jag ska tävla på söndag =S

K

knasenknas

visst det är bara en jätte lätt klass, CR 60 cm..
så nu har jga några frågor, var kankse 2-3 år sen jga tävlade sist.

vad ska jga tänka på när jga är inne på banan?
efter jga har ridit, ska jga trava av å så eller räcker det att jga skritter hem, har kanske 20 min hem..?

å så har jga fått i uppgift att flagga, vad ska jga tänka på då så jga inte gör bort mig? :angel:

och så är jga som vanligt jätte nervös, :crazy: någon som kna ge tips på hur jga ska lugna ner mig? :confused:

Sv: jag ska tävla på söndag =S

Om jag är nervös så brukar efter att ha gått banan, blunda och se banan framför mig i huvet och "rida" över alla hindrena i tanken och se framför mig att det går bra, tycker man kommer ihåg banan bättre då också =) tycker att det brukar hjälpa!
Sen inne på banan, tänk på att se vägen och att andas, så ska du se att det går bra =)

Brukar alltid trava av och lägga ner en stund, men det e väl mest upp till dig själv, det blir ju inte jättehårt arbete för hästen det där och den får ju skritta igenom kroppen ordentligt på vägen hem..

Lycka till =)

får jag lägga till en fråga?
kan man börja rida med en gång eller brukar de ge en startsignal på clear rounder?
Hälsa på dommaren?
Behöver man ha nummer lapp eller andvänds det inte?
Brukar det vara med kombinationer och snäva svängar på 50 höjder. En som oxå är nervös.

:confused:

*du måste få startsignal av domaren, det är trevligast när du hälsar men det är inget absolut måste
*nej det behövs ingen nummerlapp
*nej inga kombinationer eller snäva svängar, en clearroundbana ska vara lätt att komma ihåg och rida, är ju trots allt en "prova på" tävling :)

så nervös.. först cles rounder nånsin.
Nått mer att tänka på.

tänkta bara hoppa 40 o 50 räcker för denna gång.
Hästen klarar mycket mer men jag är tyvärr för feg just nu.
Något tips för att hästen inte bara ska dra i väg och slarva till det, är det okej att bryta av till trav mellan hindrena?
Man för väll inte lägga volter imellan?

en sista fråga?
När vet jag att jag ska in på banan, ropar dom upp det på framhoppningen eller måste jag hålla koll på det själv...

*för voltning får du 4 fel
*du får sakta av till trav och skritt om du vill, bara hästen går framåt
*du måste ha koll vilket startnummer du har och vem som är på banan, speakern brukar kalla in den startande och be nästa tävlande hålla sig beredd

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 639
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 211
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka