Jag skall få en döv katt. Tips?

P

Phillippa

Har nu fått ett erbjudande om att få hem en kattunge. Det är en vän till familjen som har en vän som har fått en kull ungar, och som vanligt är det svårt att "få bort" blandraskatter, så nu skänker hon dem till de som kan ta dem... :angel: Eftersom jag har tänkt skaffa katt i vilket fall som helst (har vuxit upp med devon rex-katter men har inte haft katt på något år nu pga utvecklad allergi i familjen :( ) så känns det som att jag lika gärna kan adoptera en katt ur den kullen. Mysigt!

Det handlar om perserblandisar, jag har bara fått väldigt kort information men de skall i alla fall vara albino och döva. Jag har hört många historier om döva katter som klarat sig finfint och eftersom jag skall ha den inomhus så är jag inte orolig... Men litet funderingar har jag, såklart. :D
Jag uppskattar närhet otroligt mycket och vill gärna ha den lille bebisen sovandes hos mig i sängen redan från början. Förhoppningsvis vill den det också och då kanske det stärker bandet mellan oss. Jag är sjukskriven just nu så jag kommer ha väldigt mycket tid över och kommer gå hemma i åtminstone ett par månader efter att katten kommit hem, efter det kommer jag arbeta halvtid. Första tiden kommer jag ägna åt att lära känna kissen, ha långa mysiga kelstunder och lära den att, att borsta pälsen är MYSIGT!

Jag inser ju att katten inte kommer lära sig sitt namn :smirk: Men finns det något smart sätt att locka på den ändå? Vibrationer osv.?
Min idé för att fya katten på håll är att stampa väldigt hårt i golvet, en eller flera gånger. Jag har mina planer på hur man kan lära katten den kopplingen. Fya katten på nära håll är ju inte speciellt svårt - att hålla ett finger framför ansiktet på katten brukar vara effektivt hos hörande i alla fall... Och duscha med blomspruta när den är på ställen där den inte får.

Har tänkt införskaffa kattmyntaspray och "fy-spray" - kattmyntasprayen att spraya på klösträd, bädd osv. och fy-spray på soffhörnen... :angel:

Det är alltså främst tips på någonting som kan ersätta lockljudet, eller kattens namn. Den kommer ju ha namn i vardagstal, alltså människor emellan, men hur gör jag enklast för att få den att komma?

Jag har försökt läsa mig till information på internet, men det har mest handlat om att vita katter ofta blir döva och att de klarar sig bra ändå, men det vet jag ju redan... så nu tar jag hjälp av er kloka bukefalister istället! :p

//Phillippa, lycklig!!

Sv: Jag skall få en döv katt. Tips?

Det kanske räcker att klappa händerna om man vill "ropa" på den istället för att stampa i golvet, det kanske blir för häftigt o kanske kan upplevas som aggressivt av den lilla katten!? Jag har ingen erfarenhet av döva katter men jag vet att döva personer kan "höra" musik o dansa till den, så då kan nog en katt också uppfatta "ton-nyanser" eller vad man nu ska kalla det! Lycka till med din lille katt!!:bump:

Sv: Jag skall få en döv katt. Tips?

Jag har sökt info om döva katter jag också eftersom jag fick en döv hane i min senaste kull. Mitt tips är att googla på "deaf cats", "living with deaf cat" eller "raising deaf cat" så hittar du en hel del intressant att läsa.

Det som verkar vara viktigast är att man är försiktig när katten sover. Att man låter den veta att man är i närheten innan man börjar kela med den tex. genom att slå lite lätt på underlaget bredvid.

Kommunikation sker lämpligast via golvet och/eller genom teckenspråk. Jag försöker lära min döva kattunge att två knackar i golvet=mat. Jag antar att det är lättast att försöka öva in en sak i taget.

Det jag har märkt på min kattunge är att han är väldigt visuell. Han jagar skuggor på väggarna, spikar som sitter i väggarna, allt som ligger under en filt etc. I övrigt skiljer han sig inte alls mycket från sina syskon. Han har anpassat sig enormt bra till sitt handikapp och vekar inte lida av det på något sätt.

Döva katter kan vara högljudda av sig så det är väl något man får vara lite beredd på. Jag känner en uppfödare som fick en döv kattunge och han skrek så högt att hans syskon blev rädda för honom. Min grabb är tack och lov inte högljudd av sig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·
  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 100
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 250
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar