jag sitter nu med min grovfoderanalys!

K

Kesella

Sitter nu med analysen och ser att det innehåller mycket högt värde på kalcium.Räknar jag på färdigfoder te x krafft så hamnar vi jättefel. men jag är lite misstänksam mot årets havre pga vädret så jag skulle vilja använda ett färdigfoder. hästarna är från föl till tävlingshäst. inga dräktiga ston. Höet är även lite lågt på smrp men bra värde på energin. tips??? per kg foder så har jag dessa värden smrp 48 energi8,3 kalcium4,2 Fosfor2,1 Magnesium 1,3 Kalium 14,1. finns några förslag. De foder jag har använt mig av är havens Fertolac till ston o föl o unghästar. tävlingshästen har ätit kentucky lite, Dravers samt Groov 90 (för fibrernas skull) samt olja. Dom får även betfor och mineraler.

Sv: jag sitter nu med min grovfoderanalys!

Det är ingen fara att ha för hög Ca/P-kvot. Det är när det blir för mkt fosfor det börjar bli fara på taket...

VAD är det som hamnar jättefel när du räknar?

Dina hövärden är väl helt okej, kanske lite för lågt till fölen...

Jag hade inte tvekat att köpa av t ex Kraffts havre, den är så pass kontrollerad (om du föredrar spannmål alltså).

Men att köpa direkt från bonde eller via liten foderhandlare, nja, det känns lite riskabelt med det mörka guld som kommit in i höst.

Vår bondes/vårt stalls havre ser grå och tråkig ut men enligt analysen så har den bra värden och inga spår av mögel eller andra kvalitetsförstörande microorganismer...
Så den har klarat sig väl trots väderts makter.

Har inte värdena, fodrar själv inte med havre...

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
E
Foder & Strö Hej! Jag har tidigare fått tips om att min hästs grundbehov är mellan 60-70 MJ samt 390-505 g smrp beroende på hur mycket hon...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: skrållan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård