Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

För det första: GULP vad roligt! Jag blir riktigt avis, tänk allt Hemnetknarkande och kikande och planerande och drömmande och fixande! Ibland (men bara ibland) önskar jag att jag bodde i lägenhet så att det vore legitimt att tjacka sommarholk. Finns såååå många fina ställen.

För det andra: Jag fattar precis hemlighållandet. Precis. Och nej, det handlar inte om att man inte klippt navelsträngen eller liknande. Vissa processer (typ: husköp, ny graviditet, husdjursköp, jobbyte) vill man kanske inte ha sina föräldrar i förrän man hunnit till en viss punkt. Hur det nu än är, så är föräldrarna inte som vilka bekanta som helst. Det är förstås olika för olika människor, men jag berättade t.ex. inte förrän flera månader efter mitt hästköp att jag faktiskt köpt en häst, och inte bara hade den på foder o.s.v.

Därför la jag inte heller ut hästbilder etc. på Facebook, och det är nog tyvärr så ni får göra. Sån info har en tendens att hitta fram till den man vill dölja den för. :) Skriv här istället! Eller börja twittra igen!
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Iiiih, vad spännande och grattis i förskott om det blir av!:)
Och jag fattar grejen med föräldrarna med:D
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Haha, jag och sambon har köpt hus utan att våra föräldrar (än så länge) vet om det. Vi får det om en vecka (!!!! :bump: ) och jag är lite inne på samma spår som du, bjuda hem föräldrarna för att äta något gott och sedan i sista minut ge dem en annan adress :p

(hade förstås inte funkat om det inte vore för att flyttlassen får vänta tills vi renoverat en del ;) ) Men vad kul! Hoppas ni hittar någonting snart! Och lycka till med hemlighetsmakeriet! :p
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Känner igen det där, fast med hund då min pappa är lite skeptisk.
"Neeeeejdå, jag ska bara passa den ett tag!" Blev 8 månader tills han gick bort, nästa då? "Den här? Jo det är så att ägarna inte kunde ha henne så jag lovade att passa henne tre veckor" Blev tre år ;)

Vid nummer tre så var jag så vuxen att jag hade barn så då bara jag lät bli att nämna det tills han kom hem:p
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Då skulle jag inte ha någon kontakt alls. Om mina föräldrar inte kan respeketera mig som vuxen och mina beslut så har de ingen plats i mitt liv. Det gäller både vänner och släktingar.

Föräldrar kan bara fortsätta styra en om man tillåter det.
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Det är väldigt lätt att säga så, man får komma ihåg att alla förhållanden mellan föräldrar och barn ser helt olika ut och man kan inte döma någon annan för hur just deras förhållande ser ut med dennes föräldrar. Jag till exempel, skulle utan problem kunna prata med min mamma om jag och karln hade problem med sexlivet, det vet jag att min karl aldrig skulle göra med någon av sina föräldrar. Däremot skulle jag aldrig kunna säga till mamma att jag köpt en ny häst för den informationen vet jag att det skulle bli liv om. Trots att jag är vuxen tycker hon att jag har för många redan...

Jag har full förståelse för att det finns saker man inte tycker andra människor behöver veta eller ha med att göra, föräldrarna inkluderat...
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Naturligtvis behöver man inte dela allt med sina föräldrar, men om de inte kunde respektera de beslut jag tar som rör mig och mitt liv utan att påverka dem....sådana människor sorterar jag bort. Ingen av oss skulle väl låta våra föräldrar bestämma vilken partner vi ska ha eller andra livsavgörande beslut.

Jag kan tycka att det är tragiskt att man inte kan dela sin glädje över en sommarstuga på facebook bara för att föräldrarna skulle gå i taket. Det låter mest som att man inte klargjort att man är vuxen och tar egna beslut. Det måste bli ett väldigt begränsat liv att leva.
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

KL
Haha - släktingens kille hade ett ardennersto som hennes snåla pappa ALDRIG kunde låta bli att tjata om hur dyrt det var att hålla med foder (att killen hade egen mjölkgård var inget argument). Sen köpte dom en ardenner till som pappan av någon anledning aldrig såg - hagen låg lite bortom huset och gubben gick inte så långt och eftersom han fortfarande tjatade om den dyra märren så var det ingen som upplyste honom om nr 2. Året därpå utökades skaran med ännu en ardenner.
Och nu gick dom i hagen utanför deras köksfönstret så när gubben satt med sin kaffekopp en dag och fick syn på en, två, och tre ardennrar - så blev han tyst, lääänge, sen vände han sig emot dom och sa -ÄR NI GALNA, vet ni hur mycket mat dom där äter?!?
(Nä det har ju inte vuxna bönder koll på som haft häst i hela sitt liv)
Han kunde inte släppa detta men i fortsättning så muttrade han bara något när han såg hästarna.
Så att dom inte berättade för honom förstår jag verkligen.

Lycka till med sommarstugeletandet
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

KL

Ni som skriver om att börja agera vuxet och om vuxna föräldrar osv har aldrig träfat min pojkväns mamma, det hör jag det. Hon går i taket för ALLA "onödiga" utgifter, som hennes nu 30-åriga och ekonomiskt självständige son har.

Periodvis kan de inte ens ha kontakt, eftersom hon är så jobbig med sånt här. Alternativet är att inte berätta om några utgifter eller inköp för henne. Det är bara då de kan ha kontakt. Det är inte bara att "säga ifrån" (som några skrev ovan) till henne. Hur kan man säga ifrån mer än "Jag komme rinte ha kontakt med dig mer om du slutar lägga dig i det här"?

Ibland är det inte så lätt. Fastän föräldrarna är "vuxna".

Eller hur?
Och oavsett om man "säger ifrån" så lär man inte så enkelt gamla hundar sitta. De oroar sig ju ändå, och tjatar.
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Då skulle jag inte ha någon kontakt alls. Om mina föräldrar inte kan respeketera mig som vuxen och mina beslut så har de ingen plats i mitt liv. Det gäller både vänner och släktingar.

Föräldrar kan bara fortsätta styra en om man tillåter det.

Det är ju skillnad på om de STYR en, eller om de bara är jobbiga och lägger sig i.

Och det är inte bara att bryta kontakten, det har jag försökt för länge sedan av långt allvarligare skäl. Men, det är ju ens föräldrar, jag vill inte vara utan dem heller.
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

+ andra som förstår :)

Det är verkligen jättespännande, vi går här och drömmer och planerar innan vi ens varit på visning.
Var faktiskt så fräcka att vi tog en tur i områdena i går kväll och spanade lite. Var mycket bra för då kunde man avskriva vissa direkt, och inte slösa en massa tid på visningar. Och vissa blev man ju ÄNNU mer sugen på :)

Vill inte jinxa alltför mycket egentligen genom att länka... men man kan ju ta några söta som vi avskrivit...

Den här var så söt som socker, man vill ju bara HA den där mysiga altanen med alla blommor. Obs hur söta alla foder är, liksom vågiga...
Den var besiktigad och tyvärr kändes det som för mycket jobb som antagligen måste läggas ner rätt snart... Dessutom verkade tomten inte lika solig som jag vill ha den. Jag vill ha sol hela dagen, så jag kan käka frukost i solen, och middag i solen *drömmer mig bort*

Den här var så fin invändigt, *kärlek*
Bra tomt också, vi har inte så gröna fingrar. Fast att den lutar så mycket mot huset är inte så bra.
Den gick bort för det var mycket mer skog och instängt än vad som syns på bild. Hela området var mycket urskog och norrlandskänsla, vi söker något mer öppet, lite vackert att titta på...

Det här låg i samma område som den ovan. Den låg absolut mer öppet, men området kändes inte rätt som sagt.

Tyvärr, för det fanns en jättemysig förening där det fanns pool, boulebanor, café och minigolf som sköts av de boende. Vi fikade och myste där, men det ska kännas bra kring huset också.

Vi är rejält petiga, men nu har man ju möjlighet att vara det. Och ska man lägga en massa pengar på en sommarstuga så ska den kännas 100% tycker vi.

Vi har två just nu som känns rejält intressanta, men jag törs inte länka till dem ännu. Återkommer när vi varit på visning :)

Någon som kanske har tips på nice ställen?

Ska ligga norr och stockholm, inte längre upp än Norrtälje.
Utåt åkersberga/riala eller vallentuna/lindholmen/kårsta är bra. Högt/öppet läge med mycket sol (ja, jag är en soldyrkare) och inte i alltför stort behov av kärlek ;)
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Eller hur?
Och oavsett om man "säger ifrån" så lär man inte så enkelt gamla hundar sitta. De oroar sig ju ändå, och tjatar.

Just det där att dom oroar sig gör att det ofta är enklast att ställa dom inför fullbordat faktum :)

/Camilla
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Å, jag gillar de där hoodsen. Känns exotiska för mig som under hela mitt Stockholmsliv bott öster/söder om stan. Har knappt satt min fot i norrort förrän de senaste åren, då vi hälsat på kompisar som har sommarställe på Yxlan. Jag tycker att det är jättefint på de där småöarna utåt kusten, men ni vill ha ett ställe på fastlandet eller?

Vilka fräscha stugor du länkade till! Jag tror att jag, när jag surfar på Hemnet, generellt tittar på lite äldre/sunkigare ställen. Att titta på mer nybyggda stugor är ju smart om man vill njuta snarare än bygga på semestern. :)

Tycker absolut att ni ska vara kräsna. Länka till de spännande objekten när ni varit på visning!
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Ja, fastlandet, men gärna nära vatten. Vovve gillar ju att simma :)

Vi har fokuserat på fräscha ställen just för att vi av erfarenhet vet att vi aldrig får nått gjort på renoveringsobjekt ;) been there, done that ;)
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

*kl*
Jag hemlighöll också mitt fritidshusinköp för mina föräldrar, jag orkade helt enkelt inte med att argumentera med dem + att jag inte kan tänka när de blandar sig i med alla sina argument. Jag blir helt enkelt osäker på mig själv, när all deras oro kommer in i leken.
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Den här var så fin invändigt, *kärlek*
Bra tomt också, vi har inte så gröna fingrar. Fast att den lutar så mycket mot huset är inte så bra.
Den gick bort för det var mycket mer skog och instängt än vad som syns på bild. Hela området var mycket urskog och norrlandskänsla, vi söker något mer öppet, lite vackert att titta på...

Norrlandskänsla är ju :love: :D men varför har dom plast på väggen vid badkaret? Ser ut som det är förberett för styckning :nailbiting:

Varför vågar du inte länka till dom ni är intresserade av?
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Lite OT, men i sak håller jag med dig, i praktiken är jag nyfiken på hur det går till. Fräser du ifrån, svarar du inte, eller säger nåt obestämt när råden kommer? Jag upplever att det är i princip omöjligt att inte få massa råd och tyckanden oombett från folk vad man än pratar om och att det kan vara rätt knepigt att slingra sig ur alla bestämda åsikter utan att behöva visa irritation och ilska (vilket jag egentligen tycker är överdrivet). Och jag är verkligen inte en person som jag tror uppfattas som tafatt och handlingsförlamad, jag får ändå en massa råd. Så skulle man utesluta alla som lägger sig i så skulle man nästan få satsa på att leva som eremit.

Bra krönika av Hanna Hellquist på temat...
http://www.dn.se/nyheter/hanna-hellquist-hjalpandet-som-inte-ar-nagon-hjalp-alls/
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Lite OT, men i sak håller jag med dig, i praktiken är jag nyfiken på hur det går till. Fräser du ifrån, svarar du inte, eller säger nåt obestämt när råden kommer?
Nu var ju frågan ställd till Jadzia, men jag svarar gärna eftersom jag håller med i det hon skriver om ämnet.

Mina föräldrar, och sambons föräldrar också, kan komma med alla dess råd och förmaningar. Men jag förklarar helt enkelt varför jag gör någonting på ett lite överdrivet pedagogiskt sätt. När de förstår varför så brukar de faktiskt hålla med om att man gör ett korrekt beslut.

Visst, pengar växer inte på träd, men när jag förklarar varför jag vill ha en fritidsfastighet trots merkostnaden, så är det ingen som opponerar sig. Sen är tack och lov våra föräldrar rätt mentalt friska, det går att resonera med dem och ha en bra dialog.

Sen försvarar jag mig aldrig genom att förklara. Det är en stor skillnad. Jag gör de val jag gör i livet och det är bara att gilla läget för de som är omkring mig. Givetvis får man ha åsikter och man får komma med smarta saker, våra föräldrar har ju ändå lite mer livserfarenhet och kan mer om vissa saker. Jag hade tex aldrig köpt fritidshus utan varken mina eller sambons pappas medtyckande vad gäller själva huset. Där är de betydligt kunnigare än mig vad gäller kostnader och jobb. Men att jag ska köpa en fritidsbostad är inget de liksom kan sätta sig emot. De får bara gilla läget och förstå hur det berikar våra liv på ett positivt sätt.
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Norrlandskänsla är ju :love: :D men varför har dom plast på väggen vid badkaret? Ser ut som det är förberett för styckning :nailbiting:

Varför vågar du inte länka till dom ni är intresserade av?

Vi har Norrlandskänsla på annat håll, så det vill vi inte ha här också ;)

Skulle tro att det typ bara är målad vägg i badrummet=otillräcklig fuktspärr.
Men ditt förslag lät ju mer spännande ;)

Vill inte jinxa det, om det skulle vara något vi verkligen vill bjuda på :)
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Men ärligt talat - skit i vad föräldrarna tycker, tänker och säger. Ert liv era prioriteringar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp