JAG MÅSTE FÅ ETT SVAR! Hälta

B

brosen

För drygt en månad sedan köpte jag ett Fullblodssto från Landskrona. Jag köpte henne osett, och vet besikting var långt bort när jag sa att jag skulle ha henne dagarna innan hon åkte upp till mig, en resa på drygt 80 mil.

När hon kom till mig var hon JÄTTESMAL - såg inte alls ut som på bilderna och film, hovarna var fördjävliga. Detta brydde jag mig inte om, utan göder upp hästen nu. Sen blev hon lite halt - efter ca 3 veckor, och sen kom en och skodde henne, jag trodde det berodde på att hon var öm i bakhovarna för hon var utan skor där när hon kom. Dagen efter hon blivit skodd blev hon haltare, sen två dagar senare slog det om helt och blev jättehalt, åkte in till vet och där sa de att hon fått en söm inspikad för långt in, så vi fick gipsa och i tisdags tog vi bort det, och i går onsdag kom hovslagaren och skodde henne på den H fram. När jag släppte henne i hagen igår efter skoning visade hon inte något alls.
Idag när jag kom dit igen var hon halt, och jag hoppade upp och red en bit och det känndes tydligt att hon var oren, illrahelst i traven.

Kan det vara för att hon inte kommit tillbaka riktigt från sömmen som blev fel och gipset, eller bör jag göra en vanlig vet besiktning och se vart hon är halt, och sedan gå på fd ägare, eftersom hon inte heller såg ut så som bilderna utlovade att hon skulle se ut.
Jag vet att jag gjorde fel med att inte göra besiktning på engång eller innan hon åkte, men det är inget som man kan tjafsa i nu.

Borde jag kunna kräva tillbaka pengarna, och att hon får tillbaka hästen?

Har ingen försäkring på henne, eftersom man inte fått försäkra skadad häst. Kna man få ut något på "dolda fel " ändå?

snälla svara! Viktigt!

Sv: JAG MÅSTE FÅ ETT SVAR! Hälta

Jag tror det är smällar man får ta när man köper osett, och att man får skylla sig själv när man inte är med på besiktningen.
Sedan kan ju bilderna och så du fått se vara gamla och hästen hunnit magra ur osv.
Men jag är inte kunnig inom detta utan tänker endast logiskt.

Låter som ett typsikt fullblodsproblem. Jag har liknande problem med min, han är jättekänslig för sömmarna.

Har tyvärr inget bra svar men tycker absolut att du ska kolla upp hältan! Sen förstår jag inte riktigt, vill du inte ha hästen nu för den är halt? Det var väl hos dig skadan uppkom? Och att hästen inte såg ut som på bilderna gjorde ju inget från början...eller?Man kan ju tyvärr inte alltid vara 100% säker på vad man får när man köper osedd..men att gå på fd ägaren nu..nja tveksamt. Lycka till! :laugh:

du kunde ha försäkrat den när den gick UA på besiktning innan ankomst!

hästar kan tunna ur av lång resa.

för att kunna häva köp, pga dolda fel måste nog hästen vart vet besiktigad, eller att du ngn stans skrivit på ett papper där ägaren intygar att den var frisk. eller att du hävdar att du köpt den i god tro, hm, men utan besiktning o utan att ha sett den tror jag inte det är så lätt för dig- bättre att lägga energin på hästen o få den frisk, tänk på att fullblod är känsliga men oxå underbara!!
du måste oxå direkt vända dig till vet, för att kunna styrka ev skada som funnits innan köp, och naturligtvis för att hitta felet och åtgärda det för hästens skull.

Hejsan.

Min kusin köpte för lite mer en ett år sedan ett fullblod vallack.
Han kom också mager och eländig.
Han var inte heller vetkollad o de hade endast sätt bilder på han.
De visade sig att de var gamla bilder.

Han var inte försäkrad , och så för jävlig ut rätt utsagt.
Tyvärr fick hon ta bort han i februari i år pga av njurfel.
Förra ägare som hade han innan vill inte ta tillbaka han.
& hon slutade höra av sig o skickade inte upp alla papper på hästen.
De där med att köpa hästar okollade de kan antigen bli jätte bra eller så blir de totalt fel. Du har inte provat att sko henne med sulor då?
De fick vi göra med herren för han blev halt utan.
Typsikt fullblod sa våran hovslagare , de är så plattfotade så de ömmar oftast rejält tyvärr.
Men de är ett alternativ att prova!
Jag tror också att du borde göra en hältutredning på henne.
Men jag tror inte att de gäller med dolda fel om ni inte har skrivit kontrakt på de tyvärr.
Men kämpa på & önskar er lycka till :)

Har också provat på sömkänslighet och tillslut blev lösningen barfota och boots... Lite bökigt, men gav en ohalt, glad och fungerande häst :)

Hoppas det löser sig för dig. Ingen mening att komma med pekpinnar om att köpa osett, de flesta kan vara impulsiva ibland. Det kan vara tänkvärt dock att det är "grisen i säcken" även ur hästens perspektiv, då den inte får en chans att visa vad den tycker om den presumtiva köparen...

Kämpa på med din häst, du har nog mest att vinna på det. Med största sannolihet kommer inte säljaren gå med på återköp eller delade kostnader.

Oj så trampade man redan i klaveret som nybörjare på Buke, jag har inte trott annat, men för att förtydliga mitt inlägg var det riktat till trådskrivaren. Att det råkade bli ett svar på ditt berodde på att jag ville ge ett konkret tips eftersom jag själv varit med om sömkänslig häst... :( *försvinner*

Försäkrade du inte innan skadad uppkom?
Hästen gick alltså oförsäkrad?

(Vissa väljer ju att inte försäkra och spara undan pengar istället, men eftersom du skrev som du gjorde antar jag att du velat försäkra)

Det är mycket möjligt att hästen fortfarande ömmar efter sömmen.

Anledningen till att man veterinärbesiktigar en häst är ju för att försäkra att hästen är frisk vid köp. Du har valt bort besiktning och får därmed skylla dig själv, rent krasst.
Jag har också köpt häst osett och jag har inte besiktigat en enda häst. Nu har det gått bra för min del, men det kan också gå åt skogen. Det är en risk man tar och är man inte beredd på risken så ska man låta bli. Du kommer alltså ingen vart med att försöka få igenom det som att det är säljaren som gjort fel eftersom din skyldighet är att undersöka det du köper. Avstår du så säger du med andra ord ja till att köpa hästen i det skick den är i.

du har som köpare undersökningsplikt på hästen och har du avsagt dig det genom att köpa hästen obesiktad, så får du dessvärre stå ditt kast.

Hältan kan ju bestå av vad som helst, ett för högt sömtag låter osannorlikt i min värld att det skulle få såna kvargående följder, vanligtvis försvinner hältan så fort sömmen dras ur och rättas till. Kan lika gärna eller troligare vara ngt annat underliggande som funnits där hela tiden och som nu kommit fram, eller ngn annan skada den dragit på sig sen den kom till dig. du får ta in den på hältutredning.

Men alltså... Du köpte ett djur utan att besiktiga och kolla ordentligt på vad du skulle lägga dina slantar på... Hur kan du ens tänka tanken att hugga tag i säljaren nu... Hältan kom ju hos dig...dessutom så RED du en halt häst... Nä...du lär nog få stå ditt kast... och vaddå???? Du godtog ju att pållen inte såg ut som på bilderna... varför duger hon inte nu då???? Hältan???? Det kan ju vilken häst som helst råka ut för....

PS
Kan det röra sig om hovböld det som nu uppkommit???? Bara en tanke

Äsch då, det var inget klaver att tala om. Det var trots allt jag som hade problemet du ville hjälpa till med. Rida med såna där boots är jag dock inte så sugen på.

Men alltså... Du köpte ett djur utan att besiktiga och kolla ordentligt på vad du skulle lägga dina slantar på... Hur kan du ens tänka tanken att hugga tag i säljaren nu... Hältan kom ju hos dig...dessutom så RED du en halt häst... Nä...du lär nog få stå ditt kast... och vaddå???? Du godtog ju att pållen inte såg ut som på bilderna... varför duger hon inte nu då???? Hältan???? Det kan ju vilken häst som helst råka ut för....

PS
Kan det röra sig om hovböld det som nu uppkommit???? Bara en tanke

Det är inte någon hovböld, eftersom det redan är kollat. Så jävla idiotsik som vissa andra är jag dock inte!

Det förstår jag helt och fullt... det ÄR bökigt, men jag var glad att hästen funkade o mådde bra iaf efter att skoning bara ledde till problem... :)

För att återgå till ts vet jag inte riktigt vad som är problemet... Vill du att hästen ska fungera eller vill du bli av med den? Strul med säljaren är som alla redan nämnt bara att glömma.

Satsa på din häst, ordna med försäkringsbesiktning när hon är ohalt... Det är det bästa råd jag kan ge då jag tycker att en ridhäst minst ska vara vet.försäkrad...

Alltså.. hon har varit gipsad och halt efter det att du köpt henne och du rider henne fast hon är halt ? Du har bara haft henne 1 månad !?
Varför inte kolla hälta vid longering eller liknande ?
Jag ser inget som helst ansvar hos säljaren !
Du har däremot tagit på dig ett stort ansvar som jag hoppas att ni löser för hästens skull !
Lycka till
Hambo

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 993
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat