Jag lägger ut...

Maira

Trådstartare
några bilder på mitt magra o omusklade "ök" :crazy: Fast han är ju min älsklingskille ändå... :love:

Vad tycker ni?

HPIM2935.jpg


HPIM2939.jpg


Dagens meny för honom blev:

1,5 kg lusern väldigt uppblött i vatten
1 kg müsli
3 dl betfor (torr)
0,5 dl rapsolja
Flytande b-vitamin

Tänker öka lusernen ännu mer efterhand!

PS. Vet att han står illa. Men han ville INTE stå på något annat sätt. Han har tappat skon på höger bak och har såååå oooont i foten.... ;o) Hovis kommer i morgon.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag lägger ut...

Jag hade tänkt skriva att du skulle öka på lucernen i efterhand när jag såg att du redan påpekat det själv! :D

Fortsätt gärna att lägga upp bilder och uppdatera foderstaten här. Det är väldigt intressant att se utvecklingen.
 
Sv: Jag lägger ut...

Jag hade tänkt skriva att du skulle öka på lucernen i efterhand när jag såg att du redan påpekat det själv! :D

Fortsätt gärna att lägga upp bilder och uppdatera foderstaten här. Det är väldigt intressant att se utvecklingen.

Visst kan jag göra det, lägga ut bilder! Bra ide! :idea:
 
Sv: Jag lägger ut...

Antar att du ska börja träna den mer:confused:

den behöver både mer energi o proteiner.
3 dl betfor är en piss i missisippi:grin:

Även öka på höt mkt- ser smal ut.
 
Sv: Jag lägger ut...

Antar att du ska börja träna den mer:confused:

den behöver både mer energi o proteiner.
3 dl betfor är en piss i missisippi:grin:

Även öka på höt mkt- ser smal ut.

Vi har börjat träna... han tappade väldigt mycket efter en ELAK sårskada på höger fram, skar upp sig från under knät och nästan ända ner till kotan. Ända in till skelettet och senorna.

Han får inget hö. Går på bete, det är ett problem eftersom jag har honom inackorderad och han går med fler hästar. Jag vill egentligen ge mer grovfoder men vet inte hur jag ska göra. Därför ger jag lusern och ska öka på givan ännu mer.

Började med betfor idag, men ska mer av den också, och mer olja!

Så här såg han ut innan skadan, fast ytterligare lite rundare

10.JPG


11.JPG
 
Sv: Jag lägger ut...

Äre inte farligt att ge hästen torr betfor ? Det kan väl svälla i magen och leda till kolik/tarmvred... ?
 
Sv: Jag lägger ut...

Jag har fått hit en inackordering som ser betydligt värre ut än din. Håller som bäst på att hjälpa ägaren komponera en bra foderstat. Hoppas din häst tar sig. Roligt med bilder så man kan följa utvecklingen.
 
Sv: Jag lägger ut...

Aha.fin:laugh:

det brukar inte vara svårt att få tillbaka allt den en gång redan har haft.

När den får komma in blir det nog bra.

Går den ute inatt:eek:
 
Sv: Jag lägger ut...

Aha.fin:laugh:

det brukar inte vara svårt att få tillbaka allt den en gång redan har haft.

När den får komma in blir det nog bra.

Går den ute inatt:eek:

Tack! :)

Jaa... alla hästar i stallet är ute! Är det dåligt väder hos er?

Här regnar det bara pyttelite och det var 20 grader varmt tidigare ikväll.
 
Sv: Jag lägger ut...

Stormvarning klass 2 o 100 mm regn västkusten- värmland- bara 50-70 i sthlmstrakten.

de sa max 20 mm i mån. o vi fick mer än 100- poolen svämmade över:mad:
 
Sv: Jag lägger ut...

Lusern räknas som grovfoder så det kan du öka på rejält på en gång, behöver inte ökas lite i taget
 
Sv: Jag lägger ut...

hmm jo behöver nog både mer protein och energi, var ju stor skillnad på bilderna nu och från när du red och den var igång. När min häst hade proteinbrist fsåg man bra resultat på 1 månad och då stod han ändå i sjukhgae och fick inte röra sej. Så får han bara tillräckligt av allt och sen få ridas och träna upp msuklerna får du nog tillbaks han på några månader :)
 
Sv: Jag lägger ut...

Om du inte redan gör det så dela upp fodret på så många mål du har möjlighet till, då tas det upp bättre.

E-vitamin/selen kan vara bra att lägga till också för att hjälpa musklerna.
 
Sv: Jag lägger ut...

Om du inte redan gör det så dela upp fodret på så många mål du har möjlighet till, då tas det upp bättre.

E-vitamin/selen kan vara bra att lägga till också för att hjälpa musklerna.

Problemet är att jag inte har honom hemma där jag bor. :( Då hade allting varit mycket enklare. Eftersom jag jobbar på dagarna har jag ingen möjlighet att åka fler ggr om dagen. Men som sagt det blir bättre när vi stallar in.

E-vitamin är ett bra tips! Ska köpa det! :)
 
Sv: Jag lägger ut...

Kan du inte plocka in honom på en gång när du kommer och ge lite mat först och sen pyssla och rida och efter det ge mer mat? Då blir det ju lite tid mellan åtminstone...
 
Sv: Jag lägger ut...

Kan du inte plocka in honom på en gång när du kommer och ge lite mat först och sen pyssla och rida och efter det ge mer mat? Då blir det ju lite tid mellan åtminstone...

Jo. det är en tanke. Men man ska väl inte rida dem med för mycket mat i magen?
 
Sv: Jag lägger ut...

hmm har de fått kraftfoder ska man väl vänta 1h tror det var 1 kg kraftfoder då, med grovofder tror jag inte det är samma, och lusern räknas ju som grovfoder.
Finns säkert nån som har bättre koll på de här än mje :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
J
Foder & Strö Hej! Jag ska åka på ridläger i sommar med min egna ponny på 10 år, en connemara. (om det funkar alltså) Jag undrar då, vad ska man...
Svar
1
· Visningar
913
Senast: Elina8
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp