Jag tror jag har kommit på något...

Trådstartare
För de som är intresserade och vill veta så har min ponny eksem på sommaren. Riktigt kraftigt om jag inte sköter henne rätt med att olja in henne+ att täcka henne.
Men så läste jag ett inlägg i en annan tråd ang rönnbär som peter_lundin skrivit som fick mig att fundera.

"Se till att kroppen får tillräckligt med vätska . salt o tillräcklig vila mellan hårda träningspass så fixar njurar mfl organ detta själv, om det inte är fråga om tex tungmetaller eller andra ämnen som kroppen lagrar upp o i såfall fordras mer riktad behandling mot just en viss typ av ämnen.
PL"

Min ponny som jag haft sen hon var 3år är nu 12, har nog inte ätit en hel saltsten på hela denna tid. Hon ratar det helt och jag har fått för mig att hon får i sig det i naturen.
Men hennes eksem uppträder bara på sommaren och tänkte då helt enkelt att under denna period så svettas hon mycket under ridpassen, samt att hon självklart svettas när hon går i hagen.
Kan det vara så att under vinter så svettas hon typ inget därmed behöver hon inget extra salt för njurarna och är symptomfri. men på sommaren svettas och får inte i sig salt så då får hon eksem?

Har funderat mycket på om hennes njurar mår riktigt bra på sommaren. Klåda får hon i man och svans, men bakom sadelläget+ner mot rumpan så får hon som femkrone stora hårlösa sår som först vätskar för att sedan bli skorpiga och läka (hon har inget att klia sig på så har inte kunnat åstakomma detta själv). Jag har en teori om att kroppen rensar ut gifter via huden och att det kanske kommer från exempelvis njurarna?

Vad tror ni?
För övrigt måste jag säga att detta år är hon kanonfin och har mer eller mindre slutat klia sig med nya olj och tvättbehandlingen :banana:, men jag vill framförallt komma underfund med grundproblemet.
28172645.jpg

Sv: Jag tror jag har kommit på något...

Spännande.. Min ponny har eksem också. Första vetrinären som var ute förra sommaren sa "knotteksem blabla" och ja.. han gav mig inte direkt mycket hopp eller..

Nu i sommar täckte jag han direkt men bara med flugtäcke.. Köpte ett riktigt eksemtäcke men det behövdes sys in.. Men nu. när det är som mest knott så är han så gott som helt "fri" från sin eksem. Han hade mycket mer hela vintern. (huden och pälsen återhämtade sig inte). men nu är han jättefin.

Nu vet vi inte va det beror på.. än.. men jag har varit på vetrinärstation med han i år och dom tror han fick en rubbning i immunförsvaret förra året (han hade fång när eksemet blev som värst). Men än i år har han klarat sig jättebra..

Min äter saltsten. Tillgång till ett par stora i hagen och han slickar /hugger i dom dagligen.

ska följa tråden.

Beror ju helt på vad för slags eksem det är, vi har en häst här i stallet som blir helt uppäten av knott och sånt och kliar sig av den anledningen, ungefär som när vi kliar oss på ett myggbett.

Sen hade jag en arab som hade eksem, men han fick rejält med salt och svettades mer på vintern än på sommaren. Men han fick med någon form av allergisk reaktion mot knotten.

Men det är en intressant tankegång.

//Monna

fast på vintern är det ju inga insekter heller. ;)

oavsett så tycker jag att en häst som tränas och inte själv äter tillräckligt på sin saltsten bör få salt i fodret.

en dum fråga kanske, men hur vet man att en häst äter tillräckligt på sin saltsten? :p

fast på vintern är det ju inga insekter heller. ;)

oavsett så tycker jag att en häst som tränas och inte själv äter tillräckligt på sin saltsten bör få salt i fodret.

Det är inte insekterna min häst reagerar på. Från mitten av maj-början av juli så har hon gått utan täcke pga att de jag köpt eksemtäcke mm inte passat henne. de har bara glidit runt och suttit konstigt så jag struntade i täcke. Under denna tid har det varit mycket knott.
Min ponny har någon annan form av eksem, inte från insekter. Tror mer hon får någon reaktion av det hon äter ute och då blir något i kroppen på henne rubbat.

Hmm.. kan det möjligtvis kanske vara det min har också...

kliar din? får hon/han sår?

I början av sommaren använde jag prob schampoo+olja, fungerade inte alls.
nu kör jag på lidls rapsolja 10kr/lit och vanligt yes diskmedel. Låter helskumt, men nu har hon inte kliat sig på ca 2 veckor med denna behandling. typiskt att man alltid tror att det dyraste ska vara det mest effektivast, i detta fall har jag det billigaste och drygaste man kan få tag på :D

Nu kliar hon inte, men gör jag ingeting med henne så utlöser hon jordens kli eksem.

okej. min kliade ihjäl sig förra sensommaren/hösten. I år har han inte kliat något. (visst han kan klia sig lite i manen osv men inte mer än dom andra två i hagen). Han går med flugtäcke bara just nu. har testat smörja med div. och upplevt han bli bättre faktiskt. men nu sista veckorna har ja inte smörjt med något. (mer än att ha sprutat på flugmedel dagligen) och har upplevt att han blivit ännu bättre.

Pälsen är nästan helt perfekt öven ryggen där han innan var skorpig osv.. Nu är han bara lite mjällig i manen. Dock inte kliat av sig varken svans eller man. Idag testade jag faktiskt att ha han utan täcke några timmar och studerade om han kliade sig osv.. Märkte ingenting. Han gick runt och åt som vanligt.

Han får foderjäst samt linfröolja dock. Jag upplevde hans hud som väldigt torr innan. (det gjorde jag när det va som värst förra sensommaren och hösten också). I våras märkte jag även att hans hovar var torra. väldigt hårda, trots att han då gick på sankmark.

Njursjuka får inte problem med kliande eksem, så den teorin tror jag inte på. Fö är det lätt kollat genom ett urinprow (man kan kolla lite olika kwoter där som skwallrar om nedsatt njurfunktion innan det syns på blodprow). Hade njurarna warit så dåliga att kroppen börjar utsöndra kalk mm genom huden skulle hästen inte ha mått bra alls.

Eksem oftast orsakade aw allergi mot ett eller annat. Knott är en wanlig orsak hos häst (kan man också kolla mha ett enkelt blodprow), men det är ju inte alls otänkbart att wissa hästar reagerar på något de får i sig på sommaren; ett gräs, en speciell blomma, för mycket protein osw. Pollenallergi förekommer ju också, men brukar yttra sig som luftwägsbeswär.

Jag tycker att du ska kontakta en wet som intresserat sig för hudsjukdomar hos häst och gå widare med utredningen.
Är hästen tjock? Wad går den på för bete? Spolar du aw swetten ordentligt?

Du ljuger :D Det där kom du på bara för jag hitta den där sidan om saltvatten grejen som skulle vara bara för eksemhästar (a) Haha

Varför ger du henne inte extra salt i maten?

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 230
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
19 262
Senast: LIA
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 008
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar