Jag vet inte hur jag ska göra :(

E

emgard98

Jag har ett kallblodstravar sto på 11 år som jag ridit sen hon var 7. Hon är väldens snällaste och mysigaste och jag älskar henne över allt i hela världen. Men jag känner att jag inte orkar med henne längre. Alltså, hon kräver så mycket träning. Man kan liksom inte som med en "vanlig" häst gå ut på en äng och jobba henne ordentligt som i en paddock. Man kan inte rida utan att behöva jobba ihjäl sig. Hon har blivit enormt utvecklad sen hon kom men jag orkar och kan inte utveckla henne mer känner jag. Det skulle ta för lång och för mycket tid.

Nu säger jag inte att jag vill ha en häst som är helt perfekt och som gör allt man ber den om. Utan jag vill ha en häst som jag kan tävla på, som jag kan ha skötare på som stannar kvar längre än en vecka.

Men hur säljer jag en sån här häst? Jag vet ju att hon kan bara man är bestämd och vet hur man ska rida henne. Men såfort det är någon som provrider henne så är hon helt omöjlig. Jag kommer aldirg få henne såld och jag får ALDRIG igen pengarna jag köpte henne för :S Köpte henne från min moster som skulle sälja henne. Och dum som man var så var ju det enda man tänkte på att man inte ville att hon skulle säljas och då köpte man henne för den pengen hon var utsatt för.

Hur gör jag? =( Är så förvirrad att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag får ont i magen av att tänka på det. Suck. någon som vart i "samma sits"?

Kram

Sv: Jag vet inte hur jag ska göra :(

Ingen som kan ge mig nå råd. eller som kan diskutera det med mig? =(

Förstår inte riktigt problemet!

Du har ridit hästen i fyra år. Då känner du ju hästen,på vilket sätt måste du

"jobba ihjäl dig"

Hejsan.
Jag har ungefär samma problem som du fast med en varmblodtravare.
Denna kille hr jag nu haft två och ett halvt år och han var inriden när jag köpte honom.
Nu till problemet,denna häst är ur trevlig att rida men har ingen som helst glädje över att behöva anstränga sig eller jobba på något sätt.endast gå rakt fram och inget mera.
vi började träna intensivt med western i sommras vilket han tyckta var jätte kul då.men nu har han totalt lackat ur och vill inte göra något jag ber honom, om utan att protestera på något sätt.
Och om jag vill jobba ihop honom i form är det som om någon har skjutit in en stolpe i rumpn på honom fram till mulen,helt ovillig och stenhård.det kan ta en timma att ens få honom att jobba lite i form,vissa dagar inte alls så länge.
hmm vad är egentligen problemet..

hoppas du fick någon glädje av mitt skrivande.
mvh Emmelie

När man köper en häst har man ett ansvar, och ifall du haft hästen i 4 år och den fortfarande är helt oridbar så kanske du inte direkt "jobbat ihjäl" dig? :confused:

Jag tycker att om du inte reder ut att få ordning på hästen så ska du ta till hjälp. Antingen lämna bort henne på tillridning/försäljning hos ngn duktig ryttare med bra referanser eller så kanske du känner ngn som är duktig som kan hjälpa dig?

Jag har själv ridit en kallblodstravare som var väldigt energisk och det var mkt jobb med honom med, men det är inte omöjligt! Man måste bara lägga ner tid och energi. Rida regelbundet m.m. Om du bara lägger ner extra mkt tid på henne ett tag framöver och satsar på att sälja henne då? Fast om du "tröttnat" så tycker jag inte att du ska köpa en annan häst utan kanske vara medryttare eller liknande ett tag?

Måste du verkligen sälja henne då?! Det låter som du bara har fastnat lite!

Jag vet inte exakt vad du ska göra men om du inte redan har det kan du ta hjälp av en BRA tränare. Den kan få dig att se framåt och se till du fortfarande utvecklas med din häst. Har själv en nordsvensk bruks och jag vet att ibland kan man ju hålla sig för skratt när man tränat en sak och det flyter på och så dagen efter är man genomsvett och hästen billig. Och rida disiplinerat på ängen är nästan otänkbart iaf utan sällskapshäst. Då är han jättestressad. Det är ingen sån sak då du behöver brottas med, att hon känner sig ensam? Då är det nästintill omöjligt att få ut något vettigt av ridningen. Märker även när vi ibland är helt ensamma i ridhuset, iaf i början, hade han svårt att slappna av och vi hade svårt att förstå varandra. Att rida ut själv på honom är inget problem, lite mer tittig när han ska ha koll på alla saker själv, men inte omöjlig på nåt sätt. Utan det är just när vi ska träna dressyr på ängen eller någon annanstans som han känner sig jätteensam.

Jag kan inte säga att jag har varit i samma sits som du, har däremot varit den som tagit mig an hästar från samma situationer som den du befinner dig i.:bump:
Vad jag på rak arm kan säga är att (nu vet jag inte vad du gav för henne men) troligen inte kommer få igen samma pengar som du gav. Oftast ges inte mer än en symbolisk summa för dessa "problemhästar". OM det inte skulle vara så att du hittar den person som matchar hästen perfekt - men chansen är ju tyvärr liten..

Försök ta hjälp av en tränare, skicka iväg hästen till en tillridare eller till någon som kan detta. Antingen kämpar du vidare eller så får du bita i det sura äpplet att ha gått på en "nit" i detta fallet..:crazy:

Svarar till alla här!

Ja, jag har ridit hästen i fyra år nu. Hon har utvecklats enormt! Men nu orkar jag inte utveckla henne mer. Jag vill ha en häst som är färdig att ut å tävla på. Jag vill sälja henne för hennes eget bästa.
Att jag säger att jag tröttnat det är inte ridningen utan jag har tröttnat på att rida en häst som varje dag kräver att jag lär henne. Att varje dag sitta å rida en häst oavsett om man ride rute i skogen eller på ängen eller i paddocken, så att hon går lugnt, att hon inte rusar. Jag vill ha en häst som jag kan åka iväg med på träning där andra hästar finns i närheten utan att hon blir stressad.

Jag orkar helt enkelt inte med hästen. Någon sa att jag skulle lägga mer tid på henne, men det är just den tiden och lusten jag inte har!
Jag vill ha ett halvblod inte ett gamnmalt kallblodstravar sto som jag behöver utveckla 5-6 år till innan hon eventuellt komme rkunna starta en tävling med chans att bli placerad eller ens komm igenom banan utan att bli utskrattade.

Jag tycker om henne oerhört mycket så jag vill inte ha nå påhopp om att jag inte ska ha häst om jag säger sånna här saker, men när jag ändå säger att jag tycker det vore bäst både för hästen och för mig själv så är äl ändå det det rätta?

Jag har tänkt skicka henne på tillridning av en tjej som bor här. Har dock inte pratat med henne ännu, men jag vet att hon är jätte duktig. Så eventuellt sälja henne till vår.

Hej !

Jag kan känna igen mig en del i din situation. Jag har ett problem med min häst (som finns under tråden "fullblodsfasoner") och jag har fått många tips och råd hur jag ska lösa problemen. Men det som allting alltid kommer fram till är : Vill jag ha en häst som denna ? Kan jag utvecklas vidare med den här hästen? Vad vill jag med min ridning? I svaret på alla dessa frågor så har jag uppenbarligen helt "fel" häst för mig. Ridning ska vara KUL - om vi ska orka med allt ansvar och arbete en häst kräver, så ska det ändå finnas nån mening och glädje i det hela. Detta var en rent egoistisk aspekt.
DÄREMOT så har vi skaffat hästen och har ett ansvar gentemot hästen att den mår bra. Vi har känslor som spelar in, jag menar, jag har jättesvårt att tänka mig att sälja hästen...men om jag som ryttare känner att jag inte kan nå mina egna mål, ja då måste jag ju ställa mig frågan om inte hästen kommer att må bättre hos nån som inte har samma krav/mål som jag. När allt kommer omkring så är en lycklig ägare = en lycklig häst och vice versa.
Inga givande råd kanske från mig, men iaf nån som förstår dig ! :-)

För hon behöver utvecklas ännu mera. Hon drar ute och drar "inne" För en gång skull skulle jag bara vilja ta en tur ut i skogen och bara koppla av tillsammans med hästen. Jag vill inte sitta å traggla med henne 5-6 år till innan hon blir någorluna bättre.

Jag kan och orkar inte hantera henne mer i ridningen. Jag känner att jag är fast och vill inte ha en kallblodstravare längre.

Hon är jätte duktig, visst. Kan gå jätte fint och hoppar jätte bra. Men det är så himla mycket som måste utvecklas.

