Jag vet att jag är knäpp, men....

W

werah

Kan ni hjälpa mig??? jag blir lätt lite galen ibland och nu har jag handlat lite vagnar och slädar på tok för spontant!!!. Finns det någon tråd jag kan placera detta under?? Jag vet absolut inget om kördon så jag vill veta vad jag köpt!! 2 slädar och 4 vagnar. Vore kul att få lite uppgifter om vad jag köpt, typ, namn mm. och ungefärligt värde? Vill ni hjälpa mig med detta???

Har en shire som ska ha de finaste vagnarna sedan (bara 2 år nu), en inkörd åsna och en inkörd shetland.....Vill ni hjälpa mig så det är någon ide att lägga ut bilderna???

Även köpt två selar på rent stolleprov......

Snälla, snälla experter...kan jag få hjälp här????

Sv: Jag vet att jag är knäpp, men....

Släng upp bilder så ska vi göra vad vi kan :)

Jag kom till en annons om stallplats :)

8964318.jpg

Haha.....ja men nu blev det väl rätt...:o

här är vagn nr 1. Vad är detta??

Hej, jag tror man kallar denna vagn för fjädervagn, den använde man till vardags förr, när man körde till "byn" och handlade och till grannar mm i det vardagliga, ingen direkt finvagn alltså. När man åkte till fest hade man en droska eller något finare.:bump: :bump: :banana:

8964049.jpg

Okej.............vad i herrans namn kan den här vagnen heta då???

Och gärna massa fakta med........:bump:

8964049.jpg

Jaadu, det var inte lätt. Tror nog att det är ett hemma bygge av något slag. Är det till mindre pålle??

Nej, den är tung och enligt skaklarna är den tänkt till stor häst.....men....sitter man på tvären och kör, tro???

Knör in en liten bonusbild.......
8964209.jpg

Nej, den är tung och enligt skaklarna är den tänkt till stor häst.....men....sitter man på tvären och kör, tro???

Det verkar som det, om du inte ska stå!! Skämt åsido, jag skulle nog undvika att köra med den, men den var ju i alla fall unik!! Vet du vad de använde den till, de som du köpte den av??:crazy:

Det verkar som det, om du inte ska stå!! Skämt åsido, jag skulle nog undvika att köra med den, men den var ju i alla fall unik!! Vet du vad de använde den till, de som du köpte den av??:crazy:
Dödsbo. Köpte av släktingar som jag känner lite som faktiskt ringde och fråga om jag var intresserad av att köpa lite "skräp" som de sa.... så jag köpte allt.....:bow:

Nä, nu är det väl dax för en av slädarna............Massa fakta, tack!!!

8964367.jpg

8964049.jpg

Kan vara en sån vagn som romarna (:confused: ) hade när dom körde "vad det nu heter":crazy: . Men man ska stå upp och köra i en sån vagn iaf:D

Kanske inte var till mkt hjälp, men jag hoppas att jag kommer på vad det heter.

Tack! Inser nu att detta är en stendöd tråd så jag kommer söka hjälp på annat ställe! Tack ändå!!!;)

:confused: Ehh..?? Jag tycker att du redan har fått bra svar, den första bilden är på en trilla (eller fjädervagn som den också kan kallas), en mycket vanlig vardagsvagn förr, som det finns gott om fortfarande. Den har det stoppade lite finare sätet fram, oftast fick barnen sitta bak, de behövde väl inte så mycket att sitta på kanske ;) , men det går också lätt att ta bort om man ville ha säckar eller andra lite större saker där bak.
Släden är en vanlig korgsläde, som du också redan fått svar på. Är väl inte så mycket att säga om den heller, vad jag vet. Den ser ut att vara i bra skick i alla fall.
Den skummaste vagnen är ju den enaxlade...märklig lösning, med sätena på sidorna. Kan ju inte vara så lätt att köra, antingen att sitta på sidorna eller att stå upp...Har aldrig sett en sån förut. Men den är betydligt nyare än de andra, men det har du väl redan förstått. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat