jag hatar....

D

davidia

min häst fick gaffelbandsskada i november förra året och måste gå i sjukhage.men jag tror att jag blir tokig snart.jag vet inte vad jag ska göra med honom.....han är rädd för allt och har hur mycket energi som helst.när det blåser ute så ser han spöken överallt och det går nästan inte att hantera honom då.han får lugnande för att han ska hålla sig lugn i den utökade sjukhagen men hoppar och dansar ändå..veterinären sa att kan han inte vara i större hage och vara lugn så får han gå i mindre hage men han hoppar lika mycket för det.jag måste gå med båda mina hästar till hagen samtidigt och det går nästan inte då han bara krånglar....jag är rädd att vara ute och gå med honom ifall det kommer ett större fordon för då blir han hel tokig.snälla finns det nån som vet vad jag ska göra.jag blir tokig på detta snart......

Sv: jag hatar....

Även om han måste gå i en liten hage så får du hitta på "hjärnmotion" till honom!
Lägg in pinnar att bita på, ta hål på en fotboll och häng upp den i ett träd, som han kan leka med...
Har för mig att det finns/fanns nått som hette Happy Snackerball förut..? kolla upp hästleksaker på internet, det lär finnas en hel del!
vet även att granris är uppskattat att knapra på (iaf hos min travare :rofl: )

Senast ändrad:

Om du låter din häst gå ute dygnet runt ska du se att den blir av med överskottsenergin och blir lugnare i sinnet. Inget kraftfoder och bara fri tillgång på hö. Då kan din häst ochså gå i den stora hagen. Gaffelbandsskadan mår bra av att hästen rör sig under läkandet.
gulan

Skadan är 6 månader nu, har vet. kollat upp hur den ser ut? Vad är prognosen och när tycker vet. att det är dags för vanlig utevistelse?
Har aldrig varit med om att hästen ska gå i sjukhage i över 6 månader vid annat än frakturer.

Joho då... Min pojke fick inte gå i hage på 11 månader när han hade en senskada. Inte kul. Fast jag fick gå med honom och så småningom sitta på honom och sätta igång försiktigt. Riskerade livet många gånger då...

Till TS
Måste säga att min häst skötte sig över förväntan i boxen och sjukhagen. Fick massa leksaker och fri tillgång på hö. Det värsta var ju när han skulle promenderas! Jag brukade ha med en annan häst som sällskap, blev inte lika explosiv då. Håll ut, när han är frisk känner du att dte var värt allt, trors att det är jobbigt nu

han fick en rätt rejäl gaffelbandsskada i november.kollade på det i februari med ultraljud.får börja skritta honom uppsutten nu i juni men då slår jag väl ihjäl mig och sen vill jag vänta och göra en ultraljudskoll en gång till.jag ska ringa till veterinären imorn och fråga när han får börja springa för då gör han ju även över med lite energi själv och blir lite lugnare när man ska hålla på med honom.jag vill inte ha honom ute dygnet runt när han går i en sjukhage på 8*7 meter.vill vänta tills han får gå med min andra häst i samma hage.

Hur såg läkningen ut i februari? Kanske vore intressant att be om ett nytt utlåtande på en annan klinik eller av en annan veterinär?
Gaffelbandsskador som gulan skrev ska ju gärna inte läka statiskt då det innebär en större risk för en ny blödning.

Ska du börja skritta honom uppsutten efter 6 månaders konvalecent hage måste du ju kunna få plegicil till den första veckan? Inte värt att riskera vare sig dig, hästen eller vem som helst som kommer i er väg.

Hoppas det löser sig och hästen får bli skadefri i framtiden!

vad är plegicil för nått?när vi hittade honom i november(rymt från hagen)så kunde han inte gå.pga skadan i gaffelbanden,genomtramp och korsförlamning så såg det inte just ut.han fick boxvila i två veckor då han inte kunde röra sig så mycket.i februari så hade kotorna rätat upp sig rejält från backen kan jag säga!!han var då halt på vb i trav.ska försöka att se vad det står skriver på ett ungefär.så här skrev hon.gaffelbandsstammarna BB kraftigt breddade.i tvärsnitt nedsatt ekcträthet..?????i långsnitt kraftigt nedsatt paralell fiber nånting..endast 10%normala fibrer.VB även förändringar i yttre gaffelbandsgrenen.HB är inre gaffelbandsgrenen nedsatt.fattas ord emellanåt då det är skrivet för hand men....första gången var distriktsveterinären här.andra gången nu är jag gjorde ultraljud så var jag på ATG.

Senast ändrad av en moderator:

imorse provade jag att ringa min veterinär men hon är inte där måndagar....ringde till skara och frågade och han sa att dom bara går i sjukhagar mellan 8-12 veckor så han tyckte jag kunde släppa honom,men sa även att jag skulle prata med min egna veterinär imorgon.

Alltså hästar är precis som människor - individer... så att din veterinär prompt insisterar på sjukhage så länge... ja... om jag säger så här: En del hästar klarar inte det! De är MYCKET lugnare om de får gå i vanlig hage med sina kompisar och därav är det bättre för det läkande benet eftersom påfrestningen faktiskt blir mindre och hästen mindre stressad.

Har varit i din situation två gånger själv (en gång senskada en gång annan skada) med två olika hästar och bägge gånger gick det INTE ha hästarna i sjukhage för de sprang igenom/hoppa över/stressade. De läkte fin-fint ändå, fast de fick gå i vanlig hage med kompisarna.

pratade med den första vet som tittade på arne när han blev sjuk.och jag frågade om hon tyckte att jag skulle släppa honom i större hage tillsammans med sin kompis.och hon tyckte jag kunde göra det för får han inte leva sitt häst liv och ha honom på bete och få honom lugn och leva livet så fanns det ingen mening att ha honom kvar.så lite spring gjorde inget sa hon för han kommer ju självklart att bli lugnare.så nu under sena eftermiddagen så ska jag släppa dom i större hage.han har även fått lugnande nu.får vi se hur det går.

min mamma har fått gaffelband på sin 24 åriga vbl valack för 14 dagar sen. Var på Mälarkliniken med honom & han får gå i hage i 6 mån. Hans skada är av sådan sort att för en ung tävlingshäst skulle det ta 1 år innan den kan träna fullt ut.. alltså en rejäl gaffelbandsskada!

min häst fick också en rejäl.kanske inte ens fungerar att rida honom 2 gånger i veckan.

nu har hästarna fått gått i större hage tillsammans.han fick lugnande av mig 1 timma innan.när jag släppte dom så dök huvudet ner i backen direkt och han bara gick och lunkade.dom såg nöjda ut.damen hängde honom i rumpan hela tiden.ett bra tecken iallafall eller så var han jädrigt trött.för det var han när jag hämtade dom.och dom var inget svetta heller så dom kanske har skött sig!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar