Jag tror.....

Sv: Jag tror.....

jag tror min katt också har det. Läste om någonting man kunde göra för ganska så länge sedan, men jag kommer inte ihåg. :confused:

Om du är säker på att det är öronskabb så kan du behandla det själv med frontline. Droppa i varje öra samt i nacken 3 dagar i rad. Dessutom måste du göra rent örat innan varje gång, så att du får bort det svarta kletet.

Det bästa är nog att i alla fall ringa och rådfråga med veterinär.

Men en kattunge med Mörk gegga i öronen kan ju inte vara annat än skabb???

Jag ska ringa mina kamrater om jag inte får nåt smart tips här.... :D

Jag har precis varit iväg med min lillkatt som hade öronskabb.
Jag tog det i samband med vaccineringen. Det var en väldig procedur, vet. hällde i en vätska i örat och joxade runt sen petade hon med en tops och så mycket gogga som det kom ut ur dessa små öron hade jag aldrig trott. Kattungen är 12 veckor. Vet. grävde i ca en kvart i bägge öronen, när hon tyckte det såg någorlunda ut droppade hon i något som kunde svida. Vi fick en återbesökstid en vecka efter, har varit dit och det såg bra ut. Det fanns bara död skabb kvar (grävde lika igen och tittade i mikroskåp och det var bara döa skabbdjur kvar). Vet. talade om att en tre gånger brukar man få åka dit och göra om denna procedur.

Det smittade till andra katter också, beroende hur mycket kontakt de har med varandra. Min fick det av sin mamma.
Min hankatt har inte blivit smittad för han är mycket ute och tycker den lilla är "äcklig", ingen närkontakt där.
Hoppas det går bra.

Fiffi1 skrev:
Det smittade till andra katter också, beroende hur mycket kontakt de har med varandra. Min fick det av sin mamma.
Min hankatt har inte blivit smittad för han är mycket ute och tycker den lilla är "äcklig", ingen närkontakt där.
Hoppas det går bra.

Ja, han är ju inköpt...och dom andra gamla katterna tycker han är pest o pina, så dom har han inte fått gått i närheten av..... :D

Upptäckte i helgen att nästan allihopa de andra kissungarna också har skabb :crazy: Det är antagligen en av mina kastrerade hankatter som släpat hem skiten :(

Det enda råd jag fått är att använda öronrens 2-3 ggr dagligen för att kväva skabbdjuren och sedan göra rent ordentligt. Jag har gjort så tidigare och blivit av med skabben, men det tar ganska lång tid, cirka 3-4 veckor av daglig behandling.

Frontline är för starkt för att använda på kattungar.

/Lizzie

Elektron skrev:
Jag använde det (Frontline) till mina kissungar och dom lever än. Skabbfria dessutom.

Kissungarna ska vara minst 12 veckor, sedan är det fritt fram att använda Frontline.

Men mina kullar är för tillfället 4 v, 6 v och 10 veckor. Har precis pratat med veterinären och hon rekommenderade vanligt öronrens till att börja med på så små kissungar. Om det inte funkar finns det starkare grejjer på recept att ta till...

/Lizzie

Fiffi1 skrev:
Hoppas det går bra.

Kan en människa vara smittbärare?

tex. jag är hos min kompis som har katt medd öronskabb, jag gosar med de o så (visste inte ahh de hade det försän det var för sent), å sen hem å gosar med mina kissekatter, mina fick det, så det borde völ smittas så? Eftersom de inte varit i kontakt med andra katter (inne katter).

//Ewa

loveponies skrev:
Om du är säker på att det är öronskabb så kan du behandla det själv med frontline. Droppa i varje öra samt i nacken 3 dagar i rad. Dessutom måste du göra rent örat innan varje gång, så att du får bort det svarta kletet.

Hur är man säker då? :o Min katt har smuts/gojs i öronen ibland, men det försvinner av sig själv och sen kommer tillbaka... Det ser mer ut som mörkt öronvax :crazy: Hon är 14,5 år...

Oj, det var en gammal tråd.
Men som svar på din fråga så ska det var "närkontakt" mellan katter som smittar varandra. Bäst är väl att ringa vet.
Det ska nog mycket till om du skulle bli smittbärare, typ att du ska gräva i öronen och sedan gå med kletet till nästa katt.

Mvh Fiffi

Liknande trådar

Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
523
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
415
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 313
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att kommunicera
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Dammsugare

Hund, Katt, Andra Djur