Jag läste i aftonbladet...

Seabaz

Trådstartare
... tror jag att det var, att nu är det inte små minihundar som är modet längre. Nu är hundmodet att ha en stor blandras-byracka :crazy:
Dels för att det dyker upp fler och fler "uppfödare" och för att dom är billigare än en renras. Du får ju precis lika mycket hund i en blandras som i en renras mm.. stod det har jag för mig...
Vad tror ni om det?

Är chihuahuavågen på väg bort? Är byrackornas tid inne?
Eller kanske någon annan hundras?

Sv: Jag läste i aftonbladet...

Jag tror chihuahuavågen är påväg att dö. Undrar vart de tar vägen när ägarna vill följa modet?
Tror det blir mer "gatuhunds"typ av det. Blandras eller inte.

Tycker det är synd om det blir mode med blandras. Inget ont om blandras nu, känner flera trevliga blandrashundar. Men just det där med att de kommer säljas billigt så att fler kommer att göra impulsköp på en hund.
Med chihuahuarna så tänkte nog de som köpte hunden till lite. Det är stor skillnad på 5000 och 20.000.

kanske blandraserna går upp i pris mera om det blir större efterfrågan? Det är ju bättre på ett vis, folk som köper hund utan att ha en susning finns ju alltid, problemet är väl mera att det kanske blir större raser och därmed större problem än med t ex minihundarna, men jag tror att det kommer iså fall bli mera "mode" i den mindre blandraserna än i brukstypen.

Jo priserna kommer antagligen stiga något.

Men en stor hund kan få 6-10 valpar i en kull.
En chihuahua 1-3 valpar per kull.

Det krävs då mindre parningar för att få fler valpar med storhund än småhund.
Det problemet det vart med chihuahuarna så är det att de får för få valpar per kull. Med storhund så får de dubbelt så många per kull och kan snabbare mätta storhundmarknaden = priset ökas inte/ökas lite eftersom hundarna räcker till för att fylla efterfrågan på dem.

jag vet ju inte hur många valpar "mellanhundarna" får, men jag skulle ändå tippa på att modet i sig kommer att gälla små/mellanhundar, som lhasa apso/tibetansk terrier och andra hundar som är mindre än mellanhunden, men det är bara en teori från min sida. Eller dessa pudelblandningar som är så poppis i USA tex.

Seabaz skrev:
... tror jag att det var, att nu är det inte små minihundar som är modet längre. Nu är hundmodet att ha en stor blandras-byracka :crazy:
Dels för att det dyker upp fler och fler "uppfödare" och för att dom är billigare än en renras. Du får ju precis lika mycket hund i en blandras som i en renras mm.. stod det har jag för mig...
Vad tror ni om det?

Är chihuahuavågen på väg bort? Är byrackornas tid inne?
Eller kanske någon annan hundras?

Jag tycker att det faktiskt är lite otrevligt att skriva "byrackor" etc om blandraser. Att man inte ska avla hej vilt på vad som helst, det begriper jag också - men det är väldigt nedvärderande att kalla dom för byrackor! Jag har träffat många extremt trevliga blandraser (har en själv också för den delen), och jag tycker inte att det är några några slags andra-klassens hundar! :crazy:

Haha, jag VISSTE väl att jag köpt rätt ras - en blandis!!! :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 811
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 363
Senast: MML
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 134
Senast: Migo
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama