Jag mår illa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bebben

Trådstartare
Och ingenting verkar hjälpa mot det heller :(

Jo, jag vet. Det går över, säger alla. Men det är inte kul alls, att knappt kunna röra sig utan att behöva springa till toaletten. Det känns som om jag tillbringar mer tid där än i övriga delar av huset. Köket kan jag knappt gå in i utan att må illa. Jag kan sällan diska, för jag spyr av att se smutsiga tallrikar :crazy: Jag spyr av lukter, smaker och känslor. Att anstränga sig fysiskt, som att bära in ved, går knappt det heller.

På seeeena kvällen minskar det litegrann så att jag, om jag har tur, kan få i mig lite mat och behålla den också. Jag är helt slut av det här! När jag inte får i mig näring blir jag ännu mer trött ju..

Snälla, säg att det finns något som jag kan göra! Eller att det går över SNART..
 
Sv: Jag mår illa!

Pröva tabletten Postafen som du kan köpa receptfritt på apoteket, den är okej att äta när man är gravid. Andra trick är väl att ständigt knapra på något. Citat ur boken "På smällen...": "ät innan du vaknar"

Prinsus - som är sjuksköterska
 
Sv: Jag mår illa!

Hm jo det är klart prostafen gjorde mig visserligen utan illamående... Men även helt väck... jag sov i 24 timmar och när jag försökte röra på mig så snurrade världen...
Mitt förslag är att prata med BM och be om att på akupunktur, det fungerade suveränt!! Visserligen fick jag åka in två gånger i veckan men det var det värt för att kunna fungera normalt!!:bump:
 
Sv: Jag mår illa!

Hej ! Lider med dig..vet vad du menar..jag har gått ner 12-13 kg under mina graviditeter ( alla tre ) pga illamående:eek: ..dom ville tom lägga in mig pga viktnedgången..fast det blev lite bättre efter ett par månader :angel:
Fostret fick vad det behövde men inte jag..

Vissa dagar var bättre än andra..prova postafen eller att äta ngt innan du går ur sängen på morgonen - för mig funkade det ganska bra med nötter..jag vet att det låter sjukt men fick tipset av min bm..vissa gånger funkade det med te och smörgåsrån..

Helt enkelt så får du prova dig fram..hitta ngt som du e sugen på..

Lycka till !!!
Ps hoppas att det går över snart..ds
 
Sv: Jag mår illa!

Jag gick ner 15 kg när jag var gravid pga att jag spydde så mycket. Men sen hittade jag ett knep. Morötter :) , så jag hade en burk morötter med mig överallt jag gick. Såg nog lite konstigt ut när jag kom där med min lilla burk. Men hellre det än att trycka ner ansiktet i toan hela tiden.;)
 
Sv: Jag mår illa!

känner igen det där... inget hjälpte mig heller, men så i vecka 13 eller vad det var så gick det över.... trodde aldrig det skulle gå över... jag spydde över allt.... testade åksjukepiller, sea-band osv men inget hjälpte.... det jag inbillar hjälpte lite i alla fall var att äta ofta och hålla upp blodsockret... även på natten... annars spydde jag galla på morgonen då blodsockret går från jättelågt och spikrakt uppåt... kolsyrat vatten hjälpte också lite... jag som avskytt det innan.... *skratt*
 
Sv: Jag mår illa!

För mig hjälpte det att ha skorpa eller mariekex vid sängen som jag kunde äta INNAN jag gick upp på morgonen. Ibland "var jag tvungen" att äta Postafen, och det funkade rätt bra!
 
Sv: Jag mår illa!

Mitt illamående släppte först i vecka 25. Har verkligen mått pyton och testat allt som ska lindra men inget fungerade. Till sist fick jag lergigan comp utskrivet av läkaren och det hjälpte inte helt men det hjälpte ändå så pass bra att jag slutade att kräkas och kunde leva normalt.
 
Sv: Jag mår illa!

Jag drack cola och samarin, dock inte samtidigt. ;) Samarin på morgonen och cola under dagen. Inget annat funkade för mig.
 
Sv: Jag mår illa!

stackare!
det är likadant här, jag råkade spy ner hästen när jag var ute och red förra veckan!:o
det jag har gjort (som verkar funka) är som dom andra säger, ät något litet innan du går upp, jag tvingar (:devil: ) sambon att hämta nyponsoppa eller youghurt.
förutom det, ät väldigt lite och ofta!
sen verkar det bli bättre när jag är ute i friska luften, då lättar det lite för en stund..
 
Sv: Jag mår illa!

Usch, stackars dig!!! Jag vet hur du känner dig, jag mådde skit i ca 10 veckor i början av graviditeten och var så less på det att jag bara ville få bort det lilla otäcka i magen som orsakade det........men på något vis stod jag ut och är nu i v 27. Jag har inga speciella tips att komma med, bara att äta hela tiden, lite och ofta kan lindra det lite. Jag vill dock säga till dig att stå på dig hos BM och kräva hjälp. Jag fick ingen hjälp över huvud taget, utan fick bara svaret att det kommer att gå över och attityden var: kan du jobba är det väl inte så farligt. Att jag inte klarade av att ta hand om vår 3-åriga dotter och våra hästar spelade ingen roll, bara jag klarade jobbet.......Jobbar bara förmiddagar och när jag kom hem var jag helt slut och kunde inte resa mig ur sängen/soffan på hela eftermiddagen...
Men som sagt det gick över och nu mår jag prima igen och kan faktiskt tänka att det lilla livet i mig var nog värt den där jobbiga tiden, men det tröstar dig nog inte speciellt mycket nu.
*Kramar till dig*
 
Sv: Jag mår illa!

*usch* känner igen det där allt för väl.

Själv hade jag konstant illamående i 5 månader under min gravidtet.Jag fick jämt ha en hink vid sängen, och var i princip aldrig utanför lägenhet pga att jag kunde må illa och spy utav ALLT!
Jag spydde för att det var för varmt, luktade mat, ljudet på tv var för högt, min dåvarande sambo ifall han var nyduschad, mm.

Jag testade Gaviscon och postafen, och mådde ännu sämre av det.
Fick höra att det går över, det blir bättre.Åh, vad jag blev irriterad på det.Gick till slut på akupunktur 3 dgr i veckan, och det hjälpte såpass att jag kunde röra mig bland folk.Men missade jag en behandling...då var det bara tillbaka till ruta 1.Så mitt råd är bara att du tar upp det med din BM, be om att få testa akupunktur.

Vilken vecka är du i nu? För det brukar vara värst dom 12 första veckorna.
 
Sv: Jag mår illa!

Eftersom ingefära skulle hjälpa så levde jag på Ginger Ale ett par veckor först vilket var suveränt, därefter skrev läkaren ut Lergigan som jag tog ungefär fram till v 25.

Jag hade nog inte tagit mig utanför dörren hemma annars nu kunde jag fortsätta nästan som vanligt...
 
Sv: Jag mår illa!

med min första var det enda som hjälpte mot illamåendet att ÄTA, men så gick ja upp 22 kg oxå:angel:
Med nr 2 var det enda jag kunde få i mej under en låg tid kolsyrat vatten, köpte tom en soda streamer tillslut... för att aldrig behöva riskera att va utan:o
 
Sv: Jag mår illa!

blindabelinda skrev:
jag råkade spy ner hästen när jag var ute och red förra veckan!:o
Det har jag också lyckats med! :crazy:

Inte för att skrämmas, men jag spyr fortfarande åt allt och tvingas därmed bo tätt ihop med spyhinken, trots medecinering (primperan) och jag är i v 34+6... :crazy: Men... så hoppas jag det inte blir för dig, självklart! För de flesta går det ju faktiskt över någon gång runt v 12-13. Prova sea-band, postafen, ingefärste... Hjälper många... Annars kan ev. MVC skriva ut receptbelagda preparat om du blir för dålig, t.ex lergigan eller primperan... Lycka till iaf, och krya på dig!
 
Sv: Jag mår illa!

Jag levde ett tag på druvsocker. Det var det enda jag kunde få i mig utan att bli helt illamående. Det blir ju värre när blodsockret går ner så dedt är viktigt att hålla det uppe!
 
Sv: Jag mår illa!

Jag har det likadant :( Mår illa och spyr.

Jag äter Postafen när det blir som värst, men jag tar bara en halv tablett åt gången, för jag blir helt väck annars.
Vid första akuta illamåendet åt jag en hel tablett på en gång (rekommenderad vuxen-dos enligt asken).
Jag blev helt väck...ögonen nästan snurrade i skallen på mig, benen nästan vek sig och jag sov 15 timmar den natten.

Sen har jag nästan aldrig någon aptit heller p.g.a illamåendet.
Men när jag väl blir hungrig, då blir jag jäklarimig hungrig!
Blodsockret rasar och jag blir darrig och yr, jag mår illa och får estrema hungerkänslor i magen.
Jag måste äta direkt! Det räcker liksom inte att de på jobbet (de vet inget ännu) säger till mig att "du får rast om en halvtimma, det är ju inte så långt kvar".


Men som andra skrev: ät lite men oftare.
Det kan hjälpa!
 
Sv: Jag mår illa!

Vi är ju ungefär lika långt gångna, så förhoppningsvis blir vi av med illamåendet samtidigt, dvs SNART!

Mitt illamående har minskat lite, men jag spyr av det mesta fortfarande. Igår fick jag inte ens behålla vätskan jag försökte få i mig, så idag har varit ett rent helvete med yrsel och svårt att fokusera blicken m.m. Men tack och lov så har jag lyckats få i mig (och behållit i mig också) 3 glas vatten idag.

Jag är för övrigt precis likadan med maten. Jag blir extremt hungrig och jag vill ha mat exakt i den sekunden. Men så kan jag inte laga mat själv (Lukten..), sambon är inte hemma, och det finns inget gatukök eller liknande i närheten.. Så när jag försöker komma på en lösning där, så hinner det gå över i illamående igen :crazy:

Vilken vecka är du i nu? Vi ska ju ha i samma månad vi :)
 
Sv: Jag mår illa!

Det är bara att testa sig fram.... levde oxå med hinken under de första fem månaderna. Postafen använde jag när det var ngt speciellt som jag skulle göra - alltså bara i undantagsfall. Gifte mig när jag var i tredje månaden å ett tag trodde jag att jag skulle få ha en hink bakom altarringen bara för säkerhets skull:angel:

Att äta lite å ofta har hjälpt hyggligt - falu rågrut har stått på sängbordet konstant, mkt frukt, mandel( även nu som hjälp mot halsbränna), frisk luft utan att anstränga sig, tuggummi.
Funderade ett tag på att be om akupunktur men det blev aldrig av.... mycket för att då var jag ju tvungen att ta mig dit oxå....var oxå väldigt känslig för om det blev för varmt inomhus....

Kämpa på å lycka till
 
Sv: Jag mår illa!

mitt illamående avhjälptes med att äta sockerfria tuggumi!!!!
låter som ett skämt men det fungerade!
Var också jättekänslig ( ÄR trots icke gravid) för lågt blodsocker.

madde
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: escodobe
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 919
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 339
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp