Jag lägger ut...

Sv: Jag lägger ut...

Nä, men lite kan man ju ge innan och låta han vila en stund innan så ska det inte vara någon fara. Då får du kanske möjligheten att få i han lite mer mat.
 
Sv: Jag lägger ut...

Trevlig häst, det är alltid tråkigt när de måste vila och tappar mycket på relativt kort tid. Stressande för hästägaren.

Ta det lugnt, öka på lusernen som redan konstaterats. Förutom alla bra råd du redan fått kan jag dela med mig av vad jag upplever gällande skadade hästar.

Det är inte alltid det går att fodra upp så fort som man själv skulle vilja, utan det går ibland snabbare att öka i samma takt som man kan öka arbetet. En bra och rimlig grovfodergiva (bete, hö, silage, lusern) och sedan en sund ökning av detta i takt med att hästen börjar jobba mer/sätts igång. Själv tycker jag bättre om olja än stärkelserika kraftfoder (känner så många som fått problem med lättare korsförlamning i samband med igångsättningar och stärkelse, hästar som spänner sig råkar lättare ut för kf än avslappnade kusar och under igångsättning är de ju ofta lite spända).
 
Sv: Jag lägger ut...

Tack! Och tack för råd.

Det stämmer det du säger om att jag känner mig stressad :(

Har funderat över det du skriver om igångsättning kontra foder. Om det är någon idé att försöka börja "bygga" innan han lagt på sig lite bättre.

Men jag provar och gör som du säger. Själva grundkondisen på han är ju bra.
 
Sv: Jag lägger ut...

Stormvarning klass 2 o 100 mm regn västkusten- värmland- bara 50-70 i sthlmstrakten.

de sa max 20 mm i mån. o vi fick mer än 100- poolen svämmade över:mad:

Och här i värmland blev det bara 30 mm. Kan inte vara lätt att jobba på SMHI.
 
Sv: Jag lägger ut...

Trevlig häst, det är alltid tråkigt när de måste vila och tappar mycket på relativt kort tid. Stressande för hästägaren.

Ta det lugnt, öka på lusernen som redan konstaterats. Förutom alla bra råd du redan fått kan jag dela med mig av vad jag upplever gällande skadade hästar.

Det är inte alltid det går att fodra upp så fort som man själv skulle vilja, utan det går ibland snabbare att öka i samma takt som man kan öka arbetet. En bra och rimlig grovfodergiva (bete, hö, silage, lusern) och sedan en sund ökning av detta i takt med att hästen börjar jobba mer/sätts igång. Själv tycker jag bättre om olja än stärkelserika kraftfoder (känner så många som fått problem med lättare korsförlamning i samband med igångsättningar och stärkelse, hästar som spänner sig råkar lättare ut för kf än avslappnade kusar och under igångsättning är de ju ofta lite spända).


Vad stärkelse rikt foder?
Varför inte ge havre eller korn? För det är väl viktigt då du ska rida? Är det sant att grov foder bygger nertill o runt om, medans krafft foder bygger över linje?
 
Sv: Jag lägger ut...

Vad stärkelse rikt foder?
Varför inte ge havre eller korn? För det är väl viktigt då du ska rida? Är det sant att grov foder bygger nertill o runt om, medans krafft foder bygger över linje?

Spannmål innehåller stärkelse. För mycket stärkelse på en gång kan hästen inte ta upp där fodret bör processas utan läcker vidare till senare delar av matsmältsningssystemet där det kan ställa till problem.

Det går utmärkt att muskla en häst även på överlinjen med bra grovfoder och inget kraftfoder.
 
Sv: Jag lägger ut...

OK, har hört om ngn korn debatt. Är det mer stärkelse i korn än i havre. Är det pga stärkelsen som fler o fler använder färdigt foder istället för havre som förr?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
J
Foder & Strö Hej! Jag ska åka på ridläger i sommar med min egna ponny på 10 år, en connemara. (om det funkar alltså) Jag undrar då, vad ska man...
Svar
1
· Visningar
913
Senast: Elina8
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp