Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

skuggi

Trådstartare
Ok, jag och maken håller på att kolla på sommarstuga ganska seriöst just nu, har fått lånelöfte och hittat ett par SJUKT fina ställen som vi ska på visning för att se live.

Allt väl kan man tycka :D

Men bådas våra föräldrar skulle typ smälla av om de visste, och de här jäkla föräldrarna är ju på Facebook, så vi kan inte diskutera det här "öppet" där och det är SÅÅÅÅÅ frustrerande!

Facebook har ju blivit stället där man snabbt och lätt kan dela sina glädjeämnen med vänner, visa länkar på sånt man gillar(som de här sommarställena tex) och få höra vad folk tycker.
Men nu GÅR det ju inte :banghead:

Kategori: Dagens I-landsproblem :D
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Åh va roligt!

Du kan ju lägga ut saker på Facebook och exkludera valda vänner, även om det kanske inte är en helt säker metod.
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Kan man? Hade jag ingen aning om :)

Fast jag vet inte om jag törs, kan ju hända att folk börja lägga upp tips på min vägg på stugor de hittat.. det vore ju inte så bra.. ;)

Tanken är att om typ... några år :p bjuda ut föräldrarna till stugan under någon sorts falsk flagg, typ att vi lånat den. Och sedan, när de känner hur häääärlig och fin (och nödvändig..) den är, så erkänner vi att den är vår :D

Vad tror ni om det? ;)
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Det är bara att välja "Anpassade" inställningar när du ska publicera inlägget. Men det verkar lite riskabelt :p

Men så roligt! Du får dela med buke istället ;)
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Men seriöst, är ni vuxna så är det ju konstigt att smyga med att ni vill köpa sommarstuga?
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Men seriöst, är ni vuxna så är det ju konstigt att smyga med att ni vill köpa sommarstuga?

Skuggi kan väl svara för sig själv, men jag tänker att det kan vara lite kul att bjuda ut föräldrar till underbara stället och sen säga "det är vårt!".
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Jag har också lite svårt att förstå upplägget. Blir föräldrarna verkligen så överlyckliga över att deras barn köpt en sommarstuga? Att nån köper en sommarstuga är väl trevligt, men inte riktigt en surprise att suga på, tycker jag. Det är väl i så fall ev barn som kan bli glada av en sån överraskning.
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Det finns saker som inte skrivs rent ut i detta - och som gör att jag inte begriper ett smack.

Varför skulle bägge föräldraparen "typ smälla av"?
Varför hemlighålla det i flera år?
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Ni kan ju säga ni letar och funderar på sommarstuga. Men sen inte prata så mycket mer om det. Och när ni hittar det ni verkligen vill ha, så håller ni tyst tills allt är klart.
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Det finns saker som inte skrivs rent ut i detta - och som gör att jag inte begriper ett smack.

Varför skulle bägge föräldraparen "typ smälla av"?
Varför hemlighålla det i flera år?

Fattar inte heller varför hemlighålla i flera år..
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Kan man? Hade jag ingen aning om :)

Fast jag vet inte om jag törs, kan ju hända att folk börja lägga upp tips på min vägg på stugor de hittat.. det vore ju inte så bra.. ;)

Tanken är att om typ... några år :p bjuda ut föräldrarna till stugan under någon sorts falsk flagg, typ att vi lånat den. Och sedan, när de känner hur häääärlig och fin (och nödvändig..) den är, så erkänner vi att den är vår :D

Vad tror ni om det? ;)

Varför inte vänta tills de blir riktigt gamla och sen när de är i livets slutskede visar ni upp en stor bild på stugan och skriker "Det kunde ni inte tro va?" :)
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Det låter inte riktigt som att ni har klippt navelsträngen ?! Föräldrar får ju rycka vad de vill men det är ju i slutänden ni som bestämmer vad ni vill göra med era pengar. För mig låter det bara jobbigt att hålla på och mörka saker, jag tror det är bättre att köra med en rak och öppen kommunikation!
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Varför inte vänta tills de blir riktigt gamla och sen när de är i livets slutskede visar ni upp en stor bild på stugan och skriker "Det kunde ni inte tro va?" :)

:laugh::laugh:
Shit, det skulle vara nått va? :D

Alltså, flera år lär vi ju inte lyckas, eller ens vilja hålla det hemligt.
Men om ni kände våra föräldrar skulle ni förstå.

