Jag kan inte lämna hunden ensam!

M

millansnillan

Jag har en hund, en hane på tolv veckor som jag har ägt i 3 dagar.

Eller ensam, hunden vägrar att lämna mig, det kvittar ifall någon annan i familjen som han känner och tycker om kelar med honom, han ska till mig och ingen annan till varje pris :crazy:

Om jag går ifrån honom när han sover/är riktigt trött så går det riktigt bra, han struntar i det och fortsätter att sova.

Går jag iväg nar han bara är halvtrött så följer han efter mig precis i hälarna, alltid efter mig eller vid sidan om mig. Äter han och jag går så följer han efter, leker han med någon och jag går så följer han efter. Han följer jämnt efter utom när han sover!

Går jag in på toa och stänger dörren innan han hunnit in så sitter han precis utanför dörren och gnäller HÖGT, han låter riktigt förtvivlad. När jag kommer ut igen så blir han överlycklig, hoppar runt mig och rullar runt. Jag nochalerar honom TOTALT (tittar inte på honom, säger ingenting, hoppar han på mig fortsätter jag bara med vad jag håller på med).

Vet han inte vart jag är så springer han runt i hela huset och letar och letar och letar ända tills han hittat mig, Samtidigt gnäller han högt. När han hittat mig så blir han överlycklig igen och ska vara med mig och gnäller för att få uppmärksamhet. Samma här, jag nochalerar honom totalt.

Ligger jag i t.ex. soffan och nochalerar honom så gnäller han och försöker hoppa upp, jag nochalerar totalt. Till slut lägger han sig ner och är tyst, såklart precis brevid soffan, ibland gnager han på något (det hör man) som till exempel en sladd, jag säger "Nej!" och fortsätter sen nochalera. Efter ett tags paus börjar han om med allting, gnäller högt och försöker komma upp. Jag nochalerar såklart. Oftast brukar han lägga av efter tredje gnällsermonin (jag berömmer när han legat still och tyst någon minut, han är lugn) - tills nästa gång.

Jag förstår inte vad jag ska göra, jag nochalerar honom alltid när han springer vid benen på mig, när han hoppar runt och så.
Jag går in och ut från toan/förrådet och nonchalerar honom så han ska veta att det är jag som är ledaren och jag ska inte behöva säga till honom och pjoska med honom såfort jag ska gå någonstans.

Jag förstår inte vad jag ska göra :crazy:

Jag tränar lite med honom (sitt, ligg och det där), max fem minuter om dagen, tar ut honom varannan timme, han sover i en korg brevid min säng på natten, leker med honom en timme om dagen, matar honom och låter honom sova i mitt knä i soffan någon timme på kvällen (de övriga i familjen leker med honom och har honom i deras knä de med men om jag går iväg och han inte är riktigt bekvämt och riktigt trött så börjar han sprattla och vill ner så han kan springa efter mig.

Jag måste få hjälp med det här :crazy:

Sv: Jag kan inte lämna hunden ensam!

Ni har haft honom i 3 dagar ta det lite lugnt.. Han är fortfarande mycket osäker på nya familjen..

Han kanske ser en trygghet idig ta inte det i från honom, tids nog blir han mer "kaxig"

Det är sant, men tänk om det blir till en vana :crazy:

Men det funkar inte att jag har honom springande runt benen 24 timmar per dygn.
Finns det inget som kan få honom att känna sig lite mer trygg så jag åtminstone kan gå på toa ifred :crazy:

Han har ju bara varit hos dig i tre dagar, låt honom komma till rätta först och känna sig hemma. Han kommer säkert märka att du kan försvinna men att du faktiskt kommer tillbaka snart igen.

Ha inte så bråttom, han är ju bara en liten bebis. :)

glee skrev:
Han har ju bara varit hos dig i tre dagar, låt honom komma till rätta först och känna sig hemma. Han kommer säkert märka att du kan försvinna men att du faktiskt kommer tillbaka snart igen.

Ha inte så bråttom, han är ju bara en liten bebis. :)

Precis vad jag skulle säga :)

du ska ju vara hans trygghet, inte noncha honom...DET kan göra att du får en otrygg hund i framtiden...så för det första är ALLT nytt för den lilla krabaten, flyttat från mamma o syskon o invand miljö....DU är den enda han kan sätta tilltro till just nu...ge honom den tryggheten även om det är jobbigt ett tag...ju äldre han blir och ju tryggare han blir, ju mer vågar han lämna dig i fred.....

Jag ska följa era råd.
Men jag är rädd att han blir beroende va mig och det blir svårt för mig att lämna honom till hösten.

Han verkar redan vara tuff (de gånger han orkar slita sig från mig så springer han ut i trädgården och leker). Såfort någon kommer på besök vill han fram och hälsa och när någon i familjen lyfter upp honom så blir han glad och somnar oftast på en gång.

Alla: Problemet är löst! Valpen kände sig rastlös inne när jag inte var i närheten. Nu sitter den med alla andra och är hur lugn som helst och verkar glad.
Nu är jag ensam med valpen på dagarna ett par veckor och då ska jag följa era råd. På kvällarna så ska jag va med den så mycket som möjligt och resten av familjen får umgås med hunden ute där den verkar vara lugnare och inte bryr sig om ifall jag är borta :)

Tack för råden!

Om du börjar ensamträna redan nu, korta stunder, så borde det inte vara några bekymmer att lämna honom själv några timmar efter sommaren.

:p Här är vi snabba, vi kom på det att hunden känner hela tiden min lukt inne och blir ororlig när han inte vet vart jag är. Ute så känner han inte min lukt och glömmer mig totalt om jag inte går förbi. Så allt jag ska undvika nu är att gå förbi honom när han umgås med de andra ute för att lära känna dem mer och lämna han ensam inne där han blir orolig :)

Det är en Cocker du har om jag inte minns fel. Mina 2 Cockrar är riktiga gnällisar och har så varit sen dom var små.
Dom vill alltid vara med och stå i centrum och gör dom inte det så startar konserten.
Det är nåt man får vänja sig med.

Det kan vara rasrelaterat också. Mina welsh corgiflickor är precis likadana om dom är 2 resp 4 år gamla. Jag har alltid publik när jag sitter på toa och ligga på GOLVET och sova är ju bara otänkbart- helst ska dom ligga i sängen PÅ mig :d. Det enda jag kan tycka kännas jobbigt är när någon annan ska passa dem för då försöker dom antingen rymma efter mig eller också sitter dom bara i fönstret och stirrar efter min bil. Himla kul tycker hundvakten... Hade jag sett det som ett stort problem hade jag valt en annan ras. Vallhundar är vallhundar :p

Nu har allt ordnat sig.

Han kan fortfarande gnälla lite om han ser mig gå upp för trappan tex och jag är borta ett tag. Igår hade jag vart borta en och en halv timme och tydligen hade han vart jättebusig och inte tänkt på mig ett dugg :p

Han kan också gå iväg ibland till andra rum även om han kommer tillbaka ganska snart. Ibland springer han ut i trädgården själv och leker lite (gärna med en sko han lyckats släpa med sig :smirk:).

Han är inte alls lika gnällig nu även om han fortfarande gillar att följa efter mig, men det är okej så länge jag kan åtminstone lämna han ibland.

Den förra cockern vi hade kunde med gnälla lite ibland men inte alls lika mycket. Antar att den här komemr gnälla mindre när den kommit igång i rutinerna här och känner de andra i familjen bättre.

Druvan: Själv brukade jag innan valpen ligger på golvet ibland när jag lyssnar på musik. Gissa hur lätt det är nu :angel:
Och att hämta saker som ligger under sängen :crazy: Valpen tycker jag är jätterolig och ska bita tag i håret och dra ut en. Mitt hopp nu är att han blir för stor för att kunna krypa under sängen :p

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 198
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 898
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 174
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 540
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar