddock och träna kan man glömma,för då slår hon i bromsen,och vägrar att arbeta,kan knappt hålla henne i trav,för det är det tråkigaste hon vet,att springa runt i en paddock.
Rida ut i skogen funkar hon till,men vissa dagar är hon som en ångvält,andra dagar lyssnar hon på allt,så jag blir inte riktigt klok på den här hästen..Vissa säger att hon är charmig,andra att hon är en mara..
Om jag skulle vilja ut och tävla,eller rida på bana,så skulle jag ha sålt henne på en gång,det skulle aldrig ha funkat,men nu vill jag bara vara ute i skogen och lulla runt,finns mycket man kan göra i en paddock,som man lika gärna kan göra i skogen.
Nu har min stått på vila under behandlig pga att hon fått artros i ett framknä,jag får börja skritta igång henne nu,och då måste man också vara självmordsbenägen,för hon har så mycket överskottsenergi så det finns inte,sist så ville jag bara slå nått hårt i skallen på henne för hon var så himla dum,en vända som tar 20 min (får bara skrittas 15-20 per dag) tog 45 min pga henne,och hon var svettig när vi kom tillbaka,vill inte riskera knäet,så hon får gå i stor hage nu fram tills helgen så hon hinner göra av med lite energi iallafall,vill inte att det ska bli nått sken med hennes knä nu..
Jag förstår dig helt och hållet,dom som aldrig ägt en nordsvensk vet nog inte riktigt hur jävliga dom kan vara,och så himla starka.
Jag har ridit min häst efter konstens alla regler,och som sagt,vissa dagar är bättre än andra. Hon är väldigt lugn förövrigt,110% trafiksäker m.m,men det är mycket mycket go i henne.
Jag tycker du ska överväga att sälja,som du säger så har du inte lust och ork att lägga ner det som krävs för att ni tillsammans ska komma dit du vill,då är det bättre att du skaffar en annan häst som du trivs med!
Jag kommer aldrig göra mig av med min tant,även om man bara vill gräva ner henne bakom dyngstacken vissa dagar,så har vi det nog rätt så roligt iallafall,och om jag nån gång mot förmodan inte kommer kunna behålla henne så får hon somna in,pga att hon har en skada i knäet,och hennes ålder,din är ung är,och helt frisk,då kan någon annan lycklig människa ta sig an henne,nån som är nöjd med det lilla hon kan!
Får man fråga hur mycket du köpte henne för? Är inte säkert att du inte alls får ut dom pengarna igen,nordisar står rätt högt upp i pris nu (iallafall till skillnad från när jag köpte min),och var bara ÄRLIG i din annons,och till dom som kommer och tittar,berätta allt hyss hon har för sig,så dom är beredda på det,då slipper hon förhoppningsvis bli en vandringspokal!