Förstår inte riktigt problemet!

Du har ridit hästen i fyra år. Då känner du ju hästen,på vilket sätt måste du

"jobba ihjäl dig"

Tack så jätte mycket för ditt svar!
Det är precis så.
Jag vet att jag har ansvar för hästen och att den mår bra. Och visst hon mår toppen hos mig det vet jag med 100% säkerhet. Men Jag tror att det skulle vara bättre för henne att komma till någon som verkligen orkar lägga ner mer tid på henne.

Jag är inte lycklig med henne. Hon är inte den hästen jag vill ha. Jag lär mig ingenting med henne känner jag. Det är jag som lär henne. Jag vill utveckla min egen ridning mer. Jag vill komma ut och tävla. få mer erfarenhet kring tävling och allt runtomkring det.

Jag tycker inte ridningen är kul på henne mer. För då som sagt, när det bara är träning träning och återigen träning.

Jag säger igen att jag tycker om min häst över allt annat, men det är nog rättvisast både för henne och för mig om hon får komma till någon annan. Självklart skulle det vara en person som jag verkligen litar på. Jag skulle aldrig sälja henne till första bästa.

alla hästar behöver ju träning och att man lägger ner mycke tid på för att dom ska vara trevliga att rida..de är dom oftast inte automatiskt..ska dom va trevliga att rida måste man ju lägga ner tid på dom.

vad är de som måste utvecklas? har du haft nån tränare?

sen är de ju förståeligt att man vill ha en äldre läromästare men man måste endå träna och jobba för att dom ska fortsätta vara trevliga.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som du ändå kommit fram till att det är helt fel häst för dig. Och det är ju helt ok, jag menar man måste ju få en chans att utvecklas och du har ändå jobbat med henne i 4 år. Jag tycker du ska sälja henne till nån bra person som kanske "nöjer" sig med den häst hon är och inte har behov av att utvecklas vidare på samma sätt som du. Både du och hon kommer säkert bli lyckligare av det.

Jaa, kallblodstravare är ju många gånger inte så lätta hästar. De kräver tid och envishet och det gäller att man kan uppskatta de små framstegen man tar, som för kanske en halvblodshäst tar en bråkdel av tiden.

Om du bestämmer dig för att trots allt sälja henne var noga att poängtera att hon kräver sin ägare! Det vore tråkigt om hon blir en sån där vandringshäst.

Suck.

Jag vet mycket väl att vilken häst det än är och vilken ras den än är så behöver den mycket tid och träning.

Min häst är som sagt en gammal travare. Med trav i psyket. Hon har blivit bättre ja. Men från att omskola den från travare till ridhäst så krävs det en hel del. Och jag känner att jag inte orkar skola om henne mer. Visst hon kan grunderna, kan galoppskänkel och så, men som sagt, hon har mycket trav kvar i sig. Jag tror inte alls det är omöjligt att jag skulle kunna få ordning på henne. Men ni nkanske skulle ta å lyssna på att jag inte Orkar med det mera. Jag orkar inte traggla med henne flera år till innan hon blir helt bra. Så därför säger jag det för femhundratusende gången att jag tycker det är rättvisast mot henne om hon kommer till en som orkar utveckla och vidareutbilda henne!

Jag vet att man har ansvar för sin häst och jag har haft ett par jätte bra år med henne. Men nu vill jag gå vidare. Komma ut på tävlingsbaborna.

Det är säkert många som säger att du ska skaffa en bra tränare och att det finns en massa saker du kunde göra bättre. Men kontentan av det hela är att du och hästen ska TRIVAS ihop. Jag är övertygad om att du vet och förstår att det ligger en massa träning bakom lyckade ekipage...men det är STOR skillnad att utbilda en häst eller att utbildas själv. LYCKA TILL !

Tack för någon som äntligen förstår det.
Säljer jag henne så säljs hon som sagt inte till vem som helst och absolut ingen ridskola eller turistridning eller något liknande. Hon ska komma till ett bra ställe. Det gör ingenting om hon kommer till någon som vill ha henne som skogsmulle. Det skulle hon nog tycka vara skönt. Men det gör helle ringet om hon kommer till någon som vill och orkar utveckla henne mer.

Men dåså,då svarar du dig själv tycker jag! Finns säkert köpare till din häst som trivs med den typen av häst så kan du köpa en mer färdig och komma ut och tävla. Hästeri ska vara kul! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 275
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 263
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.