Jag ska prata lite...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 569

Cyllene

Trådstartare
inför avelsmänniskor. Vad tycker ni jag ska prata om? Ni är ju en del här som vet min bakgrund osv. Vad hade ni velat jag skulle berätta? :crazy:

Jag känner mig plötsligt lite "okunnig". Svensk avel är ju egentligen inte min starka sida.

Någon som har en idé? Jag känner väl spontant att det blir presentation av mig, presentation av Jens hingststation, presentation av "mina" hingstar och sen visning av hingstarnas DVD.

Känns det vettigt?

Jag har ju lika lätt att halka iväg och "prata om allt och lite till" när jag pratar som när jag skriver, så det gäller ju att inte glida iväg för mycket. Sen får de väl ställa frågor!?

Det är vanliga svenska uppfödare jag ska prata inför. Så kom nu med era tips och idéer!

Mvh C

Sv: Jag ska prata lite...

Det som är riktigt intressant är ju kanske dina tankar om vilka slags ston "dina" och Jens hingstar kan tänkas passa till, hur olika kombinationer med olika blodslinjer har blivit osv.

Du brukar ja ha vettiga åsikter så det är väl bara att tuta och köra!!

Tack! Jag får väl börja prata och sen se vart det slutar.

När jag inser att jag tappat bort mig eller pratat för mycket får jag väl sätta på filmen och hoppas att de kan engelska. Annars får jag väl prata till den också! :)

Senast ändrad:

Vad man ska tänka på när man väljer en importhingst! Hur man tolkar bruksprovsresultat, stamtavlor, och annat som är viktigt att veta. Hur man värderar hingstarna olika i Sverige och utomlands, kunskap om blup-system.
Sådant vore nyttigt! :bump:

Har du fått DVD'n idag?

Jag måste berätta en lite rolig sak helt appropå.

Fick ett samtal igår. En äldre herre (lät riktigt gammal) som var intresserad av Herzensdieb. Han presenterade sig med sitt efternamn. Förklarade att han inte hittat mitt nummer på eniro utan att han hade fått ringa Karl-Erik som hade mitt nummer.

:eek: Vem är Karl-Erik tänkte jag??

Jag frågade vad han ville veta och om jag skulle skicka lite info.

Nej. Det ville han inte ha. Han ville bara kolla så det verkligen gick att beställa och hur man gjorde.

Han förklarade att han haft en häst från samma stostam för 30 år sedan. Det räckte, mer behövde han inte veta! Punkt slut.

Jag vet bara vad han hette i efternamn. Han skulle höra av sig när han behövde det.

:D

Det är kul med avel!

Det beror väl på vad som är syftet. Det här:

Jag känner väl spontant att det blir presentation av mig, presentation av Jens hingststation, presentation av "mina" hingstar och sen visning av hingstarnas DVD.

blir ju mest marknadsföring av dina hingstar, är det därför du är inbjuden?

Vad vill arrangörerna ha ut?

De ville att jag skulle berätta om mig själv och hingstarna om jag fattat det rätt. Det är ganska spontant så det får väl bli lite av varje. Allt hänger ju ihop...

Ja i så fall - ta vara på tillfället till gratis marknadsföring och presentera "dina" hingstar så väl som möjligt! Lite info om hur det funkar med importsemin etc kan säkert också vara på sin plats, kan tänka mig att en del känner sig lite osäkra. Att undanröja såna tvivel kan ju också öka försäljningen.

Det är inte gratis - jag kommer sponsra med en betäckning med en av hingstarna. ;)

Men kul ska det bli ändå! Det verkar vara ytterst få som vet att det faktiskt fungerar bra med importsemin...

Jag skulle nog ta med lite statistik också, för att visa hur dräktighetsprocenten skiljer sig för samma hingst mellan AI-TAI-Import-TAI, om det finns. Ifall folk kanske oroar sig för om det är svårt att få dräktigt med importsperma.

Vad roligt!!!
Tycker utöver många tidigare goda tips,att du bör prata om betydelsen trakehner inslag inom dressyraveln.Du har ju några riktiga godbitar som bekräftar detta.

Lycka Till!!

barb

OT (= minne)

Jag ombads en gång hålla ett föredrag för nyinryckta på K I - och gjorde det! Gällde häst förstås, hästens exteriör etc... ganska grundläggande saker. Jag är kvinna.

Berätta aldrig för rekryter vad snopp (tecken på nos) o ballar (på fötterna då) på en häst är....
skratten skallade...

Annars är det smart att hålla sig till det man är duktig på o erkänna vad man inte vet så mycket om...

Lycka till

Hej Cyllene! Kan man köpa DVD på dina hingstar?
Mvh Ame

ställer samma fråga jag...

Är mer än nyfiken på Herzensdieb.....och skulle gärna se honom på DVD

Hej!
Nu är jag hemma - många tack för DVD-n! :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 272
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Sasse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 830
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 539
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31