Jag tar gärna emot goda råd!

P

Pacific ocean

Hej! :)

Jag har ett hingstföl på ungefär 9 månader som är i väldigt dåligt hull och jag skulle bli glad om ni kunde komma med goda råd och förslag på vad jag kan utfodra honom med för bästa "resultat". Tidigare hade jag tyvärr inte några värden på hösilaget som han får fri tillgång på, men lyckligtvis skickade en från stallet dem till mig idag, så det ska bli intressant att höra vad ni säger!

Hösilagets värden:

Torrsubstans 61 %
Smältbart råprotein 48 g/kg foder
Enerig 6,9 MJ/kg foder
Kalcium 3.2 g/kg foder
Fosfor 1.6 g/kg foder
Magnesium 0,9 g/kg foder
Kalium 15.5 g/kg foder

Ett stort tack i förhand! :bow:
/Annika och lillkillen Pacific

Sv: Jag tar gärna emot goda råd!

Hej.
Du skrev inget om vilken ras han är eller orsak till varför han är tunn. Men om vi utgår från att lillen är frisk, avmaskad och är av varmblodsras med vuxenvikt på 500 kg så har jag ett enkelt förslag.

Med fri tillgång av ditt hösilage (han äter uppskattningsvis minst 10 kg av det?) och 2 kg Gain Yearling Cubes samt en liten gnutta foderkalk så täcker det hans behov av näringsämnen, mineraler, spårämnen och vitaminer. Äter han mer hösilage än 10 kg så är det ju bara bra.
Jag kan varmt rekommendera detta foder.

Vad äter han ? En sån ung häst kan inte klara sig på bara grovfoder...

Hej.
Du skrev inget om vilken ras han är eller orsak till varför han är tunn.QUOTE]

Han är ett svenskt halvblod. Mamman är 1,73 i mankhöjd och pappan är 1,81 i mankhöjd på ett ungefär, så han kommer troligtvis bli väldigt stor. För tillfället är han runt 1,50 i manken och MKT högre i bak. Jag har inte mätt honom i bak, men han ser en gnutta hemsk ut nu iaf, haha :D

Jag pratade med en tjej från SLU som gjorde iordning en foderstat till honom men hon utgick ju andra värden (från stallet han tidigare stod på) och hon föreslog då kraft 125 vilket jag har gett honom fram tills nu. Kraft 125 blandat med lite korn eftersom han tycker att det är lite småäckligt med bara kraft. Fast jag har läst att kraft kanske är lite väl koncentrerat för fölmagar? Eller?
Lusern? Är det ett alternativ?

9 månaders äter knappast så mycket.

Jodå! Min "Pacceponke" äter 7 kg inne om natten och står och äter för fullt ute i hagen där han har fri tillgång, så jag tror att han äter ganska mycket mer än 10 kg :)

9 månaders äter knappast så mycket.
Precis min tanke också, 10 kilo till en 9 månaders bebis? Tror inte det.

Jag har BRA proteinvärden i mitt hösilage nu, men min 10-månaders shettis klarar sig inte på enbart grovfoder ändå. Har fått lägga till lite betfor och havre, samt foderkalk. (Lusern gjorde varken från eller till enligt Hippocampus...?)

eller orsak till varför han är tunn. QUOTE]

Glömde svara på det också :) Jag vet inte om jag ska vara ärlig. Jag följde kvinnan från slu's förslag om foderstat och gav honom kraft, men nu i efterhand har jag hört från olika håll att det kanske blir för mycket för ett föl, men jag vet som sagt inte. Han är "igenomtittad" av veterinär och fick bara höra positivt om hans hälsa förrutom att han skulle kunna lägga på sig en hel del då :) Han har inte mask eller något sånt heller, så det gäller helt enkelt att hitta foderformen för honom så att han kan växa upp och bli en ståtlig herre :D

Oj, med såna föräldrar så bör det ju bli en enorm häst!
500 kg vuxenvikt kommer vi inte långt på då...:o Men om vi säger att han väger 700 kg som vuxen (kan det stämma?) och han sätter i sig 14 kg hösilage så med 2,5 kg av samma foder jag nämnde tidigare plus kalk så ska han klara sig fint. Du kan ge honom mer också av detta foder utan att det blir obalanser eller fel i övrigt. Men man vill ju i första hand se till att unghästen äter bra mängder av bra grovfoder. Och det verkar ju din kille göra.

Du har ju ett hösilgae med hyfsade värden för en unghäst och Yearling Cubes är ett välbalanserat fullfoder avpassat just för unga hästar.
Krafft Groov är också avsett för unga och växande hästar så det är inte alls fel att ge. Mineralsammansättningen är dock bättre i Gains foder tycker jag och näringsämnena är i en mer lättilgänglig form. Jag har använt Yearling Cubes med mycket gott resultat. Med samma totalvärden i foderstaterna så har jag sett märkbar skillnad med gain jämfört med andra foderslag.

Hihi ja, jag hoppas att det ska bli en stor redig karl av honom :D
Jag tror också mer på 700 kg eller nånstans där omkring iaf! :) Vart får man tag i det fodret du har använt? Vet du ifall det finns på till exempel granngården? Aldrig hört talas om det förr nämligen, men å andra sidan kanske det inte är så konstigt eftersom det här är mitt första föl :) Tack så jättemycket för tipset!

GG har inte Gain. JAg själv har köpt fodret från norra Sverige men i mellan Sverige bör det vara lättare att få tag på. Jag ska googla lite o se om jag hittar nåt. :)

Hihi ja, jag hoppas att det ska bli en stor redig karl av honom
Jag tror också mer på 700 kg eller nånstans där omkring iaf! Vart får man tag i det fodret du har använt? Vet du ifall det finns på till exempel granngården? Aldrig hört talas om det förr nämligen, men å andra sidan kanske det inte är så konstigt eftersom det här är mitt första föl Tack så jättemycket för tipset!

Använder detta kraftfoder på mitt sto som är 183cm, och väger ca 720kg, är väldigt rund och fin.
Finns en hemsida pavo.nu där kan du läsa om fodret. Det fungerar jätte bra på mitt sto.
Jag är mycket nöjd med det.

Där står det var närmaste återförsäljare finns.

varsågod.

Du har lite för lite protein i ditt grovfoder för en så ung häst som dessutom växer som ogräs.
Det finns ju massor av dyra utlänska foder men handla på GG om du vill det. Lusern, pluss grön, k protein mm är foder med mer protein i. Ge hellre havre än korn om du vill lägga till spannmål.
Sök gärna bland trådarna på ex lysin som en ung häst har stort behov av. Sök gärna på fölfoder också. Din kille är ju så pass gammal att han klarar sig utan ett fölfoder men det är bra tips mm om att fodra unga hästar.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 086
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025