Det här med att vara vuxen är ju inte helt glasklart var gränsen går.. bådas föräldrar tycker att vi slamsar bort "en massa pengar" på onödiga saker redan som det är.
Bara det här att ha två hästar inhyrda i närheten av stockholm, eller att egentligen ALLS ha någon typ av häst, någonstans, är ett mysterium och stor slöseri...
När jag beställde en rockard (ny, men billig) till hästen, så fick jag höra "men du HAR väl redan en sån?" av mamma. Eh, ja, 2006 köpte jag en fyrhjulsvagn till en ponny (nuvarande är storhäst) och den vagnen sålde vi när vi inte hade den hästen kvar.. vilket hon mycket väl vet...

Makens far tycker att det är höjden av slöseri att köpa nya hängrännor och stuprör till huset, när man kan knacka till några gamla och måla om dem :D

Så ni kan ju fatta vilket liv det lär bli om de skulle höra talas om att vi planerar att köpa sommarstuga för 1-1,5 miljoner... :nailbiting:

Och , eftersom vi själva tycker att vi är (hyfsat) vuxna, så orkar vi inte ha föräldrarna hängande över axeln, flåsandes om det här ända tills det är klart. För det är ju inte säkert att vi köper något i år, beror ju på om man hittar drömstället eller ej.
Och ärligt talat så är det nog inte bra för deras blodtryck heller, att behöva gå och hetsa upp sig över det här i värsta fall ett helt år.

Jag tror att kärnan är att de är rädda att vi inte ska ha råd, men vi tjänar tillräckligt, och man lever ju bara en gång :D
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Fast om det är så får ni väl säga ifrån? Kanske vore nyttigt för dom att få förstå att ni gör vad ni vill med era pengar?
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Vad jobbigt att ha det så i vuxen ålder.

Tror mer på rak och ärlig kommunikation. Börjar de tjata eller gnälla får ni väl säga ifrån?
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Om de ska behandla er som vuxna och respektera era val är det nog en förutsättning att ni börjar agera som vuxna. Även om det kan bli några blodtryckshöjningar på vägen. Det är extremt sällan som föräldrar kolar av för att deras vuxna barn agerar vuxet.
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Om de ska behandla er som vuxna och respektera era val är det nog en förutsättning att ni börjar agera som vuxna. Även om det kan bli några blodtryckshöjningar på vägen. Det är extremt sällan som föräldrar kolar av för att deras vuxna barn agerar vuxet.

Precis,det verkar ju märkligt att bägge föräldraparen inte kan hantera st deras vuxna barn är vuxna.
Om nu de vuxna barnen inte har för vana att förvänta sig ekonomisk support från föräldrarna..
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

KL

Ni som skriver om att börja agera vuxet och om vuxna föräldrar osv har aldrig träfat min pojkväns mamma, det hör jag det. Hon går i taket för ALLA "onödiga" utgifter, som hennes nu 30-åriga och ekonomiskt självständige son har.

Periodvis kan de inte ens ha kontakt, eftersom hon är så jobbig med sånt här. Alternativet är att inte berätta om några utgifter eller inköp för henne. Det är bara då de kan ha kontakt. Det är inte bara att "säga ifrån" (som några skrev ovan) till henne. Hur kan man säga ifrån mer än "Jag komme rinte ha kontakt med dig mer om du slutar lägga dig i det här"?

Ibland är det inte så lätt. Fastän föräldrarna är "vuxna".
 
Sv: Jag sprängs! Om att hålla på en hemlis...

Åh va roligt!

Du kan ju lägga ut saker på Facebook och exkludera valda vänner, även om det kanske inte är en helt säker metod.

Fast, om någon av vännerna som gillar eller kommenterar inlägget, även är vän med föräldrarna visas inlägget för föräldrarna via vännenars sida...